Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford focus med speedometerproblemer


Anbefalte innlegg

Jeg har en Ford Focus 2003 med et snedig problem. Speedometeret kan plutselig finne på å falle til 0 km/t midt under kjøring. Samtidig begynner antispinn-lyset å lyse og km-telleren viser bare "------". Turtelleren og resten av instrumentene viser normale verdier. Vanligvis skjer det etter 5-10 minutter kjøring på dager med regn og mye fukt. Feilen varer i ca 5 minutter før det blir normalt resten av kjøreturen.

 

Jeg antar det er fukt/kondens i noe elektronikk en eller annen plass, men hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske vanlig problem med Ford Focus. Har det på min og en kompis har hatt det på begge sine.

 

Problemer ligger i hastighetsføleren (VSS) på girkassa. Det kommer skit og fuktighet inn i pluggen hvis jeg har skjønt det rett. VSS er ikke så dyr å bytte, Ford skulle ha 1000,- for arbeid og delen, men to ganger presterte de å bestille feil del. Fant den på nett for 25£, men har ikke fått ut fingeren og bestilt den enda. Er ikke vanskelig å bytte, men du må under bilen for å komme til, så løftebukk eller grav er en fordel.

 

Hvilken motor har du?

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Focus-Vehicle Speed Sensor. Ser ut til at prisen var 30£ + mva og porto. Da kan det være like billig å bestille delen hos Ford, de skulle ha 500,- for den.

 

Stod ikke så veldig god forklart i TIS hvor VSS'en er, men den står på girkassa. Vet jeg har sett en guide på nett med bilder, men fant ikke den i farten.

 

Her har en beskrevet hvordan han skiftet VSS'en. Han gjorde det tydeligvis uten å løfte bilen.

post-17826-1241630045_thumb.jpg

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...