Gå til innhold

Sniktitt: Naval War: Arctic Circle (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drittøft med maritimt stratgispill da. :D Selv om det ikke er på topp grafisk, så har jeg troa på dette spillet. Og det skal kjøpes!

 

Morsomt om vi får kontrollere "Nansen"-klassen", "Skjold"-klassen og diverse norske kystvakter som "Nornen"-klassen og KV "Svalbard". Det synes jeg de burde få til i et norskutviklet spill.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig om topp grafikk i strategispill? Det viktigste er absolutt spillbarheten. Og det som virker veldig ok her er jo at selve spillmotoren er bunnsolid og realistisk, mens selve brukergrensesnittet er noe enkelt. Det gjør at spillet vil virke realistisk, samtidig som det ikke blir for vansklig for folk å sette seg inn i det. Dette er en god tilnærming, og viser at utviklerne vet hva de holder på med. Det som er viktig er jo at de treffer et segment av markedet, og ikke faller mellom flere segmenter. Hvis spillet blir for simpelt for strategientusiastene, men samtidig for komplisert for de med mindre erfaring innen sjangeren vil spillet selge dårlig.

 

Når det gjelder settingen er den original og interessant. Spesielt for oss som bor her oppe i Nord. Alt for mange strategispill tar for seg enten WW2, middelalderen, et fantasy univers, midtøsten eller andre slike populære settinger. Hittil er det ingen spill som tar for seg en eventuell framtidig maritim strid om nordområdene. Det er meget bra at de tør satse på en slik setting, og jeg tror det kommer til å bli meget bra.

Lenke til kommentar
Drittøft med maritimt stratgispill da. :D Selv om det ikke er på topp grafisk, så har jeg troa på dette spillet. Og det skal kjøpes!

 

Morsomt om vi får kontrollere "Nansen"-klassen", "Skjold"-klassen og diverse norske kystvakter som "Nornen"-klassen og KV "Svalbard". Det synes jeg de burde få til i et norskutviklet spill.

 

Yupp, håper også på at man kan få leke seg med norske båter.

 

Forøvrig et spennende intervju, men jeg ble litt skeptisk til enkelte deler av spillet, særlig det såkalte satelittkartet. Hvorfor legger de så mye arbeid inn i diverse påvirkninger fra miljøet om man uansett i hovedsak blir å jobbe med satelittkartet ..? Jeg hadde håpet på et type World in Conflict-perspektiv hvor man baserte seg på direkte kontroll over enhetene, og kun bruk av oversiktskart for ... oversikt. Nuvel, tiden vil vise - blir ihvertfall spennende å se hva de klarer :)

Lenke til kommentar

Fredrik Sundt Breien har tydeligvis ikke hatt sensorene helt ute.

En kraftig konkurrent er Jane's Fleet Command med Naval Warfare Project sin modifikasjon.

Her har høyde på Radaren din innvirkning og hvordan de forskjellige missile oppfører seg.

Taktikken spiller en stor rolle i denne modifikasjonen og det eneste som det skorter på er at motoren er HUNDGAMMEL.

 

Ellers har man litt nyere "Dangerous Waters" hvor du får KOMMANDOEN over ett skip og har da flere stasjoner, noe annet som har gått Breien forbi tydeligvis.

Dette er også fra samme produsent som laget Fleet Command (Sonalytics) og her spiller også havbunn typen inn på sonaren din til eksempel og lydene er forskjellig så du sitte å lytte og er du god så kan du si fra hukommelsen hvilket skip det er du hører.

 

Blir spennende å se da, men tror ikke Norske skip blir noe annet enn "kanonføde" om du snubler over en formasjon med hangarskip.

Vi har pent lite å stille opp med på avstand og sliter med å oppdage de i tide før du får en pen salve innkommende.

Lenke til kommentar
Blir spennende å se da, men tror ikke Norske skip blir noe annet enn "kanonføde" om du snubler over en formasjon med hangarskip.

