Gå til innhold

Test: Nokia E75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne formfaktoren skal trolig ta over for Nokias Communicator-serie, hvor den siste var E90.

Nei, formfaktoren N97 har med stor og vinklet skjerm er sannsynligvis det som vil ta over for Communicatorene. Vi får se en slik i E-serien om ikke så lenge.

 

Under bruk opplever vi likevel at tastesettet fungerer bra, og til tross for en og annen feiltasting er vi jevnt over fornøyd. Vi skal likevel vie det faktum at ”å” ikke er en egen tast litt plass. For det er litt plagsomt at du må trykke funksjonstast og ”l” for å få denne bokstaven. Spesielt når ”æ” og ”ø” har egne taster

Dette er ikke noe problem i kombinasjon med både ordforslag og feilkorrigering. Bør ikke det nevnes at E75 har begge deler?

 

Youtube i nettleseren er fortsatt ganske så unikt, så dette liker vi.

For guds skyld, si nå heller at telefonen har flash-støtte. Dette gjelder ganske mye mer enn Youtube.

 

Dere kritiserer nettleseren. Hvorfor ikke nevne med en enkel setning at en smarttelefon som dette selvfølgelig har støtte for en rekke andre nettlesere?

 

Nokia Maps 3.0

Er du sikker på at den kommer med en Beta-versjon, altså?

 

Ved første oppstart har du rundt 60 MB tilgjengelig, noe som kan bli litt lite om du liker å installere programmer i telefonminnet i stedet for på minnekortet.

Aner du hvor mye programmer du får på 60 MB? Å kritisere mobilen for dette, når det følger med 4GB minnekort, er bare tullball. Skjerpings! Her skremmer dere lesere som ikke vet bedre.

 

Ingen musikktaster

Har dere noensinne kritisert en Walkman-modell for å mangle dedikert E-post-tast?

 

Det var det jeg hadde å pirke på. :)

----

 

I mine øyne en grei mobil. Ålreit alternativ for de som mener E71s taster er for små. I motsetning til andre Nokia-modeller som knuser konkurrentene på pris er denne litt for dyr, synes jeg. E75 er spot-on 4'er.

 

Selv ville jeg uten tvil gått for E71 forann denne. Lekrere, billigere og bedre batteri.

Lenke til kommentar
Dere kritiserer nettleseren. Hvorfor ikke nevne med en enkel setning at en smarttelefon som dette selvfølgelig har støtte for en rekke andre nettlesere?
E75 blir derfor et bra valg for deg som skal ha alt i ett, og som ikke kvier deg for å installere en annen nettleser [...]

 

Ingen musikktaster

Har dere noensinne kritisert en Walkman-modell for å mangle dedikert E-post-tast?

Jeg er enig i at man ikke skal trekke en profftelefon for manglende underholdningstaster, men det er heller ingenting i veien for at Nokia hadde gjort det mulig å styre musikken med volumtastene ala SE K750i og senere A200-modeller.

 

E75 er høyt på lista, men jeg må nok prøve E55 og se bilder av E51s oppfølger før jeg klarer å bestemme meg.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
det er heller ingenting i veien for at Nokia hadde gjort det mulig å styre musikken med volumtastene ala SE K750i og senere A200-modeller.

Agreed :)

 

Vil bare kommentere at den selvsagt ikke er trukket for å mangle musikktaster, men det er påpekt.

Okay :) Leit du ikke endret de uheldige formuleringene angående input, angående fremtidige Communicatorer og angående flash.

 

Står forresten fortsatt feil angående Nokia Maps 3.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke særlig fornøyd med tastaturet i front. Glatt, lett å bomme på tastene osv. Rett og slett vanskelig å bruke like effektivt som andre modeller. Qwerty-tastaturet derimot var stort, oversiktlig og greit, med god overflate. I forhold til de andre i samme klasse som jeg har prøvd den siste tiden er denne en foreløpig favoritt.

Lenke til kommentar

Fikk denne mobilen fra komplett.no idag og den er helt som testen forteller..MEN mini USB??? den kommer med en proprietær sync kabel som kun har USB i PC delen(seffern..)

Betyr sikkert ikke noen ting for de fleste, men for oss med et hav av "dingser" er dette viktig. Prøv å se litt nøyere på ting dere tester :-(

Lenke til kommentar

Jeg ser at det har kommet en ny "standard" for USB, men det er litt tidlig og si at man kan bruke en standard USB kabel. Det meste av mitt nyeste utstyr benytter standarden mini USB.

Poenget mitt er at man må benytte kabelen som følger med og håpe på at andre "dingser" følger etter. Noen som har eksempler på utstyr som har kommet med micro USB?(og da mener jeg ikke mobiler:-))

Lenke til kommentar

 

Denne formfaktoren skal trolig ta over for Nokias Communicator-serie, hvor den siste var E90.

