Gå til innhold

Islandske Microsoft-partnere sliter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

del_diablo: Introduserte nettop en kjenning for Firefox, han ble overrasket over at programmet var paa islandsk.

Fikk nettop PCen min med Ubuntu installert fikset der, selv naar det egentlig skulle gaa ut over garantien ^^·

 

Men Island er og blir Mac-land :p

Jeg er forelöpig den eneste jeg har sett kjöre Linux, men skal visstnok være en del i studentmiljöene inne i Reykjavik.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Dette er utrolig bra for utviklingen av fri programvare. Tenk om den islandske stat kaster MS på dør om implementerer GNU/Linux i stedet! Island er svært langt fremme på teknologi og utvikling, så de forskjellige fagmiljøene på Island kan bidra i betydelig grad til utvikling av programmer og oppdateringer i Linuxkjernen. Jeg håper flere land følger etter og bruker de millionene de tidligere har brukt på lisenspenger til å utvikle verktøy og applikasjoner til et felles beste.

Lenke til kommentar

MCPene har godtatt bruksvilkårene for lisensene slik de har vært. At de sliter med videresalg er selvsagt ikke Microsoft sitt ansvar. MCPene må værsågod å holde de avtalene de har underskrevet.

 

At en strammere økonomisk situasjon får de til å se nøyere på vilkårene og valgmulighetene nå er bare sunt, selv om man alltids kan si at de burde tenkt på det tidligere.

 

Håper det også inspirerer mange utenfor Island til å se på vilkår og valgmuligheter. Hvorfor vente på etterpåklokskapen når man kan være proaktiv? Alt for mange åpner pengeboka for Microsoft uten å ta seg tid til å se på hverken vilkår eller alternativer. Ta initiativ , ikke vent på inkassoen..

Lenke til kommentar

Man kan betale(!) for å få et verdenskart med OS-andeler på her.

 

Ellers så fant jeg ikke så mye:

Results show that in 2008 the vast majority of Icelandic enterprises uses local area net-work (LAN) or 80%, 56% wireless LAN and 18% use open source operating system.
kilde

Islendingene har generelt høyere IT-kunnskaper enn nordmenn.

 

Den dagen Firefox 3 ble lansert ble det lastet ned av

5,00% av Islands befolkning

3,57% av Norges befolkning

kilde

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om denne artikkelen er kvalitetssikret og kildesjekket? - For denne fyren med bloggen er nemlig godt kjent for å komme med direkte usannheter og prlve å få oppmerksomhet, samt å endre wikipedia der han finner det for godt.

 

Så vidt jeg vet er namlig alle volumlisenser en kontrakt mellom kunden og MS, og forhandleren får bare provisjon ..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har aldri hørt at MCP-er er nødt til å kjøpe bunker med lisenser for så å prøve å vidreselge det til kunder uten noen mulighet for å returnere usolgte lisenser.

 

Men det er mange måter å drive salg på, det kan være at det finnes en meget gunstig avtale som dette hvor Microsoft i utgangspunktet gir meget gode rabatter til MCP-ene i bytte mot større kvanta og dårligere returbetingelser.

Hvis dette stemmer blir det vel ganske så likt aksjespekulasjon? (Noe som overhodet ikke har noen risiko når det gjelder inntekt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...