Gå til innhold

Scott Kelby med ny bok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er min erfaring at de fleste feil som er i fagbøker er av typen skrivefeil.

 

Feilen som det linkes til er såpass grov. Det er en direkte feilaktig påstand som kun kan tolkes som at forfatter (eller oversetter) ikke vet hva han snakker om (eller oversetter).

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg liker å lese kokebøker...

 

Jeg liker Kelbys bøker av samme grunn som jeg likte Nikons grafiske visning av blender på D40x min. Det er forklart så enkelt at jeg forstår det. At forklaringene dermed blir litt lettvinte av og til kan jeg leve med.

 

PmNormal hadde som vanlig et godt poeng også - det var den eneste grove feilen han fant i boken. Og selv om jeg ikke har prøvd vil jeg anta at det er lettere å ta bieportrett med en 105mm enn en 60mm. (forklaringen til Kelby er fortsatt feil, men i mine øyne tilgivelig)

 

Off-topic: Hvor er det blitt av PmNormal egentlig? Jeg savner meningene hans...

Lenke til kommentar
Feilen som det linkes til er såpass grov. Det er en direkte feilaktig påstand som kun kan tolkes som at forfatter (eller oversetter) ikke vet hva han snakker om (eller oversetter).

 

Feilen er ikke oversetterens skyld. Vi har boken i begge språkversjoner her i redaksjonen, og feilen finnes i dem begge. Man kan selvsagt argumentere at oversetteren burde ha plukket opp feilen, men det er strengt tatt ikke hans jobb.

Lenke til kommentar
Feilen er ikke oversetterens skyld. Vi har boken i begge språkversjoner her i redaksjonen, og feilen finnes i dem begge. Man kan selvsagt argumentere at oversetteren burde ha plukket opp feilen, men det er strengt tatt ikke hans jobb.

Jeg skrev som jeg skrev fordi jeg ikke har sett den engelske utgaven. Jeg er enig at det ikke er oversetters jobb heller; det er jo ikke sikkert at oversetter er såpass drevet i foto til å fange opp feilen heller. Og skulle man rette opp en slik feil, så må det vel være etter avtale med forfatter; som abosulutt bør gjøres oppmerksom på feilen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Helt klart, men det står ingenting om dette.

Jeg ville tro at det han mener og som for meg er helt naturlig, er at du med ett 105mm objektiv rett og slett må lenger fra insektet for og få dette med, enn med ett på 60mm.

 

Nå har ikke jeg lest sammenhengen i boka, men føler at noen tenker litt avansert her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...