Gå til innhold

Windows 7 uønsket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at disse tallene faktisk stemmer når det kommer til stykket. Dvs. den dagen softwareprodusentene slutter med nye programmer/oppdateringer/support på gode gamle XP produkter.

 

Eller kanskje flesteparten av disse teknikerene kjører på vista, og da ser jeg ikke all grunn for å oppdatere enda en gang til helt enda.

Lenke til kommentar
IT-teknikere sitter heller ikke på pengesekken og har i beste fall et ord med i laget når oppgraderinger diskuteres. De burde heller undersøkt blant IT-ledere/direktører/CTO's.

 

Helt enig i. Vi IT mennesker, undertegnende er et sånn eksemplar, er bare verktøy i en bedrift. IT henger forsåvidt tett sammen med økonomi, derav ITIL i sin tid.

 

Hvis vi skal se på fakta, så er fakta at XP er gammel. Gratis support forsvinner, lisenser i det store omfang blir ikke dyttet ut og fremtidige oppdateringer for XP er ikke-eksisterende. Tenker da på funksjonelle endringer, ikke hot-fixes.

 

Windows 7 kommer til å bli banebrytende for bedrifter og privatpersoner. Jeg har stor tro på OS'et, hvilket jeg hadde med Vista også, men dette virker langt mer solid. Godt jobba, faktisk. Vista derimot ble aldri helt ferdig eller særlig mye bedre enn RC kandidatene. Windows 7 sine builds og RC kandidater har sålangt vært svært solide, bydd på gode drivere og virket ganske godt. Det er ikke så veldig vanlig fra den kanten.

 

Den funksjonen som har imponert meg mest i disse tider, er Troubleshoot Compability, hvor Win7 faktisk finne ut av innstillinger for programmer og tillater de å kjøre. Som f.eks en sær VPN klient. Videre finner jeg Libraries veldig kjekt og hendig. Endelig litt logikk på plass ;)

 

På spørsmål om vi får se Win7 på bedriftsfronten raskere enn forventet, vil jeg si ja. Det gjør vi nok. Grunnen er at Vista aldri slo til, og at XP er gammelt. Vi er tross alt mennesker, og vi liker ikke å vente så altfor lenge. Uansett analytikere eller forståsegpåere. Jeg vil tro, og dette er min høyst personlige mening, at vi vil være tjent med en overgang til Win7 selv om det ikke foreligger noen SP1.

 

Spørsmålet er bare hvor mye endringer som er gjort slik at brukerne føler at overgangen fra XP til Win7 er såpass stor at det vil skape forvirring. Må huske på at den eldre garde som er svært vant til XP på jobbmaskinen sin, vil synes det er forvirrende å måtte forholde seg til "eye-candy" ala forhåndsvisning av vinduer og en ny filstruktur, som vi har i libraries. Forsåvidt ikke nytt, men på Windows er det det. Det er i allefall her utfordringen ligger.

Lenke til kommentar

Som andylove er inne på, så er det mange gode grunner for store bedrifter som i dag er på XP å gå over til 7, primært når det gjelder management/drift og deployment av både OS og programvare. Man slipper å fikle så mye med kompatibilitetsproblemer for programvare fordi rettighetsproblemer o.l. blir håndtert automagisk nå med redirects osv.

 

Det er et kostbart, men strengt tatt nødvendig løft å komme seg opp fra XP nå. Dette blir pushet frem av programvare- og maskinleverandørene mer og mer nå som 7 kommer.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Jøss, halvparten ville heller byttet til Mac OSX eller Linux. Coolt! :cool:

Nja. Det er ikke det undersøkelsen sier, den sier at halvparten har vurdert alternativer. Det skulle egentlig bare mangle.

 

50 percent revealed they have considered moving from Windows to an alternative operating system, and 27 percent of those cited Mac OS as the top alternative;

Ellers er det som Fudzilla påpeker:

 

We don't know who Dimension Research are, but clearly they didn't think through there questions very well. Windows 7 is in beta at the moment, few companies would consider upgrading their operating systems until the operating system has bedded in a while. The fact that 16 per cent are thinking of doing so in the next year is unusual.

 

It means that IT pros think it possible that they will upgrade their systems in just six months to make the leap. The rest of the statistics make Microsoft look good. Within two years, 59 per cent of IT pros plan to upgrade to Windows 7.

Nå har jeg ikke lest originalrapporten ennå, siden det krever registrering å få tilgang til den...

 

Det er verd å merke seg at KACE er leverandør av verktøy for migrering.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvis vi skal se på fakta, så er fakta at XP er gammel. Gratis support forsvinner, lisenser i det store omfang blir ikke dyttet ut og fremtidige oppdateringer for XP er ikke-eksisterende. Tenker da på funksjonelle endringer, ikke hot-fixes.

Nå tror jeg særlig bedrifter (som denne artikkelen handler om) ikke er så veldig gira på funksjonelle endringer. Så lengde de får sine sikkerhetsoppdateringer så tror jeg de vil forbli fornøyde.

 

Jeg vil tro, og dette er min høyst personlige mening, at vi vil være tjent med en overgang til Win7 selv om det ikke foreligger noen SP1.

Spørsmålet er om bedrifter mener oppgraderingen er verd prisen. Da tenker jeg ikke bare på lisensprisene, men også en rekke andre kostnader som følger med på lasset.

 

"If it ain't broken, don't fix it"

 

Ellers så blir det spennende å se på veivalget videre for de bedriftene som trenger ny funksjonalitet. Windows 7 kommer nok også til å bli klart dominerende på kontorer selv om konkurrerende OS får større kakebiter.

 

50 percent revealed they have considered moving from Windows to an alternative operating system, and 27 percent of those cited Mac OS as the top alternative;

Jeg er litt usikker på hvordan de regner her. Er det noen som har lest originalrapporten og kan fortelle om det er 27 prosent av de 50 (drøyt kvartparten av de 50) eller om det er 27 prosentpoeng av de 50 (drøyt halvparten av de 50)?

Lenke til kommentar

Det er en velkjent trend at man ikke adopterer ett nytt OS innenfor det første året i bedriftssammenheng, iallefall ikke i bedrifter av betydelig størrelse. Således er jo denne rapporten, som fudzilla og twfa påpeker, meget positiv m.t.p. at det iallefall er ca 6 mnd til W7 lanseres og såpass mange vurderer det allerede. (Ja for selv 10% er ganske mye i denne sammenheng, med det spørsmålet (neste år)).

 

Det lukter enda litt mer IT avisen her for hver dag og det er en trend jeg ikke liker :(

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Tenkte IT avisen med en gang jeg leste dette også faktisk

 

Mange av deltakerne i undersøkelsen oppga som viktig grunn for å droppe Windows 7 det at de har hatt dårlig erfaring med Vista. De klaget over dårlig kompatibilitet, kostnad ved implementering og at også finanskrisen påvirket valget.

 

Er det da virkelig noe å lage en artikkel om?, Win7 fungerer forøvrig mye bedre en Vista gjordet (testet i et pr mnd nå)

 

"Dårlig erfaring med Vista fører til at berifter ikke ønsker å ta i bruk win7 med det første" - er mer riktig, men da er det jo ikke noe å klikke seg inn på ).

Lenke til kommentar

Vi som sitter i IT ønsker selvfølgelig å ha en win7 testmaskin der vi kan sjekke ut alle mulige (og umulige) instillinger på win7, hvordan den oppfører seg i nettverk ol. FØR vi ruller dette ut mainstream (de fleste it avdelinger får gjerne ett par nøkler til win7 for testing "gratis" hos MS) iallefall får jeg det.

 

Det er i mine øyne galskap å begynne å rulle ut noe som man ikke vet bak frem på selv ivertfall ikke før man har gjort klart AD... Jeg skal ut og hjelpe alle de som får problemer, selvfølgelig vurderer jeg ikke å installere ett nytt nesten utestet OS før jeg har testet og funnet ut at det er en god ide å rulle det ut, samt sjekket ut snarveier, problemer som kan oppstå og lignende

Lenke til kommentar

Mange ser ikke noe fordel med Win7 i det heletatt. Sålenge alt virker på XP, hvorfor skal dem oppgradere?

 

Synes det er bra at flere vurderer Mac og Linux som alternativer, og mange ledere i større bedrifter ser at istede for å porte programvaren til Win7 kan den portes til Mac eller Linux, noe som gir mange fordeler. Er iallfall ikke noe problem, bare se på f.eks værvarslingen. De har jo brukt Linux i årevis nå og selv eldre personer synes det er bedre enn Windows til de oppgavene de skal gjøre. Veldig mye av programvaren de bruker er opensource også.

Lenke til kommentar

Dusteundersøkelse.

 

Ingen legger planer for å rulle ut ett nytt operativsystem før det er lansert uansett.

 

Win 7 må jo først lanserest så man kan få prøvd det før man kan legge planer om å innføre det i en bedrift.

