Gå til innhold

Her er Samsungs Android-menyer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme at dette er en av de tåpeligste overskriftene Amobil har disket opp med på en god stund.

 

"Samsungs Android Menyer" høres ut som noe Samsung har laget? Altså forventet jeg å se menyer som ikke så ut som de vanlige Android-menyene. Hadde artikkelen blitt kalt "Se Samsungs nye Android-telefon" hadde det straks blitt mer relevant! :)

 

Android kan i mine øyne lett hamle opp med iPhone sitt OS, rett og slett pga frigjørelsen fra alle slags mulige begrensninger fra Apple. Multi-tasking er der slik at 3.parts programmer faktisk er nyttigee feks! Apple sin push tjeneste er ikke å regne som multitasking!!

Lenke til kommentar
Vel, folk bryr seg ikke om alle mulige nerdegreier. De vil ha en kul telefon, og masseproduserte og identiske Android-telefoner tenner ikke meg personlig i allefall :)

Veldig uenig med deg her. Slik jeg ser det er Androids største svakhet hva man antar er den største styrke. Det at plattformen er åpen gjør nok at vi kan vente oss alt annet enn masseproduserte og identiske telefoner.

 

Worst case scenario er at vi får se ulike produsenter og operatører med hver sine Android "distroer". Det kan fort gå utover kompatibilitet for programvare. Potensielt skremmer det også vekk utviklere, da de ikke vet om deres programvare vil kunne kjøres på alle telefoner. Dalvik-applikasjoner fra Market Place vil nok virke på alle telefoner, men spørsmålet er om det er nok.

 

Det at Samsung på en prototype kjører en standard Android-installasjon, sier vel heller ingen verdens ting om hvordan det endelige produktet vil bli.

Lenke til kommentar
Veldig uenig med deg her. Slik jeg ser det er Androids største svakhet hva man antar er den største styrke. Det at plattformen er åpen gjør nok at vi kan vente oss alt annet enn masseproduserte og identiske telefoner.

Hardwaren blir ikke identisk, men programvaren ser lik ut. Da blir det liksom litt "masseprodusert"-preg over det.

Lenke til kommentar

@Pricks: Androidplattformen har muligheter for betydelig skreddersøm i forhold til hvordan telefonen skal se ut og oppføre seg, uten at det går ut over kompatibileteten til 3.parts programmer. Å si at Android er uinterresant pga lik plattform blir vel omtrent like dumt som å si at alle Windows Mobile telefoner er like, at alle Symbian S60 telefoner er like. Men det er kanskje det du mener?

Lenke til kommentar

Don't fix it if it aint broken.

 

Altså, både Android og kommende operativsystem fra Symbian Foundation er veldig fleksible hva gjelder personalisering og kosmetiske endringer. F.eks. kan en produsent eller operatør legge på sin egen hjemmeskjerm eller lage små egne menyer, dette blir mer eller mindre som TouchFlo-muligheten.

 

TouchFlo er jo kun et verktøy som ble nødvendig for å bruke fortidens operativsystem på nåtidens måte, fingerstyring. Det optimale hadde jo vært å slippe hele Touch-Flo, eller at 100% av mobilen kunne brukes via TouchFlo.

 

På Android og andre operativsystem og grensesnitt som hører nåtiden til vil slikt være mindre nødvendig, men det betyr ikke at innholdet vil være identisk fra produsent til produsent. Uansett, dette er langt ifra modent ennå, så enkelt og greit vent med dommene til produktene eksisterer :)

Lenke til kommentar

Er nok en del her som undervurderer _store_ operatørers makt og påvirkning. De har lenge, i stor grad, nærmest diktert telefonprodusentene for hvordan telefonene de selger skal se ut i menysystemet. Hva som er nytt nå, med åpnere plattformer, er at telefonprodusentene selv kan stå for skreddersømmen. Og de har ressursene som behøves, både hva penger og utviklere gjelder.

 

Jeg har såvidt testet Nokia 6650 solgt av AT&T her i USA. Som er en S60-telefon, men som ikke minner meg om noen annen S60-telefon jeg har prøvd (jeg har nok prøvd de fleste modellene). Det samme vil jeg anta gjelder Nokia E71z som ble sluppet denne uka. Ved bruk, gjenkjennes telefonen som en AT&T-telefon, ikke som en S60-telefon og knapt nok som en Nokia-telefon.

 

Mens operatører i dag bruker tid og ressurser på å diktere hvordan UIet skal se ut med en håndfull ulike produsenter som igjen kjører ulike plattformer, vil de nok benytte muligheten til å ta full kontroll over dette selv der hvor det er mulig. Jeg ser dog ikke at noen norske operatører går tungt inn når det gjelder dette, så i Norge får man sikkert en eller annen "standard" Android-versjon. "Standard" fordi totalt sett vil nok andelen telefoner med dette UIet utgjøre en liten del av det totale salget av Android-telefoner.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...