Gå til innhold

Atom-salget stilner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Noe av grunnen til at det går litt tregere kan også være et litt økende antall lanseringer av mer tradisjonelle budsjettbærbare. Kanskje kan det også være et tegn på at økonomien er stigende igjen?

"

 

Tror kanskje også at den første bølgen av "må ha Netbook" har lagt seg og at salget nå vil stabilisere seg på et lavere nivå. Hvis det hadde vært et tegn på at økonomien er stigende skulle man sett en tilsvarende økning i "vanlig" laptop-salg.

 

Forøvrig er jeg selv blant de som "venter litt til" for å få billigere evt lengre batteritid.

Lenke til kommentar

Har vært i gruppen "netbook er tull" selv. Selvsagt mot bedre vitende siden jeg aldri har testet en selv. Kikket så vidt på en i helga og den så litt tøff ut. Kan være grei som sekundærpc hjemme til litt stuesurfing osv. Kanskje ta med på ferie for å tømme minnebrikken.

 

Men å betale tusenvis av kroner for å surfe i stua er vel i overkant. Dessuten kan man kjøpe 'uendelig' mye minnebrikkeplass for den prisen. Så kanskje jeg fortsatt er av den oppfatning at netbooks er tull ;)

Det er i alle fall "nice to have" fremfor "need to have" for de aller fleste som har kjøpt en slik. Men at den er kul, det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Har vært i gruppen "netbook er tull" selv. Selvsagt mot bedre vitende siden jeg aldri har testet en selv. Kikket så vidt på en i helga og den så litt tøff ut. Kan være grei som sekundærpc hjemme til litt stuesurfing osv. Kanskje ta med på ferie for å tømme minnebrikken.

 

Men å betale tusenvis av kroner for å surfe i stua er vel i overkant. Dessuten kan man kjøpe 'uendelig' mye minnebrikkeplass for den prisen. Så kanskje jeg fortsatt er av den oppfatning at netbooks er tull ;)

Det er i alle fall "nice to have" fremfor "need to have" for de aller fleste som har kjøpt en slik. Men at den er kul, det er jeg helt enig i.

 

Kona og jeg har hver vår laptop gjennom respektive jobber som vi gjør "storskjerm" ting på. Problemet er at disse laptopene er "låst" av arbeidsgiver og booter tregt. javascript, flash, legge inn nye applikasjoner - glem det.

 

Altså en billig maskin til stuesurfing, samt hytta.

 

Enig i at det antagelig er flere "nice to have" enn "need to have" kjøpere av netbooks, ihvertfall i Norge. hiver du på 2 lapper får du jo en "fullstendig" laptop (selv om den ikke er et spillmonster). Skulle gjerne sett en undersøkelse på hvor mange som har netbook som eneste pc.

Lenke til kommentar

Oversettelse fra Digitimes, men noe mangler; Digitimes oppgir kommende CULV "bølgen" som en av de potensielle "årsakene" (hvis man da velger å ikke lese denne nyheten som reklame for kommende Intel CULV plattformen). I tillegg skriver Digitimes at Intel nå shipper Atom til "second-tier and China-based vendors" for å starte å tømme inventaret. Samme kanal har tidligere skrevet at produsentene vil tydelig skille de nye CULV 11.6" / 13.3" osv maskinene fra netbooks gjennom prissetting.

 

Vet ikke om det er noe vits i å vente på nye netbooks, Nvidia Ion bruker vel mer strøm enn brikkesettet til Intel, så batteritiden blir ikke bedre. Atom oppgraderingen skal komme i slutten av året, Q3/Q4.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Akkurat som jeg forventet, det er gudskjelov en del vettuge folk som ser igjennom markedsapparatet, hører på andre og har vett til å vente på gode nok produkter.

 

At dette ville stilne var jeg overbevist om men jeg tror også vi får bedre produkter som er mer på linje av hva mange av oss vil ha i løpet av 2009, man så tegn på dette i slutten av 2008. Den store massen som har kjøpt netbooks fra start av har neppe visst hva de har kjøpt eller fått de kastet etter seg av arbeidsgivere.