Vi har pent lite å stille opp med på avstand og sliter med å oppdage de i tide før du får en pen salve innkommende.

 

Går ikke med på at Norske skip er "kanonføde"

 

Aktuelle Norske skip:

- Nansen Fregatter - Fregatter er kanonføde, det er en del av rollen deres. De skal beskytte task groups fra ubåter, fly og missiler. Nansen klassen er primært en anti-ubåt klasse med slepesonar og helikopter slik at den burde gjøre denne jobben utmerket. Men Nansen klassen har og Aegies anti-missilsystem som burde gjøre den til en dugelig i anti-missilrollen. Nansen har og stealth egenskaper. Har og mulighet for NSM som er en potent anti-skipmissil

 

- Skjold missiltorpedobåter - Verdens raskeste krigskip og absolutt dødelig i kystnære områder. Skjold kan med sin manøvringsdyktighet, lille størrelse og stealthegenskaper (overflate og materialle kombinert med vannjetter og surface effekt gjør den veldig vanskelig å oppdage) gjøre store skader på task groups i kystnære områder. NSM missilene den bruker er unikt tilpasset å brukes i et kyst-/fjordlandskap og er kanskje de farligste kryssermissilene som finnest i et slikt miljø.

 

- Ula Ubåter - Har blitt dømt ut at NATO-øvelser før grunnet at de var for effektive. En ubåt klarte å senke flere skip og hindre en hel task group, som blandt annet inneholdt hangarskip, med en illandsetting i flere dager til den ble fjernet fra øvelsen av en krigsdommer. Ubåter som styres riktig er så å si umulige å oppdage i sterkt kuppert undersjøisk terreng, slik som fjorder.

 

 

Fellesnevner for Ula og Skjold er at de er veldig effektive i kystnære forhold. Ute på åpent hav er Skjold nok "Kanonføde", eneste som kan redde den er at i høy sjø kan den være veldig vanskelig å oppdage og da kan snikke seg inn på en task group og gjøre stor skade.

Lenke til kommentar

Saken er den at hangarskip har som oftest radar hengende høyt og ett godt stykke unna som da gjør at de ser godt over horisonten og at de holder seg ute av rekkevidden for stakkarslige norske fartøy som ellers sliter med å rekke like langt som Amerikanerne med SM2 raketter.

 

Ergo her har Amerikanerne fordelen med å se langt og deretter begynne å legge opp "Harpoon" planer og skyte ut disse.

Eller over til Tomahawk i sjøform, kort forkortet TASM, disse flyr såpass lavt over vannflaten at det å oppdage de fra ett sjøfartøy er ganske vanskelig før de begynner å komme nært.

Når du først ser en TASM eller Harpoon så må du reagere raskt, og får du en hel bråte så sliter du temmelig kraftig.

 

Joda ubåter overlever, dessverre må de opp en gang spesielt diesel gutta kan ikke holde ut så veldig lenge kontra en atomdrevet som kun må opp om det skal fylles trykkluft eller noen ganger i året for forsyninger.

Må kanskje legge til at jeg tenker litt dypere hav her også, ikke trange "Grunne" Norske fjorder, for her blir det vanskelig å få inn en hel CVBG "Carrier Vessel Battle Group"

Lenke til kommentar

Krangler ikke med deg om at hangarskip eier små båter som missiltorpedobåter på storhavet ja. Men så er det ikke snak om en helnorsk marine. Det er snak om en Europeisk marine med Norske skip istrød.

 

I grunne farvann som rund områdene rundt Norge, Russland og Grønnland vil alle Norske fartøy ha en kraftig fordel grunnet NSM. Skjold og Ula klassen vil ha ekstra stor fordel her grunnet sin evne til å gjemme seg i dette lanskapet og sin høye manøverbarhet.

 

Nansen er en god anti-ubåtfregatt som i tillegg er brukbar i anti-luft- og anti-missilrollen, en rolle den og oppfyller på de åpne hav.

