Gå til innhold

Kindle DX presenteres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også interessert i støtten for andre formater, som f.eks. lit, og vanlig tekst. Denne kan bli bra, forutsatt at den er solid nok til å bli slengt ned i sekken og bli herjet litt med. Skulle også gjerne sett støtte for sd-kort for å lette å bytte bøker o.l.

 

Antar denne er like treig på pdf som forgjengeren?

 

Når det gjelder kindle vs netbook: kindle støtter lesing i mange timer uten lading av batterier. (Trodde forrige versjon støttet mange tusen "page turns", typisk 2-3 ukers bruk, mellom hver lading.) Kindle er like behagelig å lese fra som å lese trykk på papir.

 

netbooks er ingen av disse delene.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Vekten er vel vesentlig.

 

Weight: 18.9 ounces -> 536 gram. Tja, hva skal man si om det? Hitchhikers Guide to the Galaxy, hardcover, relativt stor bok som jeg regner med dere alle har løfta... veier 385 gram.

 

Oppløsningen er forøvrig 1200 x 824 pixels, 150 ppi.

 

Jeg bruker å lese på min N810 med 800x480 pixler, litt over fire tommer skjerm, 226 gram. Det blir omtrent like bredt som en pocketbok minus marger, men kun en del av siden (ca en tredjedel?) i bredden. En Kindle har nok mye bedre lesbarhet, men den kan kanskje bli litt tung i lengden. (Hvis man skal holde den foran seg i stedet for å ha den på fanget...)

 

Annen sammenligning, The Hobbit, paperback - 136 gram.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Altfor altfor altfor dyr, når så mange touchtelefoner gjør samme eller bedre nytta.

 

Har en Nokia N810 Internet Tablet (IKKE en telefon, faktisk) med skjerm som er over fire tommer stor, større enn de fleste touchmobiler, og høyere oppløsning (800x480) enn mer eller mindre alle telefoner som er eldre enn et år. Denne Kindle'n har plass til BETYDELIG mange flere ord. Og større bilder.

 

N810'en har bedre, til dels mye bedre, batterilevetid enn en smarttelefon. Denne, Kindle'n, vil ha betydelig bedre batterilevetid enn en hvilken som helst telefon, fordi den nesten ikke bruker strøm unntatt når du skifter side i boka.

 

I tillegg, skjermen på N810'en og alle touchtelefoner er fulle av fett fra for eksempel fingrer, kinn og øre, som IKKE gjør synet noen tjenester på lang sikt.

 

Mitt første møte med ebøker var på en totommers mp4-spiller fra kina til 150 kroner. Den var såpass lesbar at jeg kjøpte meg en N810 for å kunne lese på senga. Denne går absolutt an å lese bøker på, selv om det på ingen måte kan anbefales. En Symbian eller Apple-telefon vil jeg ikke kunne anbefale som E-bokleser fordi de har lav oppløsning. Jeg tror at for eksempel en HTC Touch HD eller Diamond2 kan brukes tilsvarende min N810, men på den siste vil nok DPI muligens bli temmelig liten.

 

Og som tidligere nevnt i tråden, dette er IKKE en LCD-skjerm. E-papir skal være betydelig bedre for øynene dine å lese på. Med andre ord - mindre hauverk og mindre synsproblemer på lang sikt.

 

Dette var fordelene (eller noen av dem). Det finnes en rekke bakdeler også. For eksempel er det helt umulig å få disse skjermene til å se bra ut på et reklamebilde ;) De er for begrenset i funksjonalitet. Farger hadde vært fint. Prisen er fortsatt høy. Og så videre. Men touchtelefoner gjør definitivt ikke bedre nytte i forhold til å lese E-bøker.

 

De gjør naturligvis bedre nytte i forhold til å ringe familiemedlemmer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Vekten er vel vesentlig.

 

Weight: 18.9 ounces -> 536 gram. Tja, hva skal man si om det? Hitchhikers Guide to the Galaxy, hardcover, relativt stor bok som jeg regner med dere alle har løfta... veier 385 gram.

 

Oppløsningen er forøvrig 1200 x 824 pixels, 150 ppi.

 

Jeg bruker å lese på min N810 med 800x480 pixler, litt over fire tommer skjerm, 226 gram. Det blir omtrent like bredt som en pocketbok minus marger, men kun en del av siden (ca en tredjedel?) i bredden. En Kindle har nok mye bedre lesbarhet, men den kan kanskje bli litt tung i lengden. (Hvis man skal holde den foran seg i stedet for å ha den på fanget...)

 

Annen sammenligning, The Hobbit, paperback - 136 gram.

Tror du sammenligner med feil bøker.

 

Både hitchhikers og hobbiten er ment for kindle, ikke kindle DX.

 

Kindle klokker inn på 10,2 ounces, eller 289 gram.

 

Og husk, du kan stappe begge bøker du nevner, og fortsatt ha plass til flere, i den.

 

Kindle DX er derimot ment for lærebøker og aviser. Greit nok, norske aviser går mer og mer tabloid, men hvor uhåndterbar kan ikke vg eller dagbladet være om dem har 2-3 bilag? og hva om en skal ha begge, pluss kanskje 1 eller flere lokalaviser?

 

Har en fysikkbok for høyskolenivået liggende her, og den banner jeg på at klokker inn i området 2+ kilo, og er stor som en telefonkatalog...

 

Bytt ut en 5+ bøker av den typen med en kindle dx, og poenget blir åpenlyst...

Lenke til kommentar
Tror du sammenligner med feil bøker.

 

Både hitchhikers og hobbiten er ment for kindle, ikke kindle DX.

 

(...)

 

Kindle DX er derimot ment for lærebøker og aviser.

 

Poenget er vel hvordan det føles i armene å bruke den til å lese, ikke om det finnes tyngre bøker eller at man kan ha 1000 kilo med lesestoff pakka inn i den... Man holder bare ei bok om gangen.

 

Saken her presenterer dette som redningen til avisene, altså noe man skal lese på bussen og toget. Da kan det være i overkant tungt å holde en halvkilo ut foran seg.

 

Det gjelder jo da ekstra for fysikkboken, den klarer man nok neppe å holde foran seg veldig lenge. Men avisa veier vite og den pleier man vel som regel å holde opp når man leser?

 

Vekten på denne kan vurderes til å være noe høy. Den vil kunne være slitsom i bruk. Likevel mye lavere enn en laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...