Gå til innhold

Kommentar: Min datahistorie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skriv din kommentar....Litt nostalgi her nå da. Vel jeg fikk min første PC i 1990, jeg var 10 år og den kosta en formue (borti 20k tror jeg). Den hadde også navnet Atari, og hadde 20Mb HDD, hele 640Kb RAM, og 16-fargers EGA-skjerm. Jeg la inn Norton Commander som OS (krasjet aldri), og den kom med et installert spill fra butikken; Outrun.

 

D :new_woot:

Lenke til kommentar

Litt korrektur:

Commodore (ikke Commandore)

Tekstbehandleren til Tiki het Brum (stor bokstav i egennavn)

 

Ellers morsomt med litt mimring for oss som faktisk har lekt litt med en Tiki-100 og mye annet gammelt ræl som er forlengst er glemt eller fortrengt...

 

Noen som husker denne: http://www.old-computers.com/museum/comput...p?c=29&st=1

Det var min første hjemmedatamaskin, som jeg lærte grunnleggende programmering med, etter det kom Amiga 1000... ;)

Lenke til kommentar

Fortsett på dette, er litt interessant å se hvordan teknologi utvikler seg :p

 

Selv er ikke min historie noe særlig..

 

En eller annen Dell Dimension i 2001.

Den hadde 40GB harddisk, 1,6GHz Intel Pentium 4, et Nvidia kort, CD+DVD leser og 256MB RAM.. (Moderens pc) :p kostet da rundt 20.000kr

 

Selv kjøpte jeg en Dell Dimension 9150 i 2005.

Den hadde en Intel Pentium D820 på 2,8GHz, 4GB RAM, en eller annen Western Digital harddisk på 250GB, Nvidia vifteløs 7300LE(256MB) som senere ble byttet ut med Nvidia 8800GT(512MB).

I tillegg ble strømforsyningen byttet ut i fra Dells standard 400W til en OCZ 600W. Kostet totalt rundt 9.000kr.

 

Nå har jeg bestilt en Asus W90Vp bærbar pc og har ventet en måned.

Pris.. en del.

Lenke til kommentar

Hehe, a trip down memory lane...

 

Min første egeninnkjøpte var en 386 dx40, tidlig AMD sak som klarte seg bra mot 486 sx25. Husker godt hvor superfornøyd jeg var med 4 MB ram og 145 MB harddisk. Skjermkortet var vel et Cirrus Logic med en halv meg ram !

 

Men jeg har alltid vært opptatt av god skjerm, begynte friskt med 15" Eizo CRT(120hz v/800*600!!) den var bra og varte to PC'er (det har vel de fleste skjermenen mine gjort). Var tidlig på'n med LCD, også det en 15" Eizo - og DVI, det var viktig den gangen bedre bilde enn d-sub. Jeg lurer på om skjermen du nevner

I 2004 ble det også kjøpt inn en 20" LCD med 1600x1200, denne skjermen er fortsatt min hovedskjerm
ER EN SLIK EN ?? Jeg kjøpte meg jaffal en sånn, betalte gjennom nesa - men jammen var det verdt det, helt fantastisk bra bilde på den der du, hadde kjempeproblemer med å skille meg av med den, men ville etterhvert ha 24" bredformat så da så (Dell 2407 wfp-hc, fortsatt fornøyd men LaCie skjermen er det skarpeste jeg har sett på).
Lenke til kommentar

Husker Tiki-100.

Men det var ikke den som var min intro.

Det var en maskin fra Copam vi fikk da jeg var 3 år, husker ikke hvilken prosessor den hadde i farta, men det var før 286 kom.

 

Den står fortsatt på loftet, så det er jo bare å skru opp kabinettet :D

 

Produsenten gikk forøvrig konkurs på slutten av 80-tallet, såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Savner enda min første ZX Spectrum 48k.

Det var min første også, jeg var 6 år og foreldrene mine ante fare allerede da. Desverre så mangler jeg kasettspiller til å kjøre inn programmer på den :no: . Etter den ble det C64 og deretter en Commodore PC med 286 på 12 mhz. Den klarte såvidt å kjøre Dune 2 og AI'en sin turn i Civilization kunne ta et par minutter. Jeg husker også en kompis av meg hadde en Olivetti som ligner på denne: Olivetti XP 1050. Vi var gjerne 4 som satt og spillte Ports of Call sammen i tillegg til to andre som så på.

 

Tiki 100 var jeg også borti på skolen, med Brum tekstbehandler selvfølgelig :thumbup:

Endret av Shagma
Lenke til kommentar

min første pc(om jeg ser vekk fra comondore 64 og amiga 500) var en 486 men cdrom og lydkort(tror det var sound blaster)

harddisken husker jeg ikke størrelsen på og rammen var veil på 32 eller noe rundt der.

det som var litt kult var at det var en slik turbo knapp som viste 16 mhz eller 100mhz.

spilte mye under a killing moon på denne i ms dos. :D

Endret av rbr
Lenke til kommentar

ah, tiki. husker når skolesystemet begynte å dytte dem ut over alt.

