Gå til innhold

Kritisk hull i Windows bildefiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan i all verden har noen i det hele tatt kommet på ideen å gi bildefiler funksjonalitet som gjør at de kan kjøre programvare? Det eneste bildefiler bør ha behov for er strengt tatt å kunne fortelle piksler i et XY-koordinatsystem hvilken farge eller gråtone de skal ha.

 

Er dette en aprilspøk som er sluppet ut noen uker for tidlig?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Feilen ligger i GDI, som er et godt og gammelt api/bibliotek/system for å ta seg av alskens grafikk. Paint er en god demo på hva GDI er for noe.

 

GDI har eksistert siden... lenge før DirectX. Det er 2D grafisk bibliotek bokstavelig talt.

 

Jeg antar ... med forbehold... at siden feilen finnes i alle windows utgaver, så har man selv i Vista og W7 bare tatt med seg dll'en som håndterer GDI rett inn i OS'et.

 

GDI sitter i kernelen.

 

Problemet er at GDI ikke validerer godt nok dataene den får, og derfor så finnes det et hull her som gjør at man kan få kjørt kode midt inne i kernel uten å bli stoppet av det normale rettighetssystemet.

 

Det er jo ganske underlig at MS ikke har fått GDI over i user mode, og kanskje unngått det værste problemet ved en evt exploit.

 

Feilen er såpass grov at selv om du mottar en mail, med bilde, og ikke gjør noe, så kan du bli satt ut.

 

Veldig mange applikasjoner benytter seg av GDI, så ikke bli forundret om FF, Opera og alle andre ikke beskytter mot feilen. For jeg vil heller tro at alternative grafikkbibliotek til windows wrapper GDI enn å gå egne veier til skjermen, eller kjører 2D direkte til DX/OpenGL.

Lenke til kommentar

Takk for informativ post DarkSlayer :)

Det er alltid litt interessant å få noe mer informasjon enn bare det vanlige gnålet, når nye sikkerhetsbrister avdekkes.

 

Men jeg lurer litt, i hvilken sammenheng er det man benytter og trenger WMF og EMF formatene?

Kan ikke si jeg egentlig husker å ha brukt dette noen gang, (selvsagt uten at det er noe bevis for at det ikke er nødvendig å ha støtte for det, jeg bare lurer)

Lenke til kommentar
Men jeg lurer litt, i hvilken sammenheng er det man benytter og trenger WMF og EMF formatene?

http://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Metafile

 

Det er filformater som kan være nyttig for å overføre grafikk, både vektor og bitmap, mellom forskjellige programmer. Jeg mener jeg har brukt det når jeg har hatt en tegning i Corel Draw som skulle overføres til Adobe Flash. Eksporter tegningen fra det ene programmet i *MF, og importer *MF-fila i det andre programmet. Ikke noe alle gjør hver dag.

Lenke til kommentar

Det var en lignende historie om WMF for 3 år siden, og da ble temaet diskutert i flere episoder av podcast'en SecurityNow! Steve Gibson laget en egen webside om Metafile Image Code Execution som går ganske langt ned i detalj på hva som skjedde og hvordan det kunne skje. (Det ble også laget noen programmer for å sjekke om din PC var sårbar, men de er neppe oppdatert for å detektere "dagens feil".)

Lenke til kommentar
Men jeg lurer litt, i hvilken sammenheng er det man benytter og trenger WMF og EMF formatene?

 

Det er filformater som kan være nyttig for å overføre grafikk, både vektor og bitmap, mellom forskjellige programmer. Jeg mener jeg har brukt det når jeg har hatt en tegning i Corel Draw som skulle overføres til Adobe Flash. Eksporter tegningen fra det ene programmet i *MF, og importer *MF-fila i det andre programmet. Ikke noe alle gjør hver dag.

 

Det er også formatene for ClipArt og tegnede objekter i MS Office og det er noe mange bruker hver dag. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...