Gå til innhold

Intel anklager AMD for patentbrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel er egentlig et problem i seg selv. CMOS produksjon er helt kronisk slik at de med mest penger kan ta seg råd til å innføre de siste prosessteknikkene som igjen gir de bedre produkter som igjen gjør at de tjener mer penger enn konkurrentene. Klart i korte perioder kan en og annen genial ingeniørgruppe med litt flaks lage et design som trosser større motstanderes fordeler i CMOS prosess, men i det lange løp vil den med mest penger ha størst sannsynlighet for å ha de også.

 

Så langt jeg vet er det ingen annen bransje som har så ekstreme investeringsbehov, lave variable kostnader og så stor pris variasjon med kvalitet.

 

Det er med andre ord egentlig bare et spørsmål om tid før vi sitter igjen med et monopol eller duopol i bransjen som helhet. Ikke bare for CPU. Med andre ord tror jeg dette er en bransje som må bli regulert på ett eller annet tidspunkt. Noen systemer er slik at de til slutt ender opp med en monokultur (og kollapser) og CMOS bransjen er nok et slikt system i sin natur. Det har egentlig ikke noe med aksjonærer eller ledelsen i firmaene å gjøre ei heller med kommunisme eller fritt marked.

 

Så langt jeg har hørt om denne saken så er det Intel som har rett. Greit nok, men kan vi leve med at de får rett? Det blir i alle fall ikke noe bedre!

Lenke til kommentar

Amd er vel de eneste som kan gi intel konkurranse på lang tid. Det ser ut som de vil treffe greit med PHII, bulldog kan bli enda bedre.

 

Via har ikke teknologien som trenges på langt nær for og utfordre hverken amd eller intel. Om noen skulle prøve ville dette kreve enormt med kapital, noe jeg tviler på att folk er villige til og bruke idag.

 

Så jeg tror du får håpe på noe annet Tiltman.

Endret av mreinha
Lenke til kommentar
Håper AMD går under så noen kan gi Intel konkuranse.

Glemte du sarcasm taggene ? Grunnen til at en har C2D m.m er jo nettop konkuransen fra AMD og etterhvert også de lave prisene..

Det er ingen som betviler intel sin ledelse i high end, men i resten klassene er de absolutt "up to date"

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=3512&p=7

 

Bortsett fra små variasjoner i enkelte program til begge produsenter er vel pris/ytelse forholdet rimelig likt..

Lenke til kommentar
Amd er vel de eneste som kan gi intel konkurranse på lang tid. Det ser ut som de vil treffe greit med PHII, bulldog kan bli enda bedre.

Problemet er at Bulldog ikke er en realitet før i 2011, og da har Intel allerede neste generasjons mikroarkitektur (Sandy Bridge) ute.

 

Det er ingen som betviler intel sin ledelse i high end, men i resten klassene er de absolutt "up to date"

Ja, vi får håpe det varer når Intel tar sin "high end" ned i resten av klassene (Core i5 til sommeren)

Med Nehalem i server-segmentet mister AMD fordelene de har hatt der, og går over til å henge etter, ergo kutte kraftig i pris og marginer.

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke mange år siden AMD var kongen på haugen. Nå ligger de likt i budsjettklassen mens intel troner topp "sjiktet".

Det var ikke mange år siden Nvidia var kongen på haugen. Nå ligger Ati/amd mot Nvidia ganske likt.

 

Markedet går opp å ned. For hva vi vet kan intel lansere en kjempe bug i sin neste arkitektur (peker på amd og PHI). Om ryktene har rett vil bulldozer yte bedre enn det I7 gjør og de vil igjen likestilles. Som sagt markedet går opp og ned. Alt vi kan gjøre er å spekulere. For hva vi vet kan bulldog yte ekstremt mye bedre enn dagens arkitekturer. Morgendagen vil vise :)

 

Edit: Leif

edit 2: leif igjen

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

@Anders:

 

Meget bra observert, argumentert og konkludert. Dette er et iboende problem på områder hvor initialkostnader er ekstremt stor andel av totale kostnader eller hvor "fysiske" monopol kan oppnås. Telebransjen lider av delvis samme problem, og den er etterhvert gjennomregulert.

Lenke til kommentar

Bulldog? Er det ikke Bulldozer? Hva blir den neste vridningen, pittbull?

 

Ellers er jeg enig med Anders Jensen som setter fingeren på det virkelige problemet. Jeg håper dette vil bli regulert, og dermed også vil gi plass til flere aktørere i tillegg til AMD/IBM etc., men frykter at vi snart blir sittende med en pengemaskin med bremsepedalen i bånn.

 

Og som Bolson tenkte jeg straks på telebransjen i Norge som sammenligning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Markedet går opp å ned. For hva vi vet kan intel lansere en kjempe bug i sin neste arkitektur (peker på amd og PHI). Om ryktene har rett vil bulldog yte bedre enn det I7 gjør og de vil igjen likestilles. Som sagt markedet går opp og ned. Alt vi kan gjøre er å spekulere. For hva vi vet kan bulldog yte ekstremt mye bedre enn dagens arkitekturer. Morgendagen vil vise :)

Men noe av problemet her er at Intel faktisk har råd til å snuble. Det har enorme resurser sammenlignet med AMD, og de ligger i snitt ett år foran i ASIC teknologi.