 

Slik sett ikke noe smart trekk å legge for mange kunstige hindringer i veien for hva disse produktene kunne vært allerede, man ville solgt mer ved å gi ut det de fleste ønsker i dette sjiktet.

 

Den akseptable netbooken er 10-12" i størrelse med led baklyst matt skjerm, 1280*800+ (ingen 16:9 oppløsning), et godt tastatur for voksne menn, god batterilevetid en N280, N330 eller bedre laveffekts CPU samt en type Ion grafikkløsning og veier godt under 2kg (helst ikke mer enn 1,5kg). I tillegg dropp den tåpelige 1-2GB minnebegrensningen i brikkesettene man putter i disse, vi lever i 2009 hvor 2GB SO-DIMM koster 225,-. De kjører 32bit DesktopOS og burde dermed støtte opptil 4GB, EOD!

 

Og nei dette beskriver ikke de vesentlig dyrere ultraportable, da bør man gjøre hjemmeleksen sin først om man tror så. Alt under 10" er etter min mening en MID el. Innebygd 3G, no way... kjøpt et 3G kort/dongle eller koble opp via mobiltelefonen. BT og WiFi opptil g standard, ja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1280*800 på en 10" blir i minste laget for de fleste eller hur?

Ikke med en passende skriftstørrelse på skjermen. Personlig hadde jeg foretrekket 12" med den oppløsninga, men skjønner også de som vil ha 10" med 1280x800.

 

ION er vel ikke beregnet for maksimal batteritid / minimalt strømforbruk, så Pineview med integrert grafikkjerne virker mye mer interessant for min del.

ION er ikke beregnet for kun statiske skjermbilder nei (maksimal batteritid /minimalt strømforbruk), men den skal være mer energieffektiv enn intels 945GSE til tross for at ytelsen er langt bedre. Blant annet skal det gå an å kjøre 1080p HD-film og spille en del 3D spill med brukbar ytelse på ION. Til sammenligning klarer 945GSE kun 720p HD-film og gjør det langt dårligere på 3D til tross for høyere effektbruk.

 

Pineview høres interessant ut i teorien men med tanke på hvordan intels grafikkbrikker har vært opp gjennom historien så tviler jeg på at Pineview i praksis skal klare å hente inn hele forspranget på ytelse og ytelse/watt ION har nå.

Lenke til kommentar
Blant annet skal det gå an å kjøre 1080p HD-film og spille en del 3D spill med brukbar ytelse på ION. Til sammenligning klarer 945GSE kun 720p HD-film og gjør det langt dårligere på 3D til tross for høyere effektbruk.

 

Pineview høres interessant ut i teorien men med tanke på hvordan intels grafikkbrikker har vært opp gjennom historien så tviler jeg på at Pineview i praksis skal klare å hente inn hele forspranget på ytelse og ytelse/watt ION har nå.

Ser ikke helt poenget med at alle slike minibærbare skal kunne spille av HD materiale. Angående effektforbruk: Ryktebørsen om den nye atom plattformen vil ha det til at effektforbruket vil være 1/10-del av dagens enkelkjerne Atom-prosessorer.

 

http://www.hardware.no/artikler/atom-oppfo...i_oktober/67066

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å lete litt etter dokumentasjon på tallet 1/10. Det jeg kom frem til var dette:

You’ll also see some talk about power consumption. 10x less idle power takes a Moorestown MID down to about 200mw. Kilde

UMPC Portal blander altså hummer og kanari her. Atom har slett ikke 2W idle power men 0,08 - 0,1 watt. Sammenligner man Atom TDP med Moorestown idle power er det jo ikke rart om differansen blir imponerende.

 

Det vites heller ikke hvilke Atom-prosessorer de sammenligner med eller om det er inkludert brikkesett eller hva hvordan last som kjører på den.

 

Forøvrig er vel ikke idle power så interessant. Det er jo ikke det som begrenser batterikapasiteten når PCen er i bruk.

 

Min foreløbige konklusjon er at tallet 1/10 er mer medieskapt furore enn realistiske forventninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...