Gå til innhold

Test: Vi har testet Netcoms musikkbuffé


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er litt mange ulemper. den største er vell begrensningen av hvor du kan bruke musikken. neste er lydkvaliteten. på pc'n burde flac være et alternativ!

 

er drm virklig nødvendig? hva med å lage 6mnd binding på abonomanget? så vill ingen ha behov for å laste ned grovt første mnd.

Lenke til kommentar

Dette er Marte Thorsby i IFPI's oppfattning av hvordan den digitale verden skal fungere. Platebransjen for forbrukere i dag kan likestiles med hvordan IBM var for homebrew computer club og hjemmepcbevegelsen på 70-tallet.

 

Enn ètt ... bare ètt brilliant plateselskap kunne innsett tapet og begynt å virkelig satse på fildeling istedet for fysiske medier! Men Marte Thorsby og gjengen klager stadig over at "salget av antall enheter" har sunket siden 1998.

 

Jeg sier det bare... hadde jeg truffet den kjærringa skulle jeg ha trøkt alle de "enhetene" jeg har kjøpt oppigjennom åra opp i rævva hennes så hardt og hemningsløst hun hadde dritti pannekaker resten av livet!

 

Den dagen netcom og andre aktører slipper å ligge med Marte Thorsby hver bidige gang de får lyst til å selge en sang på internett, så vil de virkelig gode løsningene dukke opp.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil det bli en form for DRM når det er leie.. Jeg synes Spotify fungerer kjempe bra! Men jeg vil helst ha sanger på mobil også før jeg begynner å betale. Hadde iTunes hatt en lignende tjeneste med leie av sanger, og i den kvaliteten de har nå, kunne jeg gledelig ha betalt 100 kr i måneden. Men tilbudet til Netcom frister lite, da jeg må bytte abonnement og leve med musikk i DRIT DÅRLIG KVALITET. 64kb/s hva tenker de på?

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Nå er dette snakk om 64kbit aac+ (eaac, HE aac osv). Denne har en subjektiv lydkvalitet på linje med 128-160kbit mp3.

 

Sier ikke at det er bra (flac er jo saken), men det er absolutt ikke det samme som 64kbit mp3. Har selv prøvd 32kbit aac+, noe som er fullt hørbart på en mp3spiller med gjennomsnittsørepropper.

24kbit er tilogmed akseptabelt når man har musikk som ikke krever så mye, electrohouse, visse typer dance osv.

 

-C-

Lenke til kommentar

Kan sikkert bli bra dette når teknologien får gått seg litt til.

 

Til alle dere som ikke tror det er noe marked - det er et KJEMPEMARKED for å leie musikk på denne måten. Det samme vil det være for film også. Jeg og andre med fast jobb hadde gladelig betalt 100-200 kr per måned for å kunne spille akkurat den musikken og se den filmen vi vil, når vi vil, og hvor vi vil.

 

Ser heller ikke den store fordelen med å kjøpen en digitalfil til odel og eie. Det er nå mye bedre å leie den. Da er du sikret å alltid ha en kopi av filen og ikke miste all musikken om harddisken krasjer eller huset tar fyr.

Lenke til kommentar
Til alle dere som ikke tror det er noe marked - det er et KJEMPEMARKED for å leie musikk på denne måten. Det samme vil det være for film også. Jeg og andre med fast jobb hadde gladelig betalt 100-200 kr per måned for å kunne spille akkurat den musikken og se den filmen vi vil, når vi vil, og hvor vi vil.

Kjempemarked må være årets overdrivelse :)

 

Problemet er at du ikke kan spille av det du vil hvor du vil. Du er begrenset til å bruke den mediespilleren leverandøren bestemmer(og som testen sier så var dette laber kvalitet) på de systemene de gir deg lov til å bruke. I tillegg kan du heller ikke se det hvor du vil ettersom du trenger mobildekning/dekning for mobilt bredbånd der du ønsker å benytte deg av tjenesten. Og hva med kvaliteten på innholdet? Kan leverandøren garantere for at du alltid vil kunne benytte deg av tjenesten uavhengig av ledig kapasitet i mobilnettet?

 

Dersom tilbudet var uavhengig av mobiloperatør, kom i et format man kan lagre og alle plattformer kunne spille av og med en DRM som gjør at du ikke er begrenset til hvor eller når du vil høre på musikken så tror eg markedet pluttselig ble litt større. Forutsett at DRM var såpass tilgivende at du kunne bruke filene på hvilken som helst mediespiller på hvilket som helst tidspunkt uten krav til netttilgang. Så kan evnt DRM tre i kraft når du sier opp avtalen og hindre avspilling da.

Lenke til kommentar
Til alle dere som ikke tror det er noe marked - det er et KJEMPEMARKED for å leie musikk på denne måten. Det samme vil det være for film også. Jeg og andre med fast jobb hadde gladelig betalt 100-200 kr per måned for å kunne spille akkurat den musikken og se den filmen vi vil, når vi vil, og hvor vi vil.

Kjempemarked må være årets overdrivelse :)

 

Nei, hvorfor tror du dette er en overdrivelse? Leie av musikk kommer til å bli det største som har skjedd innen musikkindustrien siden CD'n kom. Nå snakker jeg ikke spesifikt om Netcoms løsning eller om Spotify, men om konseptet om at du betaler ca 100 kr i abbonement per måned og har tilgang til nesten all musikk som er utgitt. At kvaliteten er dårligere er enn CD er irrelevant for 80 % av brukerne, ref iPods populæritet. iPod er den mest populære musikkspilleren til tross for at Creative og andre konkurrenter leverer produkter som gir mye bedre lydkvalitet.

 

Spotify er blitt kjempepopulært allerede før det har blitt offentlig lansert og selv om det foreløpig begrenser seg til PC. Tekniske hindre for streaming av musikk til mobile plattformer vil bli overvunnet og vil bli enda mer populært enn å last ned musikk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...