Gå til innhold

Spår enorm vekst for Atom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, Atom egner seg utmerket i enkle arbeidsstasjoner, særlig hvis de gjøres helt vifteløse.

 

Det er ennå sparsommelig med utvalg av slike maskiner. Jeg klarer bare å finne 3 stk i prisguiden nå og alle er fra samme produsent: Asus EEE box 80, 160 og top

 

Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.

Lenke til kommentar
Jepp, Atom egner seg utmerket i enkle arbeidsstasjoner, særlig hvis de gjøres helt vifteløse.

 

Det er ennå sparsommelig med utvalg av slike maskiner. Jeg klarer bare å finne 3 stk i prisguiden nå og alle er fra samme produsent: Asus EEE box 80, 160 og top

 

Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.

 

Jeg har en Shuttle med en Atom prosessor i, den er langt fra stille og rolig. Det finnes en liten chipset vifte som går full fres hele tiden pcen er på. Cpu temp er 55 grader under normal bruk og oppe i 60 grader ved god belastning.

At disse er så effektgjerrige at de ikke trenger vifter er en bløff. Pcen kan høres i rommet ved siden av. Så noe stuepc er det ikke egnet som..

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar
Jepp, Atom egner seg utmerket i enkle arbeidsstasjoner, særlig hvis de gjøres helt vifteløse.

 

Det er ennå sparsommelig med utvalg av slike maskiner. Jeg klarer bare å finne 3 stk i prisguiden nå og alle er fra samme produsent: Asus EEE box 80, 160 og top

 

Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.

 

Jeg har en Shuttle med en Atom prosessor i, den er langt fra stille og rolig. Det finnes en liten chipset vifte som går full fres hele tiden pcen er på. Cpu temp er 55 grader under normal bruk og oppe i 60 grader ved god belastning.

At disse er så effektgjerrige at de ikke trenger vifter er en bløff. Pcen kan høres i rommet ved siden av. Så noe stuepc er det ikke egnet som..

Da er det pc'en din som er problemet og dine kjøleløsninger og ikke Atom i seg selv.
Lenke til kommentar
Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.
Mener du flere minneporter eller en grense på hvor mye minne du kan installere? Pineview, som er ventet i slutten av året, kommer jo også til å ha single-channel DDR2 controller. I dag koster en 4GB so-dimm ca like mye som billigste bærbare pc-er. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Gleder meg til disse Atom-maskinene kommer med Vista :!:

 

Hadde vært kult om Asus, som den største fronteren av både GNU/Linux og Atom, hadde tatt seg sammen og solgt maskinene sine med et skreddersydd OS i form av SuSE, Ubuntu eller Mandriva. Canonical gjør jo veldig mye jobb i forhold til Atom-prosessoren med Jaunty, og jeg regner med at dette fokuset fortsetter med Karmic Koala og Loony Ladybird (mitt forslag til Ubuntu 10.04 :p)

Lenke til kommentar
Jepp, Atom egner seg utmerket i enkle arbeidsstasjoner, særlig hvis de gjøres helt vifteløse.

 

Det er ennå sparsommelig med utvalg av slike maskiner. Jeg klarer bare å finne 3 stk i prisguiden nå og alle er fra samme produsent: Asus EEE box 80, 160 og top

 

Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.

 

Jeg har en Shuttle med en Atom prosessor i, den er langt fra stille og rolig. Det finnes en liten chipset vifte som går full fres hele tiden pcen er på. Cpu temp er 55 grader under normal bruk og oppe i 60 grader ved god belastning.

At disse er så effektgjerrige at de ikke trenger vifter er en bløff. Pcen kan høres i rommet ved siden av. Så noe stuepc er det ikke egnet som..

Da er det pc'en din som er problemet og dine kjøleløsninger og ikke Atom i seg selv.

Må si meg enig. Å sjekke speccs før du eventuelt kjøper er nesten en lov før man kommer og klager. Støy er jo generelt et problem for mange. Å eventuelt skifte ut kjøleløsninger til noe som hjelper på støyen er jo et alternativ. Men rart at Shuttle kommer med en slik løsning, slik som du sier, støyer såpass mye. Jeg vurderte selv noe liknende fra Shuttle, men lønner seg å være obs på blant annet støy.

 

Ellers har jeg større håp for VIA Nano og Nvidia Ion. Det blir saker det! Men noe sier meg at en Via Nano 1GHz vs Intel Atom 1.6GHz kommer til å gi de tøff konkurranse. Nå er Atom såpass populær. Morgen dagen vil vise hva som skjer.

 

EDIT: Kommer det til å komme en desktop versjon av VIA Nano med nVidia Ion???

Endret av nadezico
Lenke til kommentar
Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.

Det er håp for 1080P avspilling med de nye eee boxene, b204 og b206, de har oppgradert skjermkort og hdmi ut. Noen butikker har dem inne med levering i slutten av måneden(ubekreftet), men de ligger ikke i prisguiden enda.

Lenke til kommentar
Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.

Den er vel mest diktert av MS fordi de ikke vil at WinXP skal bli for populær.

 

Men W7 + en litt bedre atom professor vil jo være helt kurrant pc for de aller fleste. Dette er slett ikke dumt. (eller med linux). Det er litt for mange som kun bruker pc til å gjøre svært enkle ting som chatte, surfe og fjesbok.

 

På en annen side så vet jeg ikke om det er så mye å hente. Ser man på dagens mini'er så får man en 7-8-9 tommer til en ca 3000kr. Ikke dum pris, men ganske dum laptop.

Når man øker til 10-12 tommer ++ (dell sin mini 10/12 f.eks) så vokser prisen fort til 4500kr + Og da er man forferdelig nærme en liten billig slepbar C2D kraftkar som koster 5500kr+.

Lenke til kommentar

Windows 7 beta på 30 GB SSD og 2 Gb minne går så det suser med Atomprosessor.

Støyen jeg nevnte kommer fra en chipset vifte og er helt riktig ikke Atom prosessoren sin skyld. Men en cpu temp på 60 grader er ankepunktet. Cpuen er ikke særlig kjølig og trenger derfor en god del luft igjennom kabinettet. Så selv om de bruker lite strøm så blir de altså forbausende varme.

Lenke til kommentar

Vi fikk nylig en Eee Box på jobb og jeg ble ikke så veldig imponert. Greit den er "liten og stille", men det ble litt for seigt for min del. Hvis jeg først skal ha noe slikt så vil jeg vente på en ARM-basert sak. F.eks. Freescale sin iMX515 prosessor. Denne er så "kjølig" at netbook'er basert på den ikke trenger noe vifteløsning og kan lages mye tynnere og nettere(!). Så en videosnutt av noen OEM-løsninger og de fikk Acer Aspire One til å se ut som en tykk murstein...

Lenke til kommentar
Vi fikk nylig en Eee Box på jobb og jeg ble ikke så veldig imponert. Greit den er "liten og stille", men det ble litt for seigt for min del. Hvis jeg først skal ha noe slikt så vil jeg vente på en ARM-basert sak. F.eks. Freescale sin iMX515 prosessor. Denne er så "kjølig" at netbook'er basert på den ikke trenger noe vifteløsning og kan lages mye tynnere og nettere(!). Så en videosnutt av noen OEM-løsninger og de fikk Acer Aspire One til å se ut som en tykk murstein...

 

Hadde jeg hatt en Eee Box ville jeg definitiv lagt inn en slank linux-kjerne med f.eks. openbox på toppen, bytta ut OpenOffice med AbiWord og Gnumeric og i det hele tatt gjort en innsats for at alle programmene var lettest mulig å dra. Jeg kan ikke se for meg at å dra XP med antivirus, MS Office og slike ting på en Eee Box er noe å satse på..

Lenke til kommentar
Windows 7 beta på 30 GB SSD og 2 Gb minne går så det suser med Atomprosessor.

Støyen jeg nevnte kommer fra en chipset vifte og er helt riktig ikke Atom prosessoren sin skyld. Men en cpu temp på 60 grader er ankepunktet. Cpuen er ikke særlig kjølig og trenger derfor en god del luft igjennom kabinettet. Så selv om de bruker lite strøm så blir de altså forbausende varme.

En prosessor på 60 grader er ingen problem, jeg ville ikke brydd meg om temperaturen var under 100, de skal tåle oppimot 115 grader eller deromkring før de klokker seg ned eller slår seg av. Da intel introduserte atom viste de fram en maskin som kjørte uten kjøler eller varmespreder på prosessoren. Z500- modellen har en TDP på 0,65W.

Jeg har også lest artikler og sett videoer av folk som underklokker AMD 64- prosessorer og kjører benchmarks som Cinebench med bare varmespreder på prosessoren. Jeg mener den holdt seg under 100 grader gjennom hele benchmarken. Så det er fullt mulig å lage stillegående og vifteløse maskiner, selv om vi har sett en drøss med elendige implementeringer foreløpig.

 

Hvorfor er folk så gira på disse pingleprosessorene? Etter det jeg har skjønt så yter de på linje med en pentium 3? :blink:

Størrelsen, prisen og effektforbruket er vel nøkkelord her, selv om effektforbruket blir litt spolert av elendige brikkesettløsninger (foreløpig). I tillegg er de kraftige nok for mange forskjellige oppgaver, slik at man kan skaffe seg relativt billige maskiner til forskjellige oppgaver plassert flere plasser rundt i huset f.eks.

Lenke til kommentar
Mener du flere minneporter eller en grense på hvor mye minne du kan installere? Pineview, som er ventet i slutten av året, kommer jo også til å ha single-channel DDR2 controller. I dag koster en 4GB so-dimm ca like mye som billigste bærbare pc-er.

Man er ikke begrenset til 1 SODIMM-modul per minnekanal. Det går fint an å kjøre 2*2GB på en minnekanal. 2*2 GB SODIMM DDR2 koster fra 314 kr.

 

Det er håp for 1080P avspilling med de nye eee boxene, b204 og b206, de har oppgradert skjermkort og hdmi ut.

Glimrende det virker lovende for fremtiden med Radeon HD 3400 i slike maskiner :)

 

Jeg håper at det kommer slike med bedre brikkesett snart slik at vi slipper den dumme begrensningen på 2 GB ram og kan få skikkelig 1080p HD-avspilling.
Den er vel mest diktert av MS fordi de ikke vil at WinXP skal bli for populær.

Den logikken må du forklare litt nærmere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...