Gå til innhold

Derfor er SMS-en 160 tegn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg har hørt det var ikke sms tiltenkt annet enn at operatørene kunne sende korte driftsmeldinger til abonnenter, i tillegg til sms om at man hadde fått beskjed på telefonsvareren...

 

Det var i grunn ingen i utviklingsteamet som hadde tro på at vanlige folk ville utnytte en så primitiv kommunikasjonsmåte, at de nesten ikke ønsket å implementere dette i det hele tatt... Heldigvis tok de til vett!

 

Noen som husker at det kostet 3 kroner å sende sms med netcom kontantkort? Det husker jeg :)

Lenke til kommentar

"I 2007 ble det nemlig antatt at det ville sendes intet mindre enn 2,3 billioner SMS-er, skriver itwire.com."

 

Hvilken "billion" siktes det til?

Billion er den amerikanske utgaven av 1000 millioner. Alle andre språk bruker milliard som betegnelse på dette tallet, mens billion brukes som betegnelse på 1000 milliarder. Med andre ord har de amerikanske betegnelsene på større tallmengder et hull som gir store avvik når det ikke betegnes matematisk korrekt som 10^9 (amerikansk billion) eller 10^12 (standard longnumber billion).

 

Kilde: Names of large numbers på Wikipedia.

Endret av captzalo
Lenke til kommentar

Hvis du sjekke kilden, itwire, så skriver de 2,3 trillion (amerikansk). Dette er oversatt til europeisk/norsk 2,3 billion.

 

Altså 2,3 * 1012

 

"Smaker" man litt på tallene så vet vi at det finnes ca 1,0 * 109 mobilabonnenter i verden (2008-tall). Det vil si et gjennomsnitt på 6,3 SMS per dag per abonnent. Hadde tallet vært 2,3 trillioner (2,3 * 1018) ville det betydd gjennomsnittlig 6 300 000 SMS per abonnent per dag.

Lenke til kommentar
Hvis du sjekke kilden, itwire, så skriver de 2,3 trillion (amerikansk). Dette er oversatt til europeisk/norsk 2,3 billion.

 

Altså 2,3 * 1012

 

"Smaker" man litt på tallene så vet vi at det finnes ca 1,0 * 109 mobilabonnenter i verden (2008-tall). Det vil si et gjennomsnitt på 6,3 SMS per dag per abonnent. Hadde tallet vært 2,3 trillioner (2,3 * 1018) ville det betydd gjennomsnittlig 6 300 000 SMS per abonnent per dag.

 

Se så. :)

Det er info som kunne kommet godt med i artikkelen for å sette perspektiv på tingene.

Lenke til kommentar

Hm?

160 er også utgangspunktet for Twitter-beskjeder, hvor 140 tegn kan brukes på melding, og 20 er reservert til brukerens adresse.

«Brukerens adresse»? Hva menes med dette? Det ligger da masse meta-data lagret sammen med en tweet, som tidspunkt, grensesnitt brukt etc., så 160-parallellen gir ikke mye mening for min del. Alt du skriver i selve meldingskroppen på en tweet, regnes for øvrig med blant de 140 avsatte tegn.

Lenke til kommentar
Artig artikkel. Ser på telefonen min, og det står det at det er plass til 1000 tegn i en melding. Tipper det er slik på flere telefoner, men 160 tegn er alikevel det mest utbredte i dag.

Hvis du går over 160 tegn vil det gå utover flere SMS'er som igjen settes sammen hos mottaker, prisen vil også bli mer. F eks vil 161 tegn være to SMS'er som settes sammen hos mottaker og vil derfor også koste det samme som to SMS'er. Med f eks 350 tegn vil dette utgjøre 3 SMS'er, mens 1000 tegn vil utgjøre 7 SMS'er.

Lenke til kommentar

hm, syntes den historien der høres drøy ut. Nå har ikke jeg noen god kjennskap til SMS protokollen.. (er det ikke MAP protokollen som blir brukt?). Trodde SMS'en ble på 160 tegn p.g.a "ekstra" plass i "payloaden" til et GSM signal.. og den ekstra plassen brukte man til å sende tekstbeskjeder til telefoner om f.eks beskjed på svareren osv.

 

min første mobiltelefon kunne jo bare motta SMS :p

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvorfor er det maks 160 tegn i en SMS, nå i 2009? Hvorfor har de ikke gjort en simpel forbedring av dette?

Svar: SMS er operatørenes store melkeku.

Spesielt på mobiler som kan sende sms over gprs så kan en unders ja. Er nok mye penger inni bildet, både fordi det er en melkeku, og fordi en solid oppgradering av protokollen nok vil kreve utbytting av utstyr og omskriving av serverprogramvare for håndtering og regnsskapsføring.

 

Ikke det, MMS kan sees som en slags oppgradering av sms. Denne bruker en sms som kunden i teorien aldri ser (selv har seg sett den på en gammel siemens), som så setter i gang en wap nedlastning av selve mms meldingen.

 

Men aldri forvent at teleoperatørene vil gjøre noe gratis om dem kan ta seg godt betalt for det...

 

Ikke uten grunn at telefoni mellom to fasttelefoner innen en lokal sentral fortsatt koster penger, selv om en ikke trenger å jage opp noen for å koble sammen samtalen, eller låser kapasitet på noen trådpar utenom dem som går til den enkelte telefon (eller ikke det en gang om en har isdn eller lignende).

 

Men så har jo pakkedata alltid forvirret nevnte selskap. Når grunnsystemet for internet ble lagt fram for bell så trodde gamlekara der i gården at fyren som kom med ideen var gal...

 

Royalties for hver sendte SMS hadde virkelig vært noe det ja :p

Blir vel noe i samme gate som "if i got a dime for each time..."

Lenke til kommentar

Det spesielle er jo at SMS egentlig er en hack på et eksisterende signal som likevel må transporteres inn og ut av telefonen og at det i teorien var ganske billig å oppdatere systemet til å støtte det. Men likevel har vi nå i en god stund betalt helt ekstremt mye for å transportere de små meldingene våre. Dersom prisen hadde vært det samme for internet hadde jeg denne måneden måtte betalt et sted omkring fem milliarder i båndbreddepris.

Lenke til kommentar
Dersom prisen hadde vært det samme for internet hadde jeg denne måneden måtte betalt et sted omkring fem milliarder i båndbreddepris.

Og i hvertfall telenor skulle virkelig ønske du gjorde det.

 

Dem prøvde seg jo med mengdebetaling når dsl først ble lansert der i gården...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...