Gå til innhold

Forenkler Geforce GTX 295


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Likevel var vi på ingen måter skremt av varmeutviklingen da vi testet et Geforce GTX 295.

Har 4 slike kort og eneste varmeproblem kortene har er i SLI om man må bruke to tette spor.

Da er det 1mm åpning og luften kommer bare inn fra en side pr kort.

Mye bedre med lang SLI bru men det er ikke alle hovedkort som vil ha et dualslotkort i nederste pcispor.

 

Rart det ikke blir endringer i ytelsen, ett av kortene i dag er stappfullt av dupeditter, så skal dobbelt så mange på + kjernen :- S

Lenke til kommentar

Det morsomme er at dissa korta finnes det ikke stort mange av, mange melder om at det er veldig begrensa med kort.

 

ATI har gjort dette 3 ganger ( inc rage ett eller annet)

Og forventer fler kort. 448 bits busX2, blir nok ikke billig :p vs ati sine kort å produsere da.

 

Nvidia vet, senker de priser, senker ati :p ati kan senke mye mer enn hva nvidia kan egentlig, pga pcb korta koster mye mindre, mindre kompleks design.

 

Ser ut som ati gjorde gull skuddet med RV7xx serien, skalerbar arkitektur =)

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Nåværende sandwich-løsningen med en GPU på hver side fungerer veldig fint for å holde begge GPU på samme lave temp.

 

Vi får se om de klarer å beholde samme fine temp på nye kort, men jeg tror det kan fort føre til en del høyere temp på GPU#2.

 

Problemet som jeg ser det som, er at de tar bare lufta ut i kabinettet, hybrid løsning kunne vært kult.

 

Jeg kjører tilnærmet passivt kjølt PHII, og skulle jeg hatt ett 295 måtte jeg fyrt inn kabinett vifter som bråker.

Trives med 4870, pga 700 rpm kabinett vifter for rads er null stress da.

Også microatx pc'n min kunne ikke hatt disse, siden det ville blitt for varmt, testet 4870X2 CF og de fungerte fint.

110 Grader på GPU gjør jo ikke stor skade egentlig, bare vet at folk får fnatt når de ser en høy gpu temp

 

For å legge til ang temp, 4850 har en utmerket lav RMA rate, selv om korta er glodvarme.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Nåværende sandwich-løsningen med en GPU på hver side fungerer veldig fint for å holde begge GPU på samme lave temp.

 

Vi får se om de klarer å beholde samme fine temp på nye kort, men jeg tror det kan fort føre til en del høyere temp på GPU#2.

 

Problemet som jeg ser det som, er at de tar bare lufta ut i kabinettet, hybrid løsning kunne vært kult.

 

Jeg kjører tilnærmet passivt kjølt PHII, og skulle jeg hatt ett 295 måtte jeg fyrt inn kabinett vifter som bråker.

Trives med 4870, pga 700 rpm kabinett vifter for rads er null stress da.

Også microatx pc'n min kunne ikke hatt disse, siden det ville blitt for varmt, testet 4870X2 CF og de fungerte fint.

110 Grader på GPU gjør jo ikke stor skade egentlig, bare vet at folk får fnatt når de ser en høy gpu temp

 

For å legge til ang temp, 4850 har en utmerket lav RMA rate, selv om korta er glodvarme.

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du kan bruke 4870x2 CF men ikke GTX 295. Det hadde vært fint om du kunne forklare litt mer, og eventuelt legge frem litt tall/fakta om dine funn. Fordi GTX 295 fungerer veldig kjølig og fin hos meg, i en stille kabinett med bra luftflyt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Nåværende sandwich-løsningen med en GPU på hver side fungerer veldig fint for å holde begge GPU på samme lave temp.

 

Vi får se om de klarer å beholde samme fine temp på nye kort, men jeg tror det kan fort føre til en del høyere temp på GPU#2.

 

Problemet som jeg ser det som, er at de tar bare lufta ut i kabinettet, hybrid løsning kunne vært kult.

 

Jeg kjører tilnærmet passivt kjølt PHII, og skulle jeg hatt ett 295 måtte jeg fyrt inn kabinett vifter som bråker.

Trives med 4870, pga 700 rpm kabinett vifter for rads er null stress da.

Også microatx pc'n min kunne ikke hatt disse, siden det ville blitt for varmt, testet 4870X2 CF og de fungerte fint.

110 Grader på GPU gjør jo ikke stor skade egentlig, bare vet at folk får fnatt når de ser en høy gpu temp

 

For å legge til ang temp, 4850 har en utmerket lav RMA rate, selv om korta er glodvarme.

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du kan bruke 4870x2 CF men ikke GTX 295. Det hadde vært fint om du kunne forklare litt mer, og eventuelt legge frem litt tall/fakta om dine funn. Fordi GTX 295 fungerer veldig kjølig og fin hos meg, i en stille kabinett med bra luftflyt.

 

Jeg har ikke kabinett vifter til å kvitte seg med varmen.

