Gå til innhold

Lanserer skjermkort for flerskjermsoppsett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er meningen med dette? Er det ikke bare å kjøpe to eldre (gjerne brukt) skjermkort som har to utganger hver?

 

Det kan det godt være for en privatperson, men dette kortet er jo rettet mot profesjonelle brukere med behov for flerskjermsløsninger. Og for en IT-avdeling som skal støtte masse brukere er det nok relativt uaktuelt å lete etter billige (brukte) grafikkort.

 

En løsning med ett kort er opplagt raskere å sette opp og sannsynligvis blir det mindre problemer underveis. 18 watt for å drive 4 skjermer må være helt ideelt for kompkakte og støysvake maskiner som er egnet for kontormiljøer.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Det kan det godt være for en privatperson, men dette kortet er jo rettet mot profesjonelle bruker med behvo for flerskjermsløsninger. Og for en IT-avdeling som skal støtte masse brukere er det nok relativt uaktuelt å lete etter billige brukte grafikkort.

 

Og en løsning med ett kort er oplagt raskere å sette opp og sannsynligvis blir det mindre problemer underveis. 18 watt for å drive 4 skjermer må være helt ideelt for kompkakte og støysvake maskiner som er egnet for kontormiljøer.

 

Fortsatt mer enn Matrox sin løsning, som ligger på rundt 10 watt mener jeg å huske.

Men, dette er jo interessant, synd bare at prisen er en 1000-lapp for mye.

Lenke til kommentar
Fortsatt mer enn Matrox sin løsning, som ligger på rundt 10 watt mener jeg å huske.

Men, dette er jo interessant, synd bare at prisen er en 1000-lapp for mye.

 

Tror jeg så 12W for Matrox et sted, og Nvidia kom vel med noe tilsvarende for noen uker siden som også lå på rundt 20W. Har selv sans for Matrox, men antar at ATI-løsningen er noe bedre enn Matrox på grafikkytelse og det kan jo være interessant for å kjøre Windwos Aero. Matrox sine løsninger er jo basert på veldig gammel teknologi etter hvert.

Lenke til kommentar

Dette er som mange skriver ikke for spilling og lek. Dette er ypperlige skjermkort for de av oss som til daglig sitter med flerskjermsoppsett på jobb. I min Dell optiplex boks på jobb så må jeg nemlig bruke 2 skjermkort for å løse dette idag. Dette er hverken optimalt eller en god løsning for meg da et av kortene er et gammelt pci kort med analog utgang. I tillegg så støtter pcie porten i denne boksen bare 25w maks, så nå kan jeg hive ut de to quadrokorta å erstatte det med dette.

Lenke til kommentar
Bruker også bare en PCI port slik at man kan ha mange slike kort i samme masking ;) .

Den kommer ikke med PCI-port. Kun PCI express:

Kortet kommer både med PCIe x16- og x1-grensesnitt,

 

Hmm..har jeg rett i det kan la seg gjøre å spille av 4 filmer i HD(1080P) så lenge prosessor er god nok?

Det kommer mer an på GPU og codec enn på CPU. Moderne codecer kjører veldig mye av jobben på GPU i stedet for CPU. Jeg antar GPU er rimelig svak så jeg vil gjette på at det i høyden kan spille av 1 stk full HD-film (1080p) glatt, men ikke flere samtidig.

 

Uten GPU-aksellerasjon tror jeg man skal slite med HD-film uansett hvor rask CPU man måtte ha.

 

Kortet er sikkert glimrende for finansfolk, men for de som ikke vil fordele bildet ut over 4 skjermer kan det være lurt å vurdere 2 stk 30" + et skjermkort med to vanlige dual link DVI-utganger i stedet for 4 stk 24" + dette kortet.

2*30" + kort: 8,2 megapixler for ca 20000 kr

4*24" + kort: 9,2 megapixler for ca 12000 kr

Lenke til kommentar
Hmm..har jeg rett i det kan la seg gjøre å spille av 4 filmer i HD(1080P) så lenge prosessor er god nok?

Det kommer mer an på GPU og codec enn på CPU. Moderne codecer kjører veldig mye av jobben på GPU i stedet for CPU. Jeg antar GPU er rimelig svak så jeg vil gjette på at det i høyden kan spille av 1 stk full HD-film (1080p) glatt, men ikke flere samtidig.

 

Uten GPU-aksellerasjon tror jeg man skal slite med HD-film uansett hvor rask CPU man måtte ha.

Med all respekt Simen1, her virker det som du overhodet ikke har snøring. Jeg vet ikke hvor mye load det er på UVD chippen ved f.eks en bluray. Enten har dette kortet en uvd chip eller så har den ikke, make or break hva h.264 decoding på gpu angår. (Såvidt jeg vet)

 

Når det gjelder utsagnet ditt "Uten GPU-aksellerasjon tror jeg man skal slite med HD-film uansett hvor rask CPU man måtte ha." Ja hva skal jeg si? Nær sagt hvilken som helst c2d can spille av bluray disker, -uten- gpu assistanse. Samt 1080p x264 encodes.

Lenke til kommentar
Kortet er sikkert glimrende for finansfolk, men for de som ikke vil fordele bildet ut over 4 skjermer kan det være lurt å vurdere 2 stk 30" + et skjermkort med to vanlige dual link DVI-utganger i stedet for 4 stk 24" + dette kortet.

2*30" + kort: 8,2 megapixler for ca 20000 kr

4*24" + kort: 9,2 megapixler for ca 12000 kr

Det er glimrende for de av oss som driver å jobber med mange verktøy og monitorering samtidig. Min erfaring er at det er enklere å bedre å jobbe på flere høvelig store skjermer enn 1 til 2 skjermer med høy oppløsning. Det er et ork å drive å tilpasse programmer hele tiden så de dekker feks. halve skjermen hver. Selvfølgelig, til feks. programmering og bildebehandlig er det digg med størst mulig skjerm. Men kodere vil nok sette pris på å ha en skjerm med dokumentasjon på, og en til koden i stedet for bare en enorm skjerm.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Det er glimrende for de av oss som driver å jobber med mange verktøy og monitorering samtidig. Min erfaring er at det er enklere å bedre å jobbe på flere høvelig store skjermer enn 1 til 2 skjermer med høy oppløsning. Det er et ork å drive å tilpasse programmer hele tiden så de dekker feks. halve skjermen hver.

For de som ikke bruker en tiling window manager så er det et ork ja. Nesten så jeg ikke skjønner hvordan jeg klarte å være produktiv før jeg oppdaget slikt.

 

Var selv veeeldig interessert i dette kortet helt til jeg så prislappen, spesielt fordi det kun trengte PCI-x1. Hadde vært ideelt til multiseat oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...