Gå til innhold

Vil musearmen til livs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd disse er så vanvittig dyre. Også likte jeg ikke den ustandardiserte designen med piltastene klint inn under enter-tasten, ingen gruppering av F-tastene og merkelig plassering av insert, delete, page up, page down osv.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg dette med rulle og musetaster men uten tastaturdelen. Hvis prisen hadde vært mer edruelig.

Lenke til kommentar

Har såvidt prøvd noe veldig lignende på jobb. Vi hadde en rullestolbruker som jobbet hos oss som brukte mus med samme prinsipp (hadde ikke like fancy design, men den "styrestangen" var der.

 

Etter min mening var det håpløst i bruk. Det med musearm tror jeg har mer med feil arbeidsstilling å gjøre, men det er bare synsing fra min side.

 

Jeg bruker veldig mye tastekombinasjoner når jeg holder på; + total commander; så jeg bruker faktisk musen vesentlig mindre enn hva mine kolleger gjør. Musearm har aldri vært noe tema hittil.

 

Edit: Simen1 ... den jeg prøvde hadde bare mus-delen med plate for fritt valg av tastatur. Den lignet litt på en av de første generasjonene som ergoprodukter.no selger.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Synd disse er så vanvittig dyre. Også likte jeg ikke den ustandardiserte designen med piltastene klint inn under enter-tasten, ingen gruppering av F-tastene og merkelig plassering av insert, delete, page up, page down osv.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg dette med rulle og musetaster men uten tastaturdelen. Hvis prisen hadde vært mer edruelig.

Under bildet står det: Rollermouse Free, tastatur ikke inkludert.

Lenke til kommentar

De er dyre. Men det er også sinsykt behaglige. Jeg brukte en slik tidligere, og det er mange mange ganger bedre enn vanlig mus, særlig når man driver med kontorarbeid som krever en del klikk, frem og tilbake fra mus til tastatur osv.

 

Det ser utrolig kronglete ut å bruke, men så fort man venner seg til det, så er det faktisk utrolig enkelt.

Lenke til kommentar

Musearm er jo noe av det letteste å unngå, bare skaff riktig type stol.

 

Stikkordene når man skal kjøpe ny stol er armlen, armlen og atter armlen!!

 

Vet ikke hvor mange jeg ser med slik tullingmuseordning i løpet av uka, men felles for alle er at de ikke bruker eller til og med ikke har armlen på stolen.

Neida, de får beskjed om å skyve tastaturet og musa langt inn på bordet så de må sitte framoverlent med albuene foran seg når de jobber. Hvor naturlig er den stillingen?

 

Armlenene skal gå langt nok fram, så du kan sitte litt bakoverlent med albuene hvilene på armlenene men de skal også støtte når du sitter litt fremoverlent.

 

(På stolen min går de nesten til fremre kant av sitteputen, eller godt foran hoftene om du vil.)

 

Bordhøyden har lite å si, men for lav er fy-fy, men du skal heller ikke dingle med bena selvsagt, da kan du pådra deg andre problemer.

 

Juster stolen til riktig høyde i forhold til bordet.

Juster så armlenene opp så de er like høye som bordet, og vips, så har du en "arbeidsstasjon" med støtte for albuer og skuldre nesten uansett sittestilling.

 

Riktig høyde er når albuene hviler på armlenene uten at du føler at du må senke skuldrene.

 

Kast også ut de tastatur og musstøttene folk gjerne bruker for å lindre musearm etc.

 

Nå kan du hvile armene langs armlenene og bordet mens du skriver og bruker musa samt at du kan variere sittestilling så ofte du vil.

 

Og et lite tips til slutt: Ikke krampehold fast musa, venn deg til å styre den med fingrene, de har muskelkontroll ment for finmotorikk, det har ikke underarmen og håndleddet i samme grad.

Lenke til kommentar

Mht. hender og avhengig av hvordan tastaturet er plassert, er den optimale stilling for en som taster mye med hendene et kuleformet tastatur.

