Gå til innhold

Windows er mest populært på minibærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har ikke noe problem med at xandros forsvinner, men jeg skulle gjerne sett det erstattet med ubuntu netbook remix eller noe lignende...

 

jeg forundres stadig over vanens makt :p

 

forøvrig, "opplevelsekvalitet"? kan noen si buzzword krig?

 

det virker som om all markedsføring fra intel og microsoft siste tiden har handlet om opplevelser, være det bruk av os eller internett...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Synes personlig at man skal ta tall fra en Microsoft sponset undersøkelse hvor eneste kilden er Microsoft selv med både en, to og flere klyper salt.

 

Ikke det at jeg ikke tror XP har en meget markant andel som OS på netbooks. Men jeg tror også både årsaken, de reelle tall med mer ikke nødvendigvis er som referert i denne undersøkelsen.

 

Undersøkelsen er også nær verdiløs når man ikke vet hvor den er gjort, på hvilken måte, forutsetninger med mer.

Lenke til kommentar

Hvilke alternativer er bedre?

 

Hvis du ser på nettpcene som en ganske svak bærbar PC skjønner jeg godt at folk helst vil ha et OS de er vant til så de får tilgang til programmene de kjenner fra før. Da blir det selvfølgelig windows på de som ikke kjenner til noe annet og linux på de som foretrekker det...

 

 

 

Hvis du derimot snur på det og ser på nettpcene som en kraftig gadget så kan ting bli annerledes men det forutsetter at 'noen' klarer å venne seg av med tanken på at de små tullemaskinene er en fullverdig pc. Xandros var et hederlig forsøk, bare synd de aldri kom i mål. Det skjer visst en del på dette området, kanskje moblin blir bra, eller hvorfor ikke windows mobile hvis vi snakker om gadget-OS?

Lenke til kommentar
Windows er mest populært på minibærbare

Well, dah.

 

Undersøkelsen er også nær verdiløs når man ikke vet hvor den er gjort, på hvilken måte, forutsetninger med mer.

Oh the lovely denial. :)

 

Det er jo unketlig litt underlige resultater i undersøkelsen, om det er riktig at andelen går fra 10% til 96% til kort tid. Det betyr ikke nødvendigvis at tallene ikke er riktige såklart, men det betyr også at det kan lønne seg å vente på mer informasjon før man sluker det rått.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når folk innser at deres Linux-baserte minibærbare ikke leverer den samme opplevelseskvaliteten (som en dyrere Windows-bærbar), blir de frustrert og returnerer den, sa LeBlanc til Informationweek.

 

Dette er jo bare svada. M$-andelen har jo økt fordi Microsoft har presset produsentene til å gå bort fra Linux. Alle andre tall enn Le Blancs viser at returandelen er uavhenging av OS.

Lenke til kommentar
Hvis du derimot snur på det og ser på nettpcene som en kraftig gadget så kan ting bli annerledes men det forutsetter at 'noen' klarer å venne seg av med tanken på at de små tullemaskinene er en fullverdig pc. Xandros var et hederlig forsøk, bare synd de aldri kom i mål. Det skjer visst en del på dette området, kanskje moblin blir bra, eller hvorfor ikke windows mobile hvis vi snakker om gadget-OS?

tror problemet er at alt for mange der ute har med det med å tenke x86 == windows.

 

bare snus opp bloggene og annet hvor folk legger inn windows xp på mid, rett og slett fordi dem er x86 basert.

 

dette kan snu om ARM baserte nettbøker tar av, men det er ett åpnet spørsmål om noe sånt kan skje nå som det har blitt så mange x86 produkter der ute (jeg tviler på at en vil finne ARM varianter i hyllene hos elkjøp for eksempel).

Lenke til kommentar
Når folk innser at deres Linux-baserte minibærbare ikke leverer den samme opplevelseskvaliteten (som en dyrere Windows-bærbar), blir de frustrert og returnerer den, sa LeBlanc til Informationweek.

