Gå til innhold

Nå får Chess Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konkurranse er bra, men hvis du gjør noe Apple ikke liker, får du ikke flere telefoner fra dem, derfor ser jeg ikke helt for meg at vi får "elleville" konkurransetilstander på Iphone. Det er f.eks. en grunn til at en Macbook koster det samme i butikk som på nett.. Hvis man hadde begynt å krige på pris hadde Apple trukket leveransene.. Håpløst.. Og på grensa til ulovlig? :ph34r:

Lenke til kommentar

Sett at du produserte en bil som det kostet deg 400000,- å produsere. Denne selger du så til diverse forhandlere for 500000,-. De fleste av dem selger bilen for 800000,- unntatt én forhandler som velger å selge bilen for 100000,-. Folk strømmer til og kjøper bilen til 100000, og du får selvfølgelig pengene dine, men hvem vil i ettertid betale 800000 for bilen din hos de andre forhandlerne som velger å tjene penger på den? :) Er det da urimelig at du blir forbannet på forhandleren som solgte bilen din med stort tap og nekter å levere flere biler til denne forhandleren?

Lenke til kommentar

Tja, ikke helt enig med deg Marasmus. For som bilprodusent uten eget utsalg spiller det ingen rolle hvilken pris kundene dine priser bilen for, så lenge prisen ikke går utover ditt totalsalg.

 

Apple derimot driver jo også eget utsalg. Og de har jo ikke noe lyst til å se andre leverandører krige på pris med dem selv. Så dermed er det ikke rart at produktene koster stort sett det samme uansett hvilken butikk man går i. Men det må vel nesten bli slik, siden Apple både skal være produsent og forhandler?

 

Men hva dette har med Chess og iPhone ser jeg ikke helt. For sist jeg sjekket er ikke Apple blitt et teleselskap, og har slikledes ingen abonnementer selv. Nå aner jeg ikke hvordan avtalen mellom Apple og Telenor/Netcom/Chess ser ut, men jeg tipper Apple får omtrent samme slump med penger, uansett hvilken leverandør Ola Nordmann benytter. Jeg tipper med andre ord at det ikke spiller noen rolle for Apple hvordan fordelingen av kundene er. Prismodellen deres bør iallefall takle at Netcom har 100% av kundegruppen, eller chess har 100% eller at alle har 33% hver. (Men dette blir jo bare vill gjetting fra min side).

 

Hvis min teori stemmer, og Apple altså ikke tjener mer/mindre på om Ola Nordmann bruker Chess fremfor Netcom, så vil konkurransen mellom selskapene neppe bli påvirket av Apple. Og dermed synker prisene :-)

 

(Men det blir jo spennende å se prismodellen til Chess, var det til mandag vi måtte vente?)

Lenke til kommentar
*

Dessverre kommer nok selskapene til å hode prisene høye slik at alle tjener like godt.

Nå tjener vel hverken Netcom eller Telenor så fryktilig mye på iPhone, så at prisene blir presset ned så mye tviler jeg på. De kommer til og måtte fortsette med å konkurere med inkluderte tjenester og sånt på spesial lagde iAbonnementer tipper nå jeg ... ;)

 

Og siden ny firmware på iPhone nesten regnes som en ny modell, så blir ikke prisen presset ned av at telefonen ikke lenger er ny heller..

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Eneste jeg ønsker er at fri dataforbruk blir fornuftig priset i nær fremmtid. Chess selger allerede mobit bredbånd for 100kr måneden. 500mb inkludert fra Netcom holder til epost, youtube og surfing. Men når 3.0 kommer vil streaming ta av. Streaming av ting som Spotify, TV, Radio spiser fort opp megabytes.

Lenke til kommentar

Informasjonen kommer jo fra administrerende direktør i Chess Rolf Barmen, så det burde jo være en sikker kilde. Men finner ikke så mange spor om dette på sidene til Chess, og i artikkelen sier han jo at prisene skal komme ut i løpe av dagen (noe de ikke gjorde).

 

Og salget skulle være igang alerede i mars (noe som begynne å haste).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...