 

Om Bulldozer yter bedre enn I7 i 2011 er helt irrelevant, da har Intel i følge demmes veikart allerede hatt neste generasjon mikroarkitektur (Sandy Bridge) ute et halvt år, og det er realiteten AMD må konkurrere mot.

 

Som Anders Jensen sier, så er det dessverre bare et spørsmål om tid før det kun er en aktør igjen i markedet.

 

 

Edit: Jepp, er vel Bulldozer de kaller neste mikroarkitektur

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Håper AMD går under så noen kan gi Intel konkuranse.

EH... og hvem skal gi intel konkurranse? Amd og via er de eneste jeg vet om som lager x86 cpu'er. Via ble gruset for lenge siden og kan drite i å prøve seg på nytt.

Det er liksom ikke bare å starte å lage chipper sånn uten videre.

 

Et norsk firma, phalanx tror jeg var navnet. De ville lage gpu. Etter mye om og men så fant de ut at det å yppe direkte på nvidia/ati var dødfødt. De satsa på 3D i mobiltelefon, og lagde en grei chip for det.

Idag er phalanx kjøpt opp av arm tror jeg ... og produktet er vel enda ikke ute i markedet. De har holdt på 10 +/- år?

 

Helt enig med Anders. Det er ekstreme investeringskostnader i denne bransjen, og Intel har penger til å kjøre amd konk på dagen. Men pga konkuranselover så må selv intel finne en snedig måte å konke amd på.

 

Da er vi kanskje på full fart inn i intelmonopolet ... weeee ... hmm...

Lenke til kommentar
(...)

Helt enig med Anders. Det er ekstreme investeringskostnader i denne bransjen, og Intel har penger til å kjøre amd konk på dagen. Men pga konkuranselover så må selv intel finne en snedig måte å konke amd på.

 

Da er vi kanskje på full fart inn i intelmonopolet ... weeee ... hmm...

 

Jeg vil tippe at nettopp nevnte konkurranselover gjør at Intel IKKE ønsker AMD konk. Da havner de i antitrustklisteret ASAP og må betale mange milliarder i bøter overalt det finnes antimonopolreguleringer.

 

I tillegg inneholder avtalen som det refereres til i artikkelen også rettigheter andre veien, nemlig at Intel får bruke AMDs patenter.... f.eks. x64 og integrert minnekontroller. Intel Core i7 = ulovlig å selge om AMD trekker patentene sine som motsvar til et evt. angrep fra Intel. Begge taper. Min gjetning er at de sannsynligvis kommer til en enighet om en ny avtale som lar AMD utvide produksjonskapasiteten sin nok til at de er fornøyde, men langt i fra nok til å dekke en markedsandel på linje med den Intel har. Per i dag har ikke AMD sjans til å produsere nok til å ta over markedet i x86, uansett hvor bra CPUer de kommer opp med.

Lenke til kommentar
@Anders:

 

Meget bra observert, argumentert og konkludert. Dette er et iboende problem på områder hvor initialkostnader er ekstremt stor andel av totale kostnader eller hvor "fysiske" monopol kan oppnås. Telebransjen lider av delvis samme problem, og den er etterhvert gjennomregulert.

 

Ja, dette gjelder flere bransjer (bilbransjen er også tett opptil et slikt system). I slike bransjer så fungerer det sjelden like bra som teorien tilsier å la markedskreftene "løpe fritt", det må tilrettelegges for konkurranse på et vis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis AMD sin prosessor avdeling gå konk vil det sakte å sikkert sende oss tilbake til steinalderen. "Personal Computer" vil sakte men sikkert ha en pris på fort opp 25000,- +

 

Utviklingen vil synke med godt opp mot 80%. Dagros får mye å gjøre for å si det sånn. *melke* *melke* *melke*

 

Jeg tror ærlig talt at verdens økonomien ikke har råd til å la AMD gå konk. Dessuten vil Intel aldri klare å knekke AMD helt. AMD har en finger i mange andre paier enn CPU. Kanskje vi mister AMD Cpu for et max et tiår men de vil garantert jobbe for å komme tilbake og antagelig da enda sterkere. Noen nye dubai onkler som spytter inn kapital til den nye VM medaljen da de er lei av monopoliseringen fra Intel.

 

Hvem vet.. Kanskje hadde AMD blitt kjøpt av et digert asiatisk firma (les sony/Matsushita) Og da kan Intel angre på at de stoppet et firma de ellers fint klarte å konkurrere "ærlig" mot.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

jeg for min del håper de finner en løsning på dette som ikke fører til enda flere utgifter og/eller problemer for amd.

 

jeg er selv en amd mann, men jeg ser også problemet som sannsynligvis vil oppstå dersom intel ikke får konkuranse fra amd.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...