Gå til innhold

EU gir Microsoft mer tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dette er bare tull... EU :thumbdown:

Nei. MS skal ikke benytte markedsandeler innen et område (operativsystem) til å fremme produkter innen et annet område (nettlesere).

 

Når det er sagt er løsningen fra EU (krav til valg av leser) dårlig. Dette fordi den er for spesifik og dermed ikke tar hensyn til andre forretnings områder og andre parter enn microsoft.

 

Det EU burde gjort var å definere et standard grensesnitt for nedlasting av programvare (pakkebrønn) som skulle gjennomføres på alle os (win, linux, mac etx). Dette i følge med et krav om at software til andre forretningsområder enn operativsystemet selv ikke skulle innstalleres under installsjon av OS, men kun gjennom pakkebrønnen av bruker i ettertid.

 

Pakkebrønnen kunne utvides med et kontosystem slik at hver gang du installerte et os kunne du enkelt installert alle pakker (programmer) du hadde lagt inn på din konto i systemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Apple + Safari da? Tenkt den retningen også?

A) Ta deg tid til å lese hele posten min.

B) Apple er ikke markedsledende derfor får de ta seg friheter.

Lenke til kommentar

Hva om det hadde vært bein nok i nesa til Microsoft at de sa:

"Greit, da gir vi faen i det europeiske markedet, og trekker oss ut."

 

Det ville nok fremmet en del andre opperativsystemer, men det hadde blitt krise i begynnelsen.

 

Morsom tanke.

 

Uansett, hva er det egentlig som er så feil med å la microsoft fremme sine egene produkter viá sitt eget system?

Bare fordi de har såpass stor markedsanndel?

 

Jeg syntes løsningen ved å kunne avinstallere IE i W7 virker som en brukbar løsning.

Det er jo kjekt å en browser til å laste ned FF/Opera++ med i utgangspunktet, selv om det ikke er nødvendig. Men de flertallet av pc-brukere vet nok ikke hva ftp-adressen til mozilla sine servere er.

Og jeg ser jo at Microsoft ikke har lyst til å legge med konkurerende browsere, og jeg syntes heller ikke de skal tvinges til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Apple + Safari da? Tenkt den retningen også?

A) Ta deg tid til å lese hele posten min.

B) Apple er ikke markedsledende derfor får de ta seg friheter.

Leste litt raskt..

Hvor langt unna er Apple unna å "bli markedsledende"? Er jo nesten litt galt å si at Apple ikke skulle få noe av den samme behandlingen som Microsoft får her.

Lenke til kommentar
Uansett, hva er det egentlig som er så feil med å la microsoft fremme sine egene produkter viá sitt eget system?

Bare fordi de har såpass stor markedsanndel?

 

Skulle til å si at problemet er hvis de andre programmene hade kostet penger, men det er vel egentlig ikke det heller.

 

Jeg ser ikke problemet med at de legger med sin egen browser, de forhindrer ingen i å installere en annen.

Og med Win7 kan du vistnok deaktivere IE.

 

Men Poenget mitt er, at når jeg kjøper et OS (spesielt til den prisen) så forventer jeg at det skal ha visse ting, spesielt med tanke på dagens standard.

 

Problemet for Ms blir at de blir holdt ansvarlige for et Tredjeparts program som de ikke har kontroll over. Så det er ikke rart at de motsetter seg det.

 

Eu skulle heller ha fokusert på å presse Ms til å følge webstandardene siden de har så stor markedsandel.

Lenke til kommentar
Apple + Safari da? Tenkt den retningen også?

A) Ta deg tid til å lese hele posten min.

B) Apple er ikke markedsledende derfor får de ta seg friheter.

Leste litt raskt..

Hvor langt unna er Apple unna å "bli markedsledende"? Er jo nesten litt galt å si at Apple ikke skulle få noe av den samme behandlingen som Microsoft får her.

 

Innen operativsystemer?

Veldig langt unna :p

Microsoft's markedsandel (Wiki)

Lenke til kommentar
Eu skulle heller ha fokusert på å presse Ms til å følge webstandardene siden de har så stor markedsandel.
Dette er kanskje den mest effektive måten å tvinge MS til å følge webstandarder på ;) Vil tro at dette er en av tankene til EU nå som gud og hvermann skal over på "cloud"... Endret av iDude
Lenke til kommentar
Hva om det hadde vært bein nok i nesa til Microsoft at de sa:

"Greit, da gir vi faen i det europeiske markedet, og trekker oss ut."

 

Det ville nok fremmet en del andre opperativsystemer, men det hadde blitt krise i begynnelsen.

 

Morsom tanke.

 

Uansett, hva er det egentlig som er så feil med å la microsoft fremme sine egene produkter viá sitt eget system?

Bare fordi de har såpass stor markedsanndel?

 

Jeg syntes løsningen ved å kunne avinstallere IE i W7 virker som en brukbar løsning.

Det er jo kjekt å en browser til å laste ned FF/Opera++ med i utgangspunktet, selv om det ikke er nødvendig. Men de flertallet av pc-brukere vet nok ikke hva ftp-adressen til mozilla sine servere er.

Og jeg ser jo at Microsoft ikke har lyst til å legge med konkurerende browsere, og jeg syntes heller ikke de skal tvinges til å gjøre det.

 

Hadde ikke vært noe problem. Microsoft har jo ingenting på å tape at gud og hvermann piratkopierer Windows i det tilfellet, siden det ville være umulig for en europeer å kjøpe Windows til å begynne med :)

Lenke til kommentar
nå må det da ikke bli slik at bare folk med eksamen fra windows kan legge inn den rette nettleseren.

 

Men de uten "eksamen i Windows" vet jo ikke hva firefox, opera eller safari er.

Og de klarer seg nok utmerket med IE.

 

Dessuten er det vel ikke verre enn at installasjonen til de andre browserene kan spørre pent om "Vil du avinstallere Internet Explorer?"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Jeg vil heller ha Notepad++ enn den ubrukelige greia Notepad som kommer med Windows.....

Sett EU på saken.

 

Forstod ikke helt den greia her, men om man kan deaktivere IE i Windows 7 syns jeg ikke man burde kreve mer. Hvor lite jeg enn liker de er det vel ikke Microsoft sin oppgave å bundle alt mulig i tilfelle noen vil ha det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...