Gå til innhold

Vil ha SMS-skatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså i tillegg til ordinær irsk moms (VAT) på 21,5%?

 

Hvis dette blir gjennomført så synes jeg det er ganske korttenkt å velge SMS fremfor mer positivt formålsrettede avgifter som økte trafikkbøter, alkoholavgifter, tobakksavgifter osv.

 

Om få år kan SMS dankes ut av epost og lynmeldinger på mobilene.

Lenke til kommentar
Hobgoblin, jeg vil tro mesteparten av de man sender sms til, har man e-post adr til uansett. :) Der er så klart unntak, men det nekter jeg å tro er så overveldende mange.

mulig mulig. problemet er nok hvilken sektor av hverdagen en stirrer seg blind på. i jobbsammenheng så har nok de fleste en epost-adresse nå for tiden, men ellers? isp, webmail, skole-epost? eneste av disse som er noe særlig stabil er vel webmail...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Er vel ikke verre enn at telefonselskapene kan ordne en løsning om <telefonnr>@mobile.com, eller noe slikt.

...

Derimot å få selskapene til å enes om noe slikt kan vel by på en real utfordring.

Det er sjelden lett å få en bransje til å samarbeide om å utvikle kundevennlige alternativer til en av deres største inntektskilder.

 

SMS har kommet for å bli.

Lenke til kommentar
Om få år kan SMS dankes ut av epost og lynmeldinger på mobilene.

stiller meg tvilende, siden im er for fraksjonert, og epost trenger en ekstra bit med info (epost-adressen), og/eller en ekstra konto...

 

sms funker rett ut av esken, så lenge en vet mottaker mobilnummer...

 

Her i Norge bruker de aller fleste Live Messenger (MSN), kanskje noen få særinger tviholder på ICQ el. .

 

Bruker ofte Messenger på mobilen min til chatte med venner når jeg er ute.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Om få år kan SMS dankes ut av epost og lynmeldinger på mobilene.
stiller meg tvilende, siden im er for fraksjonert, og epost trenger en ekstra bit med info (epost-adressen), og/eller en ekstra konto...

 

sms funker rett ut av esken, så lenge en vet mottaker mobilnummer...

IM og epost funker rett ut av esken, så lenge en vet mottagers epostadresse...

 

Å få det i gang første gang er ikke vanskeligere enn å få i gang f.eks MMS på mobilen.

 

Svedge: MSN-nettverket brukes mye i Norge, men mange vil kommunisere med familie og bekjente med andre IM-nettverk både innenlands og utenlands. Microsofts MSN-klient (WLM) er bare ett av mange programmer som bruker MSN-nettverket. aMSN og Pidgin er to populære alternativer. Sistnevnte er en såkalt multiprotokoll IM-klient som støtter både MSN-nettverket og andre IM-nettverk. For at IM skal bli populært på mobilen tror jeg mobilene må selges med en ferdig installert multiprotokoll IM-klient som blant annet støtter MSN-nettverket, AIM, Y!M, det åpne XMPP og evt ICQ slik at mobilkjøpere over hele verden kan ta det i bruk fra dag 1. Epost er like enkelt. Jeg tipper 99% av mobilkjøperne har en epostadresse å koble mobilen mot. At epost er gratis, kan ta uendelig mange tegn og ubegrenset gode bilder osv vil få mange til å bruke det fremfor SMS/MMS.

Lenke til kommentar
IM og epost funker rett ut av esken, så lenge en vet mottagers epostadresse.

Den her skjønner jeg meg ikke på, Simen1. Mener du at epost er ferdig satt opp på dagens mobiler? At det følger med en epostadresse? At den følger med IM-klient? At det følger med IM-leverandørmedlemskap?

 

På noen ytterst, ytterst få modeller følger slikt med, og da kan du banne på at operatøren tar godt betalt for tjenesten.

 

Å få det i gang første gang er ikke vanskeligere enn å få i gang f.eks MMS på mobilen.

Om det ikke ligger inne fra før mottar man MMS+GPRS-innstillinger i én SMS. Noe heeeelt annet med IM/e-post.

 

For at IM skal bli populært på mobilen tror jeg mobilene må selges med en ferdig installert multiprotokoll IM-klient som blant annet støtter MSN-nettverket, AIM, Y!M, det åpne XMPP og evt ICQ slik at mobilkjøpere over hele verden kan ta det i bruk fra dag 1.

Nettopp, og den eneste grunnen til at noe slikt kan skje er at operatørene ser de vil tjene mer på en slik løsning enn de i dag gjør på SMS. Og det medfører at vi må betale dyrt, og da forsvinner mye av poenget.

 

Jeg tipper 99% av mobilkjøperne har en epostadresse å koble mobilen mot.

Dette er selvfølgelig svada. Selv i utviklede land som Norge har ikke 99% av de som har mobil en egen epost.

 

Du har mye gode og sterke meninger, men det du skriver i denne tråden henger ikke på greip, bortsett fra din fine forklaring av en multiprotokoll IM-klient.

Lenke til kommentar
IM og epost funker rett ut av esken, så lenge en vet mottagers epostadresse.

Den her skjønner jeg meg ikke på, Simen1. Mener du at epost er ferdig satt opp på dagens mobiler? At det følger med en epostadresse? At den følger med IM-klient? At det følger med IM-leverandørmedlemskap?

Nei, det er ikke det jeg prater om. Jeg prater om at det er like enkelt å bruke lynmeldinger/epost som det er å bruke SMS/MMS/samtale. Bare velg mottager (evt, skriv inn nummer/adresse om det ikke ligger i telefonlista fra før), skriv teksten og send. Vips så er meldingen sendt. Slett ikke vanskelig.

