Gå til innhold

Klargjør ny toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Intels Q9450 og Q9550 vil trolig være AMDs nærmeste konkurrenter.

Har ikke Q9450 gått ut av produksjon for lenge siden og blitt erstattet med Q9400?

 

Navngivingen indikerer vel også kraftig hva AMD retter konkurransen mot:

C2Q Q9400 vs PhenomII X4 940

C2Q Q9550 vs PhenomII X4 955

 

Er det sånn at noen AM2+ Hovedkort støtter AM3 cpu'er?

Alle AM2/AM2+ hovedkort støtter AM3 prosessorer etter en biosoppdatering.

 

NB. Billige hovedkort som ikke støtter 125W-utgavene av AM2+ prosessorer støtter heller ikke 125W-utgavene av AM3 prosessorer. Dette har å gjøre med kapasiteten til spenningsregulatorene på hovedkortet.

 

Personlig er jeg mer interessert i 65W-prosessorer.

Lenke til kommentar
Alle AM2/AM2+ hovedkort støtter AM3 prosessorer etter en biosoppdatering.

 

NB. Billige hovedkort som ikke støtter 125W-utgavene av AM2+ prosessorer støtter heller ikke 125W-utgavene av AM3 prosessorer. Dette har å gjøre med kapasiteten til spenningsregulatorene på hovedkortet.

 

Personlig er jeg mer interessert i 65W-prosessorer.

Selv venter jeg også på 65/45w-prosessorer. Blir en HTCP i sommer/høst, og da ser det ut som om det blir AMD.

Lenke til kommentar
Den 20. april slår AMD på stortrommen og lanserer sin nye toppmodell, Phenom II X4 955.

 

 

 

Les mer

 

Dagens 940 Black Edition har ingen problemer med å gi minst samme ytelse, med noen enkle grep. Allerede første dagen jeg fikk min 940 BE klokket jeg den opp (m/standard box luftkjøling) fra 3.0 til 3.4 GHz, bare med å endre multiplyer fra 15 til 17 (15*200=3000, 17*200=3400) og endret minnefrekvensen fra 400 til 533 (800->1066). Har kjørt alt av spill uten noen problemer, ikke et eneste heng, alt funker 100%. Kunne helt sikkert klokket enda mer opp, men gidder ikke å tyne mer, da dette er mer enn nok for mitt bruk.

Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Den blir ikke raskere enn i7, men så kommer den heller ikke å koste like mye som et i7 system (hovedkort og prosessor).

 

Froskjellen på 955 og 940 ligger vell i at 940 ikke hadde noen (fungerende) DDR3 kontroller mens denne har det. Har også hørt at det ska være ny versjon av DDR3 konrtolleren som ikke hadde de samme probelmene som dagens AM3 prosessorer har med 4 minnebrikker i.

 

skulle det ikke være en ca 2 til 3 % økning i ytelsen fra DDR2 til DDR3 i følge AMD? i så fall blir den vel en 9 til 10 % raskere enn 940 ved standard frekvens.

Lenke til kommentar
Hva er forventningene til denne mot i7?

Disse er mye billigere. C7i er et annet segment. Derimot kan det bli tøft for AMD å møte konkurransen fra i5 (sokkel LGA1156)

 

og endret minnefrekvensen fra 400 til 533 (800->1066).

Jeg må bare nevne at dette ikke er overklokking. Phenom støtter offisielt DDR2-1066.

 

skulle det ikke være en ca 2 til 3 % økning i ytelsen fra DDR2 til DDR3 i følge AMD? i så fall blir den vel en 9 til 10 % raskere enn 940 ved standard frekvens.

Ja noe sånt. 3,2 GHz er 6,66% raskere enn 3,0 GHz. I tillegg kommer 2-3% fra DDR2 -> DDR3. Altså totalt 9-10% raskere enn 940 BE. Eller sagt på en annen måte: En original 955 tilsvarer en 940BE overklokket til ca 3,3 GHz.

 

940 er da også 3GHz? Hva er den egentlige forskjellen her?

955 er ikke 3,0 men 3,2 GHz.

Lenke til kommentar

har AMD noe som kan konkurrere på ytelse/TDP(W)?

 

Intel Core 2 Duo E8600 har 65 TDP(W) og 102 Speed/Power ratio (Cores * [MHz/W])

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men ser på 4kjerner som bare ekstra varme i og med at der er bare en liten andel programmer & spill som benytter seg av den ekstra varmen og strømmen.

Endret av snurre86
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen ekspert, men ser på 4kjerner som bare ekstra varme i og med at der er bare en liten andel programmer & spill som benytter seg av den ekstra varmen og strømmen.

 

Jeg mener å tro at 4 kjerner er ikke bare for spill og programmer. De andre kjernene avlaster hverandre ved å fordele oppgaver som gjøres på systemet generelt, eller er det feil? Hvis jeg ikke er helt på bær tur så skal dette hjelpe på temperaturen og holde levetiden oppe i forhold til CPU'er med mindre kjerner som må jobbe mer. Strengt tatt bytter vel mennesker ut PC'en sin før det i det hele tatt skjer. Min Q6600 kjører stabilt på 30 grader. Varme er det ikke noe å utsette på.

Lenke til kommentar

snurre86:

Husk at TDP ikke er noen SI-standard; produsentene kan oppgi dette nærmes som de vil. Tradisjonelt har Intel sin TDP vært lavere enn AMD for to CPU-er som har samme effektforbruk (det finnes vel ikke, men fant ikke en bedre måte å si det på).

 

AMD har også ofte lavere effektforbruk idle enn Intel (igjen, tradisjonelt).

 

Dersom man ser for seg en CPU til HTPC, så betyr det egentlig ikke mye at den har TDP på 95W, om man faktisk aldri bruker maks effekt over en liten tid.

 

En siste ting: Dersom man har to CPU-er, en Sempron på TDP=45W og en Phenom på TDP=95W, så kan det hende kabintettet blir varmere av Semprone. Eks. må denne gjerne "makse" i ett minutt (45W i 1 minutt) mens Phenomen gjør dette på 15 sekunder (og idleer ellers)....

 

for samme operasojnen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...