Gå til innhold

Windows og Linux på samme partisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd det ennå men det skal også være mulig å installere Ubuntu på en NTFS-partisjon med Windows på og så kunne velge mellom de. I motsetning til Presto er denne løsningen gratis.

 

Redigert: Hvor fikk du prisen fra? Jeg finner den ikke på hjemmesidene. Bare en gratis betautgave.

 

Presto ser også ut til å være noe annet enn det artikkelen gir inntrykk av. Presto er en liten og kjapp distro som starter på sekunder og tilbyr enkel funksjonalitet for de som bare skal en snartur på nettet eller lignende. Omtrent som Asus Expressgate.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Godt å se at det var flere som reagerte. Tilgang til Windows-filer (i den grad det er interessant) er null problem fra min Ubuntu-installasjon. Og det er UTEN tilleggsprogrammer. Den må riktignok mountes, men det er da ikke noe vanskelig.

 

Men som en lettvekts distro kunne det kanskje vært noe for sånne nettPC-er...

Lenke til kommentar

Dette her ser vel ut som en lett Linux distribusjon installert med Wubi (eller lignende?). Altså det samme som man kan gjøre med Ubuntu og Mint, muligens også fler uten at jeg er veldig bevandret i Linux-verdenen..

 

Forskjellen her er vel at Presto er liten og lett, og dermed kan være et meget hendig alternativ for mange som aldri ville vurdere å bytte ut Windows til vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Det som ser ut til å skille denne distroen fra andre distroer må være: "Selve programmet installeres i Windows XP eller Vista, og kan også eventuelt avinstalleres som andre programmer i Windows." For det er det vel ikke noen andre som kan? For selvom det kanskje er enkelt å innstallere ubuntu er det vel ikke bare bare å skulle fjerne denne om man angrer? :)

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hva som er den store nyheten her.

 

Ubuntu har ivertfall i de to siste utgavene kunnet innstalleres til en virtuell partisjon inne i en NTFS-partisjon, og blitt liggende som en stor fil der. Systemet kan da fjernes gjennom Windows sin "legg til/fjern"-funksjon. Og dette er snakk om fullverdig Ubuntu helt gratis. Verktøyet som gjør dette heter wubi.

 

Jeg og flere andre har nevnt dette en del ganger uten at artikkelforfattere ser ut til å få det med seg.

Lenke til kommentar
Det som ser ut til å skille denne distroen fra andre distroer må være: "Selve programmet installeres i Windows XP eller Vista, og kan også eventuelt avinstalleres som andre programmer i Windows." For det er det vel ikke noen andre som kan? For selvom det kanskje er enkelt å innstallere ubuntu er det vel ikke bare bare å skulle fjerne denne om man angrer? :)

 

Wubi gjør akkurat dette, og har vært tilgjengelig for Ubuntu i en stund nå. :)

 

Slike artikler som dette gjør meg egentlig bare enda mer takknemlig for at Robin er tilstede og skriver om noe han faktisk kan. Hvis dette hadde vært standard-nivået på Linux-artikler her på hw, hadde jeg trolig ikke giddet å henge her mye lenger. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Hehe, meget enig jorgis. Uten Robin blir det lite hw.no på meg. (av prinsipp)

 

Dette høres for meg ut som et ikke-produkt, men så kan man sikkert si at mange distroer også er ikke-produkter siden det finnes andre "bedre" alternativer. Så presto kan være et alternativ til andre produkter, men da må ikke hw.no slå opp en diger sak om det, iallefall ikke uten å nevne noe om tilsvarende software.

 

Blir som å skrive en sak om en ny liten sær distro ingen kommer til å bruke uten å nevne noe om at det finnes alternativer.

 

Men på den andre siden: Det finnes ikke, meg bekjent, noen helt lik løsning som dette fra før av. Ja, Wubi gjør dette, men ikke så raskt og en så lett distro. DSL eller andre små lette distroer har ikke slike wubi-like installasjon. Og asus er "diska" siden det krever et HK med dette fra fabrikk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...