Nei, formfaktoren N97 har med stor og vinklet skjerm er sannsynligvis det som vil ta over for Communicatorene. Vi får se en slik i E-serien om ikke så lenge.

 

Under bruk opplever vi likevel at tastesettet fungerer bra, og til tross for en og annen feiltasting er vi jevnt over fornøyd. Vi skal likevel vie det faktum at ”å” ikke er en egen tast litt plass. For det er litt plagsomt at du må trykke funksjonstast og ”l” for å få denne bokstaven. Spesielt når ”æ” og ”ø” har egne taster

Dette er ikke noe problem i kombinasjon med både ordforslag og feilkorrigering. Bør ikke det nevnes at E75 har begge deler?

 

Youtube i nettleseren er fortsatt ganske så unikt, så dette liker vi.

For guds skyld, si nå heller at telefonen har flash-støtte. Dette gjelder ganske mye mer enn Youtube.

 

Dere kritiserer nettleseren. Hvorfor ikke nevne med en enkel setning at en smarttelefon som dette selvfølgelig har støtte for en rekke andre nettlesere?

 

Nokia Maps 3.0

Er du sikker på at den kommer med en Beta-versjon, altså?

 

Ved første oppstart har du rundt 60 MB tilgjengelig, noe som kan bli litt lite om du liker å installere programmer i telefonminnet i stedet for på minnekortet.

Aner du hvor mye programmer du får på 60 MB? Å kritisere mobilen for dette, når det følger med 4GB minnekort, er bare tullball. Skjerpings! Her skremmer dere lesere som ikke vet bedre.

 

Ingen musikktaster

Har dere noensinne kritisert en Walkman-modell for å mangle dedikert E-post-tast?

 

Det var det jeg hadde å pirke på. :)

----

 

I mine øyne en grei mobil. Ålreit alternativ for de som mener E71s taster er for små. I motsetning til andre Nokia-modeller som knuser konkurrentene på pris er denne litt for dyr, synes jeg. E75 er spot-on 4'er.

 

Selv ville jeg uten tvil gått for E71 forann denne. Lekrere, billigere og bedre batteri.

 

Offtopic, men!!

Vet du noe mer om denne E-serien som skal ha n97-formfaktor? en link eller noe?

Endret av roberteh
Innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quote-funksjon.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har hatt e75 i en snau uke... og har følgende å si:

 

tastaturet i front er jeg ikke helt fornøyd med... er man høyrehendt så kommer man lett borti kameraknappen slik at det man skriver ikke kommer med. Dette gjør at man må holde telefonen på en litt "vond" måte etter min mening.

 

Etter en firmware oppgradering (programvareversjon 110.48.125 dato 28.05.09) klikker kameraet med jevne mellomrom. Når det klikker blir skjermen helt svart og man må reboote for å få kameraet til å virke.

 

Jeg har også problemer med push. Har satt opp telefonen mot jobbmail ved hjelp av mail for exchange. Velger jeg Alltid på får jeg ingen mailer før jeg trykker send og motta. Derfor har jeg valgt sync hvert 15 min...

 

Utover dette... en rå telefon... slapp batterilevetid om man bruker mail....

Lenke til kommentar

Har hatt E75 siden i slutten av april og erfaringen foreløpig er nedslående:

 

1) Batterilevetiden er elendig. Med noen få korte samtaler og mailsynk på hvert kvarter er den tom for batteri før arbeidsdagen er over.

 

2) For å forlenge batterilevetiden anbefalte Nokia at jeg satte synk til hver time og slo av 3G. Da varte telefonen i det minste ut på kvelden.

 

3) Programvaren henger ofte, og særlig når jeg åpner e-postappliksjonen. Den kan henge i mellom 10 og 20 sekunder.

 

4) Telefonen har problemer med å slå seg på, og henger under boot. Dette problemet har kommet med siste programvareoppdatering.

 

5) Ved førstegangsoppsettet tar det enormt med tid før mail og kontakter blir synkronisert. Etter forrige programvareoppdatering kom ikke kontaktene på plass før dagen etter (!).

 

6) Vi har 4 telefoner av denne typen på jobben og alle opplever samme problemer.

 

 

 

Formen, vekten, tastaturet og skjermen er mer enn bra nok for meg, og jeg hadde håpet at Nokia hadde lagt ned litt mer arbeid i telefonens programvare. Batteriet er 2/3 av den kapasiteten E71 har og det er jo helt håpløst. Når du kjøper en telefon til forretningsbruk bør man kunne forvente at de funksjonene man trenger; telefoni, e-postsynkronisering og 3G faktisk fungerer.

 

Terningkast 5 på førsteinntrykk. Terningkast 1 etter 2 måneders erfaring.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...