 

Fordi... nettopp, anatomien med skuldre og naturlig håndføring, dvs. vertikalt vinklede hender, ikke horisontalt på en flate. Som rundt en grov maiskolbe med bokstaver og symboler plassert på hvert gryn.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv på StatoilHydro, og der har ALLE arbeidspultene elektronisk heving og senking, slik at ansatte kan stå og jobbe om de vil, og alle stolene har armlen.

Det er likevel en del som foretrekker slikt ergonomisk tilbehør, og noen av disse musbrettene er faktisk rimelig behagelige og enkle å bruke, slik at jeg selv bruker dette når jeg hjelper de som har det.

De jeg snakker om ligner mere på en touchpad, slik som på bærbare maskiner. Husker ikke merket på produktet akkurat nå.

 

Og foresten så kommer det ikke tastatur med slike tilbehør nei. De skal plasseres under tastaturet du allerede har, og kobles til med egen USB-ledning. :)

Lenke til kommentar
Synd disse er så vanvittig dyre. Også likte jeg ikke den ustandardiserte designen med piltastene klint inn under enter-tasten, ingen gruppering av F-tastene og merkelig plassering av insert, delete, page up, page down osv.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg dette med rulle og musetaster men uten tastaturdelen. Hvis prisen hadde vært mer edruelig.

 

Tastaturet på biletet i artikkelen er eit Logitech Ultra-flat keyboard, som egforeøvrig synest er finfint. Litt tilvenning, men derfrå er det knall.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg kjoept et ibm tastatur med UltraNav. Minner om et laptoptastatur med pekeflate og styre-pinne. Virker helt perfekt for meg, og kostet bare ca 900 saa vidt jeg husker. Da faar man et tastatur med fantastisk gode knapper, samt touch-pad som i mine oeyne virker like bra som de peke-sakene til over dobbel pris...

Lenke til kommentar
Virker helt perfekt for meg, og kostet bare ca 900 saa vidt jeg husker. Da faar man et tastatur med fantastisk gode knapper, samt touch-pad som i mine oeyne virker like bra som de peke-sakene til over dobbel pris...

OK, men hva er i veien for at vi kan oppnå flere senkede skuldre, bedre trivsel, mindre sykefravær, med en ergonomisk bedre posisjon og hektisk tasting over tid med tilpassa tastatur?

 

Joda, fordi vridde underamer og håndledd gjør ingenting hvis vi oftere bruker en genial tast som funker? Bedre doh, hvis hele tastaturet gjør det.

Lenke til kommentar
Virker helt perfekt for meg, og kostet bare ca 900 saa vidt jeg husker. Da faar man et tastatur med fantastisk gode knapper, samt touch-pad som i mine oeyne virker like bra som de peke-sakene til over dobbel pris...

OK, men hva er i veien for at vi kan oppnå flere senkede skuldre, bedre trivsel, mindre sykefravær, med en ergonomisk bedre posisjon og hektisk tasting over tid med tilpassa tastatur?

 

Joda, fordi vridde underamer og håndledd gjør ingenting hvis vi oftere bruker en genial tast som funker? Bedre doh, hvis hele tastaturet gjør det.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener?

 

Det er jo det som er poenget med det IBM-tastaturet, at for min del så gir det meg en veldig god ergonomisk opplevelse, og jeg slipper å bruke ekstern mus, og hele sulamitten (inkludert et sabla godt tastatur) kostet under halvparten av hva den ergonomiske muse-erstatteren omtalt i denne artikkelen kostet. Og da trenger man et tastatur i tillegg. Gode tastatur koster fort 500-600 i tillegg til 2000+. Det er ikke alle som får jobben til å dekke innkjøpet, og selv om man skulle få jobben til å dekke innkjøpet så er jeg overbevist om at for enkelte så hadde UltraNav-tastaturet til IBM fungert like godt :)

 

Ville bare tipse om et alternativ, som funker veldig fint for meg :) (Men, bør kanskje innrømme at jeg har en mus ved siden av som jeg supplerer med innimellom også...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...