 

På noen ytterst, ytterst få modeller følger slikt med, og da kan du banne på at operatøren tar godt betalt for tjenesten.

Snakker du om fortid og nåtid? Jeg begynte innlegget mitt med "om få år...". Altså at den nye skatten trolig utspiller sin rolle nesten like raskt som den innføres.

 

Om det ikke ligger inne fra før mottar man MMS+GPRS-innstillinger i én SMS. Noe heeeelt annet med IM/e-post.

Det trenger slett ikke være noe vanskeligere med lynmeldinger og epost. Pakk telefonen ut av emballasjen, lad batteriet, skru på, gå gjennom manalens kapittel "slik kommer du i gang". De erfarne gjør nok dette på 10 minutter mens Ola og Kari Nordmann kan sikkert bruke en time i godstolen mens de gløtter opp på dagsrevyen og konfigurerer telefonen sammen med tenåringen i huset.

 

Nettopp, og den eneste grunnen til at noe slikt kan skje er at operatørene ser de vil tjene mer på en slik løsning enn de i dag gjør på SMS. Og det medfører at vi må betale dyrt, og da forsvinner mye av poenget.

Det er ikke operatørene som lager programpakkene på telefonene og skriver manualene. Det er mobilprodusentene. De er naturligvis interessert i å imponere kundene med nok fristene funksjoner (som brukervennlgie lynmeldinger og epost) til at de får solgt telefonene sine. Operatørene vil tape økonomisk på SMS/MMS men vinne det tilbake på økt datatrafikk. Jeg tror noen operatører vil se budsjettere med å vinne mer enn de taper, mens andre budsjetterer motsatt. Dersom noen i den sistnevnte gruppe velger å sperre for lynmeldinger/epost så kan de forvente rasende kunder og kundeflukt. Derfor vil ingen operatører tørre å sperre for datatrafikk, lynmeldinger og epost.

 

Jeg tipper 99% av mobilkjøperne har en epostadresse å koble mobilen mot.
Dette er selvfølgelig svada. Selv i utviklede land som Norge har ikke 99% av de som har mobil en egen epost.

Vi snakker om Norge ja. Jeg har ikke noen dokumentasjon på de 99%, men det kan vel ikke være langt unna. Har du noe dokumentasjon på hva tallet egentlig skal være?

 

Redigert: Jeg fant noen tall: 84% av befolkninga har tilgang til Internett hjemme. Noen flere benytter Internett på jobb/skole/etc slik at 89% av befolkninga har brukt Internett de siste 3 månedene. Jeg antar at omtrent 89% av befolkninga også har mobiltelefon og at de 11% som ikke har hovedsaklig er barn under lesedyktig alder og folk som ikke er i stand til det på grunn av funksjonshemminger og demens.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vi snakker om Norge ja. Jeg har ikke noen dokumentasjon på de 99%, men det kan vel ikke være langt unna. Har du noe dokumentasjon på hva tallet egentlig skal være?

Neida, jeg har nok ingen dokumentasjon. Jeg tror egentlig ikke jeg trenger dokumentasjon for å si at mobiltelefon, og derunder SMS, er mer utbredt enn e-post. Dette gjelder nok primært eldre (det eldre det mer gjeldende). Du finner ganske mange beste/olde-mødre i det ganske land uten e-post, men ikke mange uten mobil.

 

Snakker du om fortid og nåtid? Jeg begynte innlegget mitt med "om få år...". Altså at den nye skatten trolig utspiller sin rolle nesten like raskt som den innføres.

Det blir vanskelig å følge deg. Du hopper litt frem og tilbake mellom nåtid, fremtid, fremtidsvisjoner, Norge, Irland... Det er klart at det ikke er så rart jeg er uenig i det du skriver om det kun var ment som en fremtidsdrøm du hadde.

 

Det er ikke operatørene som lager programpakkene på telefonene og skriver manualene. Det er mobilprodusentene.

Det er nok her du har misforstått markedet mest. I mobilbransjen globalt er det operatørene som i stor grad trekker i trådene og setter reglene. For å selge mobiler i nevneverdig grad må produsentene inngå avtaler med operatørene, og her er sammarbeid om inntekter for begge parter en viktig faktor.

 

Et relevant eksempel er Nokias nylige satsing på nettopp e-post i mobiler tiltenkt "emerging markets". Her gjør Nokia alt de kan for at folk som aldri har hatt e-post før får det så tilrettelagt som mulig. Dette vakte litt oppsikt, nettopp fordi Nokia forsyner seg av det som vanligvis anses som operatørens område.

 

Videre er blant annet musikkbutikker stort tema for tiden. Både mobilprodusenter og -operatører har for tiden flust med musikkbutikker. Det er for eksempel ikke uvanlig at mobilprodusentens musikkbutikk er fjernet i låste terminaler, og erstattet med link til operatøren sin butikk.

 

Det er viktig å huske at Norge skiller seg ut i stor grad fra andre land når det gjelder fokuset på frihet i mobilmarkedet, og salg uten abonnement og lås.

 

Operatørene vil tape økonomisk på SMS/MMS men vinne det tilbake på økt datatrafikk.

Datatrafikk har stadig synkende pris, og operatørenes inntjening er langt høyere på SMS. Det er dermed ingen grunn for operatørene til å pushe på IM/e-post, uten f.eks. månedlig tjenestepris for IM (tilbys i dag av flere operatører i Norge).

 

Altså, det er i bunn og grunn operatører i tett samarbeid med mobilprodusentene som former vår mobile hverdag og fremtid, og de vil til enhver tid sørge for størst mulig inntekt for seg selv. Så lenge SMS er den melkekuen som det er nå vil SMS forbli hovedløsningen i lang fremtid...

Lenke til kommentar

i den sammenheng, nokia er vel tilