Gå til innhold

Bluetooth 3.0 defineres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den nye Bluetooth 3.0-standarden vil trolig klare trådløs ytelse på opptil 480 Mbit/s.

 

<..>

 

Med denne hastigheten skal Bluetooth 3.0 kunne overføre innholdet fra en hel DVD-plate i løpet av noen få sekunder, mener utviklerne.

En DVD-plate er (som regel) 4,7 GB = 4700 MB = 37600 Mbit.

37600 Mbit / 480 Mbit/s = 78,33 sekunder

 

Med andre ord mener utviklerne at 1 minutt og 18,33 sekunder er bare "noen få sekunder". Jeg ville sagt "noen få minutter" for en dobbeltlags DVD (8,5 GB).

 

Jeg er spent på hvor raskt Bluetooth 3.0 vil bli i praksis. Med Wifi må man jo ofte dele på to for å få et estimat på maksimal hastighet i praksis. Håper Bluetooth 3.0 klarer ~90% av teoretisk maksimal båndbredde i praksis.

Lenke til kommentar

Simen slo meg til akkurat dette..

 

DVD-R plate er merket 4.7GB

men egentlig 4,707,319,808 byte (/1024 to ganger)= 4489Megabyte, eller 35914 Mbit.

 

Siden Bluetooth v3 støtter resume ved brudd i forbindelse, så antar jeg at det foregår konstant 2 veis kommunikasjon mellom enhetene. Kan da anta at det blir ikke mer enn 70% kapasitet tilgjengelig til overføring.

 

Da er vi nede på 336Mbit som gir 35914/336 = 106 sekunder. 1min 46sekunder.

Lenke til kommentar
Tror greia at den slår over i "wifi" modus når den overfører store filer, når overføringen er ferdig bytter den tilbake til vanlig blåtann modus for å spare strøm. Correct me if I'm wrong!

Etter hva jeg klarte å få ut av selvskrytet på bluetooth.com er dette korrekt. På det grunnlaget kan man jo si at det ikke er BT3.0 som kan overføre med slike hastigheter, fordi man støtter seg på en helt annen teknologi, på en annen side kan man også peke på at throughput på wifi ikke effektivt kommer opp i 480 Mbps.

 

Hadde vært morsomt om dette kunne vært en kritisk artikkel istedenfor en oversetting av en gjengivelse av en pressemelding. Eller at forfatteren kunne utdypet litt om AMP, da det på ingen måte er allmennkunnskap enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...