Gå til innhold

SGI-kjøp godkjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I skrivende stund baserer samtlige av Rackable sine servermodeller seg på prosessorer enten fra AMD eller Intel. Med SGI i porteføljen kan det kanskje være på gang noen spesialsystemer med litt annen arkitektur?
SGI hadde kun Intel baserte systemer da de ble kjøpt opp. Riktignok hadde de også noen egenutviklede ASIC til HPC, men jeg ser ikke hvordan Rackable kan utvide porteføljen utover at de nå får en del IA64 teknologi som de ikke hadde fra før.

 

SGI hadde et veldig spennende prosjekt kalt UltraViolet som bruker NUMALink til å knytte sammen ASIC, FPGA og QPI baserte prosessorer (Itanium og Xeon) til størrelser som ingen andre kan matche. Vi snakker om Single System Image (ett OS) over flere tusen kjerner. Det nærmeste IBM og HP kommer er vel ca 128 kjerner. Skal det være større enn det så må de bygge cluster. Blir spennende å se om Rackable vil videreføre denne teknologien eller om de anser markedet som for lite.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt litt uvisst hvordan Rackable søker å utnytte oppkjøpet av SGI. Sistnevnte har nemlig vært sterkest innenfor superdatamaskiner, mens Rackable i stor grad satser på sine egne formfaktorer med stor tetthet av CPU, minne og disk.

Et ord poppet opp i tankene mine når jeg leste dette: Virtualisering.

Hvis de lager egne ASIC som muligjør høyere tetthet av systemkomponenter, og bruker teknologi fra SGI til å lage mindre "superdatamaskiner" i rackstørrelser som de så bruker til virtualisering... Det kan kanskje være en del å hente der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...