 

At hangarskip har radarer montert i høye master er egentlig ikke så interesant ettersom radarfly, satelitter og annen luft-/romovervåking er mye mer effektiv. Den store forskjellen er at en Skjold, Ula og i noen tilfeller og en Nansen kan gjemme seg fra alle disse overvåkningsmiddlene grunnet sine størrelser og egenskaper.

 

I stormforhold og høye bølger vil skipsraderen på hvilket som helst skip har ekstreme problemer med å lokalisere en Skjoldklasse, rekognisering fra luft og rom er og ekstremt vanskelig under slike forhold. En CVBG er derimut ekstremt lett å lokalisere uansett forhold (luft, rom, radar og vanbåren støy). I godt vær vil motstanderen gjerne ha full kontroll på deres posisjon gjennom satelitter og luftovervåkning.

 

Dieselubåter kan greit opperere i de konfliktområdene det snakkes om grunnet at områdene ligger så nært diverse øygrupper og fastland at en ubåt kan søke til trygge steder for å gå opp. Videre er områdene og kjent for tøft vær noe som gjør det lettere for ubåter (og andre fartøy som prøver å være uopdaget).

 

TASM missilet er forsåvidt en helt grei anti-skipmissil, men den er vesentlig dårligere enn enkelte Russiske missiler og forsåvidt og NSM. Sea Skimming egenskapen den har er primitiv sammenlignet med en rekke andre anti-skipmissiler (blandt annet NSM).

Lenke til kommentar

Om du drar med resten av Europa så blir resultatet annerledes, da får du britene med kompani og da får du en helt annen situasjon...

 

Ja du ser en CVBG svært lett, det er derfor de har heftige eskorter og enkelte ganger også har med seg ubåter.

Når jeg snakket om høy radar så tenkte jeg på E-2 flyet på 20k fot som gir ett bra radarbilde og mulighet for å plukke opp elektronisk "avfall / Støy" og deretter gi en rettning på kontakten.

 

Og deretter kan kommandanten ta en besluttning om å skyte vilkårlig (Radar støyen som plukkes opp kan spores tilbake til ett bestemt fartøy uten store problemer siden nesten all radar signatur er unik til typen) og deretter gi en røff linje hvor kontakten kan befinne seg på.

Med Harpoon og TASM's lange rekkevidde og mulighet for å søke ut en kontakt eventuellt motta ny info så har du sjanser til finne ut hvor den oppholder seg.

Taktikkene er mange og en CVBG har desidert en stor fordel grunnet ett pent utvalg av våpen.

 

Uansett for å dra diskusjonen tilbake så må jeg si at jeg gleder meg til å se om denne spilltittelen kan matche NWP til Fleet Command som overrasker i sin oppbygging (Dog litt ustabil)

Og kanskje også bli interresant iforhold til Dangerous Waters.

Lenke til kommentar
''Kjente, norske spillselskaper med internasjonale meritter kan foreløpig telles på én hånd''

 

Eee... Funcom og... Funcom?

 

E d noen flere som e kjent i utlandet?

 

Inner Loop? (litt usikker på om det var i ett eller to ord)

 

Det er vel noen fler, men ikke så kjente. Funcom har jo blitt en av 'kjendis-utviklerne' med AoC. Likevel, internasjonale meritter forutsetter ikke kjendisstatus.

Lenke til kommentar

Dette ser jo rett og slett forferdelig morsomt ut. Jeg prøvde såvidt dette 'Harpoon' og 'Dangerous Waters', men det er jo som utviklerne sier, det blir straks såpass avansert at man må ha gått sjøkrigsskolen for å kunne spille. Personlig ønsker jeg at det blir litt enklere for menig mann å sette seg ned og spille uten å måtte tråle gjennom hundrevis av manualsider, så det er godt at det kommer alternativ.

 

Så lenge dette kommer ut i ferdig tilstand er det et garantert kjøp hos meg.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...