 

men var ikke klar over at den kjørte en avart av CP/M...

 

nåja, min første kontakt med datamaskiner var vel en C64 som en onkel eide.

 

første maskina jeg selv hadde (tror den fortsatt er å finne i en kjeller) var en amiga A500+ :D

 

etter det har det gått i pcer av forskjellig slag. flere av dem gikk på skroting for ikke så lenge siden...

(en smule vemodig å tenke på egentlig)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Savner enda min første ZX Spectrum 48k.

Det var min første også ...

Noen som drar kjensel på avataren min ?

 

... og jeg har fortsatt en kjørende (iallefall sist jeg forsøkte) Spectrum hjemme, dessuten en QL også. På hytta har jeg en ombygd 286 (Copam - i sin til levert av Datavarehuset), sitter nå en Athlon 2800+ (Barton) i den (DFI nForce2).

Amiga'en er lagra på loftet (Hadde aldri C64 ...), med en gjeng disketter. "Gruppespilling" med POC (Ports Of Call), he, he...

Lenke til kommentar

Artig med litt historie :)

 

For min del begynte det hele rundt 1996 med en CompaQ som familiemaskin, 1 Gb harddisk, ganske lite minne, ganske liten skjerm osv. Maskina står på loftet per i dag.

Like før 2000 fikk jeg vel min egen PC som også var en CompaQ. 400 Mhz AMD CPU, hadde 64mb ram til å begynne med, fikk vel 384mb totalt i løpet av årenes gang. Maskina ble kasta etter noen år.

Så rundt 2004 fikk jeg en Fujitsu-Siemens Amilo A7620 bærbar PC klarte faktisk å finne den i prisguiden !

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Den ligger faktisk på gulvet her nå, bruke komponenter fra den til diverse prosjekter.

 

Deretter ble den en PC fra komplett.no der jeg valgte komponenter selv ut i fra konfigurasjonsmuligheter. Ble en kraftig maskin, husker jeg var på et lan og alle bare misunna resultatet jeg fikk i 3dmark03 :p Var en Pentium 4 3,2GHz, 1 gb ram og x800PRO ViVo grafikk. Denne maskina har faktisk i løpet av de siste ukene fått seg vannkjøling på CPU.

 

Så kjøpte jeg en elendig maskin rundt 2006 om jeg husker riktig.

Kjøpte bare for å ha en maskin nr2 som siden har kjørt StepMania!

 

Og i 2008 kjøpte jeg PC'n jeg bruker nå, herlig sak som sikkert gjør sin tjeneste som hoved maskin i et par år til.

 

Per i dag venter jeg på en Acer Aspire One, kjekk å ha når man sitter ute i sola :p

Lenke til kommentar

Gravde frem lista over kun prosessorer jeg har hatt fra en gammel tråd.

1stk Intel 286 - 8mhz (på dynga)

1stk Intel Pentium 90mhz (samler støv)

1stk Intel Pentium 200mmx (Fremdeles operativ)

1stk Intel Pentium 2 350mhz (solgt)

1stk AMD K6-2 300mhz (borte)

1stk AMD K6-2 400mhz (borte)

1stk Pentium 3 450mhz (død)

1stk Pentium 3 500mhz (femdeles operativ)

1stk AMD Athlon 500mhz Slot-A (død)

2stk AMD Athlon 650mhz Slot-A 2stk (en død, en fremdeles operativ)

2stk AMD Duron 600mhz Socket-A (gitt bort begge til en kar i nordland)

1stk AMD Duron 650mhz Socket-A (død)

1stk AMD Thunderbird 1Ghz (i en kamerats pc)

2stk AMD XP1800+ (Dual modifisert) (solgt)

2stk AMD XP2000+ (fremdeles operativ)

1stk AMD XP2200+ (fremdeles operativ)

2stk AMD XP2500+ (død)

5stk AMD XP2400+ Mobile 35w 2stk Dual maskiner (dagens maskiner) (en død)

1stk Intel Pentium M 1.7Ghz

 

Det er litt tidkrevende å lage en historie rundt disse, men skal vurdere om jeg gidder ;)

 

Man kan nå legge til

AMD Turion X2 TL-64 i laptop

AMD Athlon X2 4200+ dagens maskin

 

Har også commodore 64 og snes,psx,ps2,ps3 osv

 

Kommer inn en Phenom X3 720BE iløpet av juni.

 

Skjermkort liste har jeg ikke laget men den er neimen ikke mye kortere enn prosessor lista.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...