Gå til innhold

Phenom-serien utvides


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD fører også prosessoren inn under Dragon-paraplyen. Noe som egentlig ikke betyr så spesielt mye for sluttbrukerne, annet enn at man da har et AMD 7-serie brikkesett samt et ATI Radeon HD 4890-skjermkort sammen med den aktuelle prosessoren.

Det var litt unyansert med en liten feil. Her er AMDs beskrivelse:

"Dragon" platform technology from AMD is a synthesis of power, strength, and wisdom: the fusion of the AMD Phenom™ II processor, ATI Radeon™ HD 4800 series graphics, AMD 7-series chipsets and AMD software that puts you in control

Kilde

 

Gleder meg til å se test av 955 :)

Lenke til kommentar

Må si at de testene som er linket til, klart viser at AMD Phenom II er meget gode alternativer til C2Q og C2D for den som ønsker et fornuftig priset oppsett.

 

At den yter dårligere enn i7, tror jeg faktisk ikke er så interessant, da det faktisk er et ikke ubetydelig prissprang mellom Phenom II og i7.

 

Men mange av de som i dag blir anbefalt C2D/C2Q oppsett vil uten tvil kunne få minst like mye igjen for pengene ved å velge Phenom II, både X3 og X4.

Lenke til kommentar

Et utdrag tester av 995:

 

http://www.techspot.com/review/162-amd-phenom2-x4-955/

http://www.guru3d.com/article/amd-phenom-x...r-review-test/1

http://www.hexus.net/content/item.php?item=18149

http://www.overclockersclub.com/reviews/phenom2_955/

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009...ition-cpu-am3/1

 

Det "overall impression" er at du får mye CPU for pengene. Absolutt en god CPU. Noen av testene viste at 995 parkerte Core2 serien (og nær i7), så om du har tenkt å oppgradere er absolutt AMD et godt alternativ nå. Sjekk ut testene, god lesing :) Flirte litt når jeg leste

 

Compared to say Core i7 920 versus Phenom II X4 955BE with daily normal usage of applications you will not notice a real difference, only if you have a multimedia encoding monster machine or very dedicated multi-core applications it will be more obvious. And gaming wise perf, well .. performance in-between Core i7 920 and today's tested processors will be roughly similar as well, unless you dip into high-end multi-GPU gaming where Core i7 would have a good advantage. Remember when it comes to gaming, your GPU 99% of the times is the limiting factor for overall performance. We used a BFG GeForce GTX 280 OC edition, which equals GTX 285 in performance. That's the fastest SINGLE GPU based graphics card money can buy you.

 

It's the choice you have to make .. ultimate performance for a higher price, or excellent performance at a better price. This is the reality of processors anno 2009 versus your gaming experience.

Good point :)
Lenke til kommentar
...

At den yter dårligere enn i7, tror jeg faktisk ikke er så interessant, da det faktisk er et ikke ubetydelig prissprang mellom Phenom II og i7.

...

Tja, rett over tusen spenn mer for ett i7 basert system ville jeg ikke kalt ett betydlig prissprang. Men for all del, det er jo hyggelig at AMD har startet å produsere produkter som yter meget bra igjen :)

Endret av wim
Lenke til kommentar
...

At den yter dårligere enn i7, tror jeg faktisk ikke er så interessant, da det faktisk er et ikke ubetydelig prissprang mellom Phenom II og i7.

...

Tja, rett over tusen spenn mer for ett i7 basert system ville jeg ikke kalt ett betydlig prissprang. Men for all del, det er jo hyggelig at AMD har startet å produsere produkter som yter meget bra igjen :)

 

For mange er det faktisk betydelig, særlig der man har bruksmønster der ikke i7 kommer riktig til sin rett (f.eks spill). Og om man går for et rimelig hovedkort og DDR2, så snakker vi fort om ennå større prisforskjeller.

 

Siste setningen i det Frode789 siterte er glimrende.

 

Og jeg er ikke i tvil om at mange av de som nå "pusher" etter i7 720 rigger for spilling, og ikke har tenkt å råklokke riggen, faktisk kunne fått seg en bedre total spillrigg ved å velge AMD. Men har man tenkt å sitte noen timer hver dag med å rendre video eller annet slik snacks, da er i7 eneste fornuftige valget så langt tester viser.

Lenke til kommentar
Ikke noe å hoppe i taket for når det gjelder overklokking, ser av tester at en ikke kan forvente særlig mye mer enn 3,7 til 3,8 GHz. Er man på utkikk etter en ny maskin så er AM3 mer fremtidsrettet enn LGA 775, selv ville jeg nok ha valgt en X3 720 BE og heller brukt pengene på SSD.

Amen ;)

Det som vil gi deg den beste og mest balanserte riggen med fortsatt god ytelse for gaming nå for tiden må vell være en x3 720 + Supertalent ultradrive (eller Vertex) 60GB? + HD4890.

Neste hakket over blir x4 955 + x25-M 80GB + 285/4890/4850x2? Kraftigere system enn det så får man veldig lite reel ytelse igjen for pengene.

Lenke til kommentar

Om man er klar for å overklokke litt er utvilsomt en X3 720BE det beste alternativet.

 

Planer om å spandere på meg en slik når ferie pengene kommer. Men man må jo ha en temmelig solid kjøler om man ønsker kjølig drift på høye frekvenser uten støy. Så det blir selvfølgelig en ekstra utgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...