Enkelt og greit, microatx pc'n har 2x 80 MM for å kvitte seg med chipset og cpu varmen.

jeg tviler på at den klarer å kjøle ned 700 W med 2x 80 MM.

 

Ja det er en varme ovn med Phenom 1 9850 @ 3ghz, fra 4870 til 7800GTX stiger cpu temp med 10 grader og failer med en gang på 3ghz, hvordan er det da med 2x 295's :p

 

sånn sett liker jeg at man kan kjøpe dualslots som spytter lufta ut bak.

 

Kabinettet er ca 30x30x25.

 

Andre er TJ07, med 2x 120 MM i topp med rads, man kjenner ikke en gang luftstrømmen.

Der funker da sikkert det, men går på bekostning av cpu temp fortsatt :p

 

Men hybrid hadde vært spennende for dualslots, det skal veldig mye luft ut en trang utgang, som lager veldig mye bråk, men er bra for pc'n og ha mindre innvendig varme.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

En "microatx pc'n har 2x 80 MM" er ikke akkuratt drømmekabinettet for high-end GPU, uansett :p Du bør vurdere å bytte kabinett.

 

Jeg har en CoolerMaster Cosmos 1000 med 5x120mm stillegående vifter, og da en heftig overklokket (@684/1246/1476) GTX 295 holder seg under 80'C. Jeg hadde mer problemer med å kvitte meg med varmen fra en overklokket Core i7 920 (@4.01 GHZ) og slet mer med den.

Lenke til kommentar

295 sluker hybelkaniner og det er trangt og varmt inne i kortet.

Samme sak som 9800GX2 varmen blir "Fanget" inne i kortet og etter hvert som de blir eldre går de varme.

ATi sine X2 kort suger også inn hybelkaniner, men over tid er det ikke like kritisk som det blir hos Nvidia hvor det er trangt.

 

Dessverre har 295 en god del problemer med drivere og artifacts etter hva jeg har sett i det siste.

Blir ikke overrasket om det skyldes at NF200 brikken går varm, for lignende problemer har 780i fra ASUS slitt med.

Lenke til kommentar
En "microatx pc'n har 2x 80 MM" er ikke akkuratt drømmekabinettet for high-end GPU, uansett :p Du bør vurdere å bytte kabinett.

 

Det er perfekt for lan, og en cpu temp på 50(load, chipset 64(load) ett 4870 71(load samme med cf).funker det etter min mening.

 

Men GTX295 på single pcb, når ? juni, HD5xxx i Juli... hmm, føler at den versionen er kortlevet, men kansje nvidia kan videreføre arbeidet til GTX395.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

@GDIRaptor: Samme hva den er brikken er produsert på, for varmen den får er ikke egenprodusert men fra de to GPUene i nabolaget.

Kritikken mot 780i'en til ASUS var også rettet mot mottak av varm luft og plasseringen og ikke egen produksjon av varme, fortsatt om de har aldri så mye krympet denne NF200 brikken så klarer den å produsere en god del varme.

 

Theo fant det ut med sitt Workstation kort fra ASUS (Se i7 tråden om du vil vite mer).

Men skal selv ta tempen på EVGA Classified i måneden som kommer så får vi se.

Blir ikke overrasket om den koker over slik som den er kjent for.

Lenke til kommentar
ATi sine X2 kort suger også inn hybelkaniner, men over tid er det ikke like kritisk som det blir hos Nvidia hvor det er trangt.

Tar en times tid med demontering, påsmøring av ny pasta og montering, vips så er alle hybelkaniner ute, mest herk med å bruke Q-tips på alle viftebladene..

Lenke til kommentar

Lurer fryktelig på hvor mye billigere kortet kommer til å bli! Kanskje min "drøm" om å eie to stk. av dette kortet ikke er så fjern alikevel?

 

Løsning for disse hybelkaninene er vel å passe på å ha slike støvfangere foran alle viftene i kabinettet? jeg for min del har et helt åpent kabinett, så jeg renser alle vifter en gang i blant så det ikke blir fryktelig mye samlet opp.

Lenke til kommentar
295 sluker hybelkaniner og det er trangt og varmt inne i kortet.

Samme sak som 9800GX2 varmen blir "Fanget" inne i kortet og etter hvert som de blir eldre går de varme.

ATi sine X2 kort suger også inn hybelkaniner, men over tid er det ikke like kritisk som det blir hos Nvidia hvor det er trangt.

 

Dessverre har 295 en god del problemer med drivere og artifacts etter hva jeg har sett i det siste.

Blir ikke overrasket om det skyldes at NF200 brikken går varm, for lignende problemer har 780i fra ASUS slitt med.

Jeg har ikke problemer med driver eller arifacts på GTX 295. Er dette basert på dine egne erfaringer eller du har bare hørt rykter og spekulasjoner rundt omkring?

 

Jeg har hatt artifacts på ett par gamle drivere, men den har fungert fint på flere drivere hos meg. Særlig med den siste driveren (185.65) som ga 400 nye 3Dmark poeng også.

 

Med eller uten NF200, GTX 295 fungerer kjølig og stabilt hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...