 

Dette er jo bare svada. M$-andelen har jo økt fordi Microsoft har presset produsentene til å gå bort fra Linux. Alle andre tall enn Le Blancs viser at returandelen er uavhenging av OS.

Alle andre tall? Hvilke tall da? Jeg sjekket opp det der med returandel og OS for noen måneder siden, det var ikke så lett å finne noe fornuftig men på det australske markedet var retur på linux-baserte nettpcer vesentlig større enn for windows. Linux-andelen av totalt salg var forøvrig ganske nær det denne undersøkelsen sier.

Lenke til kommentar
Når folk innser at deres Linux-baserte minibærbare ikke leverer den samme opplevelseskvaliteten (som en dyrere Windows-bærbar), blir de frustrert og returnerer den, sa LeBlanc til Informationweek.

 

Dette er jo bare svada. M$-andelen har jo økt fordi Microsoft har presset produsentene til å gå bort fra Linux. Alle andre tall enn Le Blancs viser at returandelen er uavhenging av OS.

har du noe tall-materiale på returandelen? dem få nyhetene jeg har lest om saken har bare bablet om linux maskinene...

Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå at folk heller vil ha XP som de kjenner enn et innelåst og tungvindt Xandros- eller Linpus- som ikke ligner noen ting de har brukt tidligere.

 

Hadde nok vært flere som hadde godtatt linux som operativsystem hvis de hadde fått en mini-bærbar med en mere normal linux distro som ligner mere på det de er vant med fra før.

 

Bruker selv eee-900 med Mandriva 2009, KDE-3.5

Hurtigtaster, kamera og nettverk virker rett ut av boksen. Bare å innstallere og begynne å bruke.

Ingen drivere som må letes frem noe sted og ingen knoting med å få nettverk til å fungere.

Lenke til kommentar
Undersøkelsen er også nær verdiløs når man ikke vet hvor den er gjort, på hvilken måte, forutsetninger med mer.

Oh the lovely denial. :)

 

Jeg ville sagt akkurat det samme om Novell hadde publisert data fra egen sponset undersøkelse som konkluderte med at Suse/OpenSuse var den mest populære Linux-distro. Eller Apple publiserte data fra egen sponset undersøkelse om iPhone sin markedsandel.

 

Enhver publisering av resultat fra en undersøkelse hvor selve grunnlaget for undersøkelsen (metode etc) ikke er publisert samtidig er verdiløs fordi man ikke har mulighet til å verifisere tallene eller vurdere potensielle feilkilder.

 

En hver slik undersøkelse blir da i realiteten bare "markedsføring", noe det faktisk også er. Samtlige aktører gjør dette, hvor man gjennom dekke av seriøse undersøkelser, egentlig driver markedsføring. Det betyr ikke at undersøkelsene er løgn og fanteri, langt derfra, men at undersøkelsene enten er designet eller presenteres på en måte som primært har til hensikt å påvirke markedet og ikke fortelle den hele og fulle sannhet.

Lenke til kommentar

Finn feilen:

 

HW.no: "I en undersøkelse NPD gjorde for Microsoft, hevdes det at i februar kjørte 96 prosent av verdens minibærbare Windows."

 

Informationweek: "Citing figures from market research firm NPD, LeBlanc said Windows' share of the U.S. netbook market has ballooned from less than 10% in the first half of 2008 to 96% as of February."

 

Hvordan i all verden får dere det til?

Lenke til kommentar
Finn feilen:

 

HW.no: "I en undersøkelse NPD gjorde for Microsoft, hevdes det at i februar kjørte 96 prosent av verdens minibærbare Windows."

 

Informationweek: "Citing figures from market research firm NPD, LeBlanc said Windows' share of the U.S. netbook market has ballooned from less than 10% in the first half of 2008 to 96% as of February."

 

Hvordan i all verden får dere det til?

 

Vet du ikke at US == hele verden? Bare se på filmene! "The world is under attack! New York is destroyed, Washington is in flames" etcetcetc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...