Gå til innhold

Vil IBM-oppkjøp av Sun være positivt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Strengt tatt er det lite i veien for at IBM kan videreutvikle Sparc siden den på en måte komplimenterer både x86- og Power-baserte servere.

 

* x86 er god på generelle oppgaver

* Power er god på båndbreddeintensive oppgaver og "throughput", eks. databaser og ERP

* Sparc er god på parallellisering og små transaksjoner, for eksempel e-post, anti-spam o.l.

Say what?

 

Alle de tre overnevnte arkitekturer er nøyaktig like egnet til generelle oppgaver, båndbreddeintensive oppgaver og parallellisering. Eneste forskjell er at x86 har litt større overhead uansett oppgave. Det er implementeringen av arkitekturen som utgjør forskjellen. Vis meg en eneste teknisk attributt ved noen av de tre overnevnte ISA som gjør den mer eller mindre egnet enn de andre til noe som helst! (bortsett fra at x86 suger på generelt grunnlag da seff...)

 

Ergo er det omtrent like sannsynlig at IBM vil videreføre SPARC ved et eventuelt oppkjøp som at HP skal videreføre Alpha... vent nå litt..

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Selv er jeg skeptisk til alle slike store oppkjøp. Det fører ofte til et kjedeligere marked og dårligere konkurranse. Greit at IBM ikke lager harddisker og laptoper lengre, men serverne og softwaren til Sun kan de godt la være i fred.

Om de heller blir sterkere partnere med Sun og hjelper dem med videreutvikling (på Java og OS og databaser), så tror jeg det kunne ha vært noe absolutt alle kunne ha vært tjent med.

Lenke til kommentar

Jeg er positiv til dette. Java har lenge tapt utviklere til .NET, og det skyldes kanskje at det tar 10 år mellom hver release uten at det faktisk kommer noe nytt utover små tweaks..

 

Kanskje IBM klarer å puste liv i Java igjen.

 

http://www.tiobe.com/index.php/paperinfo/tpci/Java.html

http://www.tiobe.com/index.php/paperinfo/tpci/C_.html

 

Tilfeldig? Tror ikke det.

 

Jeg tror rett og slett at IBM er de eneste som har ressursene til å redde Java.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Jeg er positiv til dette. Java har lenge tapt utviklere til .NET, og det skyldes kanskje at det tar 10 år mellom hver release uten at det faktisk kommer noe nytt utover små tweaks..

 

Kanskje IBM klarer å puste liv i Java igjen.

 

http://www.tiobe.com/index.php/paperinfo/tpci/Java.html

http://www.tiobe.com/index.php/paperinfo/tpci/C_.html

 

Tilfeldig? Tror ikke det.

 

Jeg tror rett og slett at IBM er de eneste som har ressursene til å redde Java.

 

Om du ser på det større bildet:

http://www.tiobe.com/index.php/content/pap...tpci/index.html

 

så ser du at Java ikke taper utviklere til .Net. Det du kan se, derimot, er at Java har en prosentvis nedgang på 1,69% siden i fjor. C# har også hatt en liten nedgang. De språkene som har hatt en fremgang er C, C++, Python, JavaScript, Ruby, D, PL/SQL, Logo, Pascal, ABAP, RPG, ActionScript ++ ... På topp-20-lista, så var det ikke ett eneste .Net-språk som hadde hatt fremgang ... Så jeg skjønner ikke hvordan du kan tolke dette til at Java-utviklere hopper over til .Net?

 

Java er også det største av disse språkene, og trenger for tiden ikke å reddes. Jeg er enig med deg i at man må være litt forsiktig for å unngå stagnasjon. Men man kan ikke løpe rundt og endre/legge til features slik C# gjør heller. Har inntrykk av at hver release bryter bakoverkompatibilitet++ Det er ikke uten grunn at Java fortsatt er befestet som nr 1 innen finansielle institusjoner.

 

Når det gjelder hvordan Java kan fornye seg, så er det allerede en stor prosess i gang. Antall språk som kan kjøre på topp av JVM'en er voksende, og personlig tror jeg JVM'en er det store. Ikke nødvendigvis hvilket språk som kjører på den. Og de tekno-kåte som ikke blir tilfredsstilt av hva Java har å tilby har mange gode alternativ. Groovy kan lett integreres med Java, og det samme kan Scala. JRuby er blitt ordentlig bra. Og så har man jo clojure for de som liker lisp-aktige språk. ++

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Den indexen er jo totalt søppel. Den basserer seg kun på noe dilldall fra søkemotorer. Husk nå at de som jobber med java/.net ikke snakker så mye om det på nett, eller spør for mye på forum. For de har ikke lov.

 

Skal man lage skikkelige systemer så er det java eller c# som er greia. Les stillingsannonser så ser man fort det. Men jeg mener at .net miljøet er større enn java.

 

---

Men personlig kan jeg ikke se at IBM har noe å tilføre java. Java er begravd i gamle avgjørelser som de sliter med å komme seg ut av. Datoformatet er fortsatt søppel, xml opplegget er stappfult av 1000 ting, og det er masse rammeverk for alt, fordi SUN ikke klarte å gjøre jobben sin til å begynne med.

 

Alt med java virker så halv-gjort. Jada kan lage flotte ting med java, men syns det begynner å bli steinalder. Bruker noen java programmer og de er merkelig tunge. Microsoft har vært mye flinkere til å lage verktøy til .net enn det sun har klart.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...