Gå til innhold

Nokia solgte færre telefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
finanskrisa!!:O

 

Neppe. Det vil ikke han noe å si på markedsandelen, men på det totale volumet. Nokia merker nok at rett og slett ikke har de smarteste telefonene lengre, og kommer ikke Symbian med det nye os-et sitt snart, vil vi nok se et fortsatt tap av markedsandeler. Men nå er ikke jeg enig i Amobils definisjon av smart-telefoner, og vil nok tro tallet hadde vært ennå verre for finnene om man hadde tatt med qwerty/trykkfølsomt UI med i definisjonen på en smart-telefon. Det at den kan innstalere 3.parts programvare, er ikke mye smart i mine øyne.

Lenke til kommentar
Det at den kan innstalere 3.parts programvare, er ikke mye smart i mine øyne.

Hva? Det er jo nesten hele poenget med smarttelefoner. Å kunne installere programmer (blant et godt utvalg) og kjøre de for å gjøre de oppgavene man ønsker.

 

Et tastatur og en (trykkfølsom) skjerm er jo ikke mye smart uten å ha noe smart koblet til det.

 

 

Tenk om man hadde koblet til en dum programvare til disse at det ikke gikk an å installere et fritt og godt utvalg med programvare. Det hadde ikke blitt et særlig smart resultat.

touchscreen.jpgdvorak.png

 

 

Wikipedia:

A smartphone is a mobile phone offering advanced capabilities beyond a typical mobile phone, often with PC-like functionality. There is no industry standard definition of a smartphone. For some, a smartphone is a phone that runs complete operating system software providing a standardized interface and platform for application developers. For others, a smartphone is simply a phone with advanced features like e-mail and Internet capabilities, and/or a built-in full keyboard or external USB keyboard and VGA connector. In other words, it is a miniature computer that has phone capability.

Ok, jeg ser at det ikke er noen industristandard for hva smarttelefoner er. Vi får bare være uenige. Noen får vel ta til takke med den simple smartdefinisjonen, jeg mener de må være smartere enn som så.

Lenke til kommentar
Ok, jeg ser at det ikke er noen industristandard for hva smarttelefoner er. Vi får bare være uenige. Noen får vel ta til takke med den simple smartdefinisjonen, jeg mener de må være smartere enn som så.

 

Men da er du også enig i at amobil sin artikkel er intetsigende? Da kunne vel jeg laget en statistikk på kameratelefoner, der en kameratelefon måtte ha xenonblits for å være kvalifisert.

Endret av poe
Lenke til kommentar
På samme måte som xenonblits er ikke hovedfunksjonen til et kamera og takluke ikke er hovedfunksjonen til en bil mener jeg heller ikke tastaturet eller trykkegenskapene til en skjerm hovedfunksjonen til en smarttelefon. Det er kjekt å ha, men ikke essensielt.

 

En smarttelefon uten qwerty, blir som en bil uten ratt.

Lenke til kommentar

Poe, en bil uten ratt blir jo fullstendig ubrukelig for alle og en hver. Mener du seriøst at mobiler uten qwerty er like ubrukelige?

 

Markedsandelen til smarttelefoner var i 3. kvartal 2008 ca 13% i følge denne siden. Med andre ord at markedsandelen for usmarte telefoner var 87%. Har du noen forklaring på hvorfor ikke markedsandelen for biler uten ratt er like høy, annet enn at sammenligningen din er på bærtur?

Lenke til kommentar
Poe, en bil uten ratt blir jo fullstendig ubrukelig for alle og en hver. Mener du seriøst at mobiler uten qwerty er like ubrukelige?

 

Markedsandelen til smarttelefoner var i 3. kvartal 2008 ca 13% i følge denne siden. Med andre ord at markedsandelen for usmarte telefoner var 87%. Har du noen forklaring på hvorfor ikke markedsandelen for biler uten ratt er like høy, annet enn at sammenligningen din er på bærtur?

 

Finnes det overhode noen statistikk på markedsandeler vedrørende biler med og uten ratt?

 

En smarttelefon uten qwerty er som en pc uten qwerty ;) Kan brukes, men bare enkelte funksjoner blir enkle å bruke. Så den blir med andre ord ikke smart i det hele tatt. Kun som en vanlig mobil som må drasse på et tungt os som ikke lar seg utnytte på en effektiv måte. Vil kalle slike telefoner for antismarte...

Lenke til kommentar
Finnes det overhode noen statistikk på markedsandeler vedrørende biler med og uten ratt?

Neppe, så jeg kan ikke bevise at markedsandelen for biler uten ratt er null. Jeg kan heller ikke bevise at eksplaneten Pluto ikke er en gul ost. Men kan du sannsynliggjøre at markedsandelen for biler uten ratt er rundt 87% slik at du også kan sannsynliggjøre at sammenligningen din er helt grei?

 

Eller skal vi bare sette en strek over den delen av diskusjonen og være enig i at mobiler uten qwerty og biler uten ratt er en idiotisk sammenligning?

 

En smarttelefon uten qwerty er som en pc uten qwerty ;)

Jeg ser du prøver å finne andre/bedre sammenligninger uten særlig hell. Hvis jeg skal lage like teite sammenligninger så kan jeg si f.eks:

"En smarttelefon uten harddisk er som en pc uten harddisk ;)"

"En smarttelefon uten nettleser er som en pc uten nettleser ;)"

"En smarttelefon uten USB-porter er som en pc uten USB-porter ;)"

"En smarttelefon uten touchskjerm er som en bil uten frontrute ;)"

"En smarttelefon uten flipp er som en do uten lokk ;)"

 

Forslag: Hva med å droppe teite sammenligninger og diskutere sakens kjerne i stedet for? Salgstall, markedsandeler, forklaringer, fremtidsutsikter osv.

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med Poe..

Slik jeg er ser det er en telefon med ett avansert OS, fulltasteratur og stor skjerm, det som utfyller alle punktene for en smarttelefon..

 

Jeg ser ikke helt på Nokia e51 som en fullverdig smarttelefon, syntes i det minste det burde være 2.4" skjerm eller større.. Men 5800, touch HD, E71, blackberry osv ser jeg også på smarttelefoner..

Lenke til kommentar
Forslag: Hva med å droppe teite sammenligninger og diskutere sakens kjerne i stedet for? Salgstall, markedsandeler, forklaringer, fremtidsutsikter osv.

 

Husker første gang jeg påstod det ikke fantes en offisiell definisjon på smarttelefoner slik amobil presenterer den. Da ble det også et rabalder fra Nokiabrukerne som var helt sikre på at definisjonen på en smarttelefon var at den kunne installere 3.parts programvare, og det var kravet ene og alene. Og det var i tillegg udiskuterbart. Men etter inntoget av iPhone, som ble lansert som en smarttelefon, fikk pipen en annen lyd. Nå finnes det flere definisjoner på en smarttelefone, og den amobil bruker er kun en variant. Og bare for å opplyse deg, så finnes det pc-er uten harddisk, med flashbasert minne. En smarttelefone uten en smart måte for input av data, er temmelig lite smart. På tide at Nokia og Amobil forandrer sin egen definisjon av hva en smarttelefon egentlig er? Men da vil vel kanskje ikke Nokia fremstå som markedsleder, så da er det vel ikke aktuelt for amobil?

Endret av poe
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...