Gå til innhold

Vil piratene til livs (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den andre løsningen er en tradisjonell "server side"-autentisering som sjekker at din "Games for Windows"-bruker har de nødvendige lisenser. Med denne løsningen låses ikke spillet til en maskin, men til en bruker så det kan installeres på så mange maskiner du vil.

Betyr dette at flere personer kan bruke samme brukerkonto så fremt de passer på å ikke spille samtidig? Sånt kan jo være kjekt for familier som har én god spillePC som ungene bytter på å bruke, og for venner som har mulighet til å spille på ulike tider av døgnet. Timeshare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

men hva skjer den dagen aktiverings serveren går ned, frivillig eller ikke. da sitter man med en cd til 400kr som ikke lenger kan brukes lovlig. synes også det er på tryne å måtte tvinge forbrukerene på nett, er ikke alle som har det på sine maskiner.

Lenke til kommentar
uansett hvor avansert de lager DRM'ene, så kommer det alltids noen som kan cracke den.. uansett :)

Det er jo klart det alltid vil finnes noen som har litt mye fritid....for om DRM'en faktisk fungerer til sin hensikt ser jeg liten grunn til at man skal gidde å hacke den.

Lenke til kommentar
uansett hvor avansert de lager DRM'ene, så kommer det alltids noen som kan cracke den.. uansett :)

Det er jo klart det alltid vil finnes noen som har litt mye fritid....for om DRM'en faktisk fungerer til sin hensikt ser jeg liten grunn til at man skal gidde å hacke den.

 

Man hacker den for å gi folk gratis tilgang til spillet selvfølgelig.

 

Og det er riktig at folk kommer til å kunne cracke den, men det som er like viktig her er å øke terskelen for å cracke det såpass mye at mannen i gata blir tvunget til å kjøpe det. Mange kommer til å henge med den økende vanskelighetsgraden, og mange kommer til å dette av og se på det som "umulig" å piratkopiere.

 

Selv synes jeg at f.eks Steam er genialt, og forstår ikke at flere utgivere ikke gir ut spillene sine utelukkende på Steam. Selv har jeg aldri prøvd å cracke et spill som bare kan spilles over Steam, men har et inntrykk av at det er betydelig vanskeligere enn spill man kan installere rett fra DVD.

Lenke til kommentar
Jeg har noenogseksti spill på Steam (omtrent alle spill jeg eier), og har aldri opplevd noen problemer med aktivering eller spilling. Har aldri merket noe som helst til kopibeskyttelse i det hele tatt, faktisk. Så Steam må jo gjøre noe bra. :)

Jepp. Steam vil bare ha aktvering én gang, så holder det til for alle pcer man vil logge seg inn via.

Lenke til kommentar

Artikkelen tar opp et tema som er veldig interessant og tidsriktig, men det er synd den er såpass overfladisk. Jeg fikk dessverre litt "itavisen-følelse" da jeg leste den, forfatteren burde i mine øyne ta artikkelen videre og skrive en mer omfattende sak om spill, digital distribusjon av spill, og DRM. Det hadde vært veldig interessant.

Lenke til kommentar
Artikkelen tar opp et tema som er veldig interessant og tidsriktig, men det er synd den er såpass overfladisk. Jeg fikk dessverre litt "itavisen-følelse" da jeg leste den, forfatteren burde i mine øyne ta artikkelen videre og skrive en mer omfattende sak om spill, digital distribusjon av spill, og DRM. Det hadde vært veldig interessant.

Sån som denne mener du(men om spill og ikke musikk da)?

 

Syns det blir litt mye syting over at nyhetsartikler ikke er dyptgående nok. De er nyhetsartikler, de skal sitere nyheter ikke disekere et emne i det dype, vide og brede. Det skrives andre artikler (sån som den jeg linket til) som er mer dyptgående for de som er interesserte.

Lenke til kommentar
Jeg har et litt ambivalent forhold til nyheten, på den ene siden virker det litt mindre slitsom enn mye av drm som er i dag. Og sånn sett er det jo bra. Derimot tror jeg ikke at denne vil hindre at spillene vil bli krakket.

 

AtW

 

Sier meg enig her. Kun en serverbasert løsning der deler av selve spillet sendes live etter behov til klienten vil kunne sette en effektiv stopper for piratkopiering. Piratkopiering vil selvfølgelig fortsatt være mulig, men forutsetter enten en lekasje fra leverandørsiden eller at piratene selv reverse-engineerer innholdet som mangler.

Lenke til kommentar
Artikkelen tar opp et tema som er veldig interessant og tidsriktig, men det er synd den er såpass overfladisk. Jeg fikk dessverre litt "itavisen-følelse" da jeg leste den, forfatteren burde i mine øyne ta artikkelen videre og skrive en mer omfattende sak om spill, digital distribusjon av spill, og DRM. Det hadde vært veldig interessant.

Sån som denne mener du(men om spill og ikke musikk da)?

 

Syns det blir litt mye syting over at nyhetsartikler ikke er dyptgående nok. De er nyhetsartikler, de skal sitere nyheter ikke disekere et emne i det dype, vide og brede. Det skrives andre artikler (sån som den jeg linket til) som er mer dyptgående for de som er interesserte.

 

Ja jeg er interessert i slike artikler som den du lenket til om musikk. Det er i mine øyne bra lesestoff. Om det hadde vært skrevet litt mer inngående om DRM og de forskjellige platformene (Steam, Impulse osv) hadde det i mine øyne vært veldig interessant.

 

Det er viktig at spillverket også tilbyr nyheter, men nå er ikke det at Steam, Impulse og MS Live har kopibeskyttelse noen nyhet i mine øyne. Dette er noe de fleste som har spilt spill og følger spillverket.no burde vite. Videre så ville det være synd om spillverket blir en ren copy-paste nyhetsside med kun korte artikler.

 

Nå var ikke formålet mitt først og fremst å kritisere denne artikkelen din, men å yttre et ønske om fyldigere stoff om DRM og digital distribusjon.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...