 

En slik undersøkelse gir ikkje noe riktig bilde før vi kommer til Win 7 SP1 imo.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Jeg tror tittelen er litt misvisende. Windows 7 er ikke uønsket, men det tar ofte mer enn et år før bedrifter skifter til et nytt OS.

 

For det første er det slik at store bedrifter må ha på plass alt av programmer som de ansatte skal bruke og det er ikke alltid de er tilgjengelige i en ny versjon første året et nytt OS er på markedet. I bedriften jeg jobber i får vi pcer ferdig installert med VPN klient, Antivirus, backup løsning, etc etc. Og hvis disse programmene ikke finnes i en ny utgave for Win7 så ventes det nok til dette er på plass før det blir oppdatert til Win7. Det er også slik at bedrifter kjøper inn store kvanta med samme type pc for å kunne lage ferdige image som gjør jobben med å "reinstallere" pcer enklere. Ikke alle har tenkt å gjøre denne jobben på nytt før det blir kjøpt inn ny hardware, og da blir det nok ikke gjort det første året Win7 kommer ut.

 

For det andre er det en kjensgjerning at ikke all funksjonalitet har vært på plass i tidligere MS OS før i SP1. Grunnen til at Vista SP1 kom såpass tidlig var nettopp dette.

 

Men skifte av OS i en bedrift er en ganske kompleks sak. Alt må fungere greit med det nye OSet før det gamle blir skiftet ut. Og har en bedrift et system som bare fungerer på eldre utgaver av IE, eller har masse lisenser på dyre programmer som bare finnes for XP så skifter de ikke til Win7 med det første.

 

Hva tror du er grunnen til at så mange bedrifter ikke har oppdatert til nyere utgaver av IE? Det er nok mye fordi de har intranett eller andre ting som fungerer optimalt i f.eks IE 6. Du kan si at det er dårlig programmering eller dårlig planlegging, men det er nok også lave IT budsjetter og lite forståelse for dette hos ledelsen. If it ain't broken, don't fix it. Og det er ikke lederne i en bedrift som må supportere 10 år gamle løsninger, så for dem funker det greit. Og da er forståelsen for å skifte det ut og bruke masse penger på det liten.

Lenke til kommentar

Totalt uinteressant hva it teknikere mener.

 

IT sjefer derimot...

 

Uansett så er prosessen enkel på papiret.

For å flytte fra OS1 til OS2 så må man teste ALLE applikasjoner på OS2 og se at ting funker.

HVIS ting ikke funker, kan det lett erstattes? Evt hva det koster.

 

Om man tenker litt så er det faktisk ikke bare bare å bytte OS. Selv om det finnes alternativ software så må man faktisk tenke på at data fra den gamle skal funke 100% i den nye.

 

F.eks om man oppgraderer fra office2003 til office 2007. Ting funker 100%. Bytter man til OO så funker kanskje ikke alle de gamle filene. Kanskje er det viktig, kanskje ikke? Kanskje du har kunder som sender deg syke xl ark med mye knæsj i... da er det kjipt når OO ikke funker. Dette er ting bedrifter må tenke på.

 

At it teknikere "tenker"... er en ting. Det er mer interessant hvor mange som faktisk kjører prosesser der de tester migrering til det ene eller det andre.

Faktum er at det er mer interessant å vite om de som har testet linux, og hvorfor de ikke byttet.

Lenke til kommentar
Skjønner dem godt. Windows 7 virket mer som tilbake til Windows 95 enn et framskritt :roll:

 

Utenom noen blinkende lys i begynnelsen og litt fancie forandringer, var det meste mer tungrodd og ubrukelig.

Har du i det heletatt brukt Win7? Poengene dine har ingen begrunnelse og det er bare dine subjektive meninger om saken slik jeg ser det. Og hva mener du med tungrodd og ubrukelig?

Lenke til kommentar
50 percent revealed they have considered moving from Windows to an alternative operating system, and 27 percent of those cited Mac OS as the top alternative;

Jeg synes det er bekymringsverdig at så mange som 50% ikke en gang har vurdert alternativer til Windows.

 

PS. Dere som henger dere opp i Arsælls ordvalg "IT-teknikere":

Survey Methodology

An independent database of IT professionals from small, mid-sized, and large IT organizations worldwide were emailed in March 2009 and invited to participate in the Web survey on the topic of Windows 7 adoption. The 1,142 participants were not compensated for participation and represent a wide range of IT functions, including hands-on professionals, team managers, and business owners with many participants indicating they had multiple roles within their organizations.

Kilde

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...