Gå til innhold

Intel og Nvidia leder an


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror litt av problemet til nvidia og AMD/ati er at integrert Intel grafikk gir akseptabel ytelse for et stadig større markedssegment. F.eks for meg* og 90% av PC brukerne som aldri spiller spill på PC.

 

For nvidia er det videre et problem at maskiner blir stadig mer integrerte. Snart er det ikke noe fritt marked for integrert grafikk fordi GPU vil bli solgt sammen med CPU.

 

*) ikke spilt på 6mnd. kryss i taket. :p

Lenke til kommentar

Nå har vel nvidia fått tak i et x86 design de trolig skal slå sammen med gpu for å lage et svar på intels larrabee.

Men nvidia har vel ingen lisens til å produsere x86-prosessorer så det kan bli spennende å se når dette havner i rettsystemet og dreper intel/amd/via/st enerett på å implementere x86-ISAen

Lenke til kommentar
Tror litt av problemet til nvidia og AMD/ati er at integrert Intel grafikk gir akseptabel ytelse for et stadig større markedssegment. F.eks for meg* og 90% av PC brukerne som aldri spiller spill på PC.

 

For nvidia er det videre et problem at maskiner blir stadig mer integrerte. Snart er det ikke noe fritt marked for integrert grafikk fordi GPU vil bli solgt sammen med CPU.

 

*) ikke spilt på 6mnd. kryss i taket. :p

Jeg tror ikke den kampen blir avgjort på noen måte i nærmeste fremtid. Jeg synes spesielt det er mange interessante muligheter for GPU som ikke er utnyttet per i dag...

 

TG Daily: General purpose GPUs competing with CPUs? Do you already have any idea who might win this battle?

 

Sweeney: Hard to say at this time. Both can run any kind of code, GPUs are just much better optimized for highly parallel vector computing. CPUs are better for authorized out-of-order, branching, and operating system type of things. Once they both have a complete feature-set, things will get very interesting there. We could see the CPU pushing GPUs out of the market entirely, if the integration of highly parallel computing influences future designs. Or, we could see GPU vendors start pushing actual CPUs out of the market: Windows or any other operating system could run directly on a GPU. There are lots of possibilities.

Link til hele intervjuet.

Lenke til kommentar
I følge artikkelkilden ser det ut til at Intel mister markedsandeler mens AMD, Nvidia, Via/S3 og Sis øker sine markedsandeler.

Hvordan kommer du frem til dette? Ser du da på diferansen mellom 4Q08 og 1Q09?

Jeg ser følgende tall:

 

4Q2008:

AMD: 14.00

Intel: 34.59

nVidia: 22.20

 

1Q2009

AMD: 12.81

Intel: 37.20

nVidia: 23.26

 

Altså, oppgang for Intel og nVidia og nedgang for AMD.

 

Edit: Artikkelen til hw.no snakker også om noen nye produkter fra Matrox. Hvor har dere hørt om dette?

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
jeg syns dere skulle hatt med grafikk produkter på det dedikerte markedet og.

Der har det skjedd mye etter HD4xxx og 8xxx 9xxx's store fall, der nvidia regjerte urørt lenge.

Her er status på dedikert grafikk for desktop:

This helped Nvidia to have 3.8 percent better desktop sales in Q1 09 compared to Q4 2008. Overall, Nvidia gained 0.3 percent of market share while the same document claims that ATI lost over one percent of the desktop market share.

 

It overall discrete market that includes desktop and mobile, Nvidia increased by nearly 3 percent getting to total market share of 66percent. The rest should be in ATI hands, or most of it, since Intel doesn’t have a discrete product yet.

 

In desktop only, Nvidia had a 5.4 percent gain over Q4 2008 results, getting to a market share of 67 percent. We will try to get more details but Q1 looks like a good quarter for Nvidia and this actually reflects what Nvidia partners have told us, that Q1 2009 sales were much better than Q4 2009

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...27&Itemid=1

 

Altså 67% av markedet til nVidia og rundt 33% til AMD.

nVidia har også her hatt en god økning (5,4%) fra fjerde kvalrtal til første kartal.

Lenke til kommentar
Det snakkes om nye spennede kort fra AMD og Nvidia, hva er det som er på trappene nå, og hva slags tidsramme er det snakk om?

 

AtW

Jeg vet i hvert fall at nVidia har noe nytt på gang. Det snakkes om at "GT300 is the first truly new architecture since SIMD [single-Instruction Multiple Data] units first appeared in graphical processors."

Les mer her.

 

Ifølge et roadmap skal den være klar i Q4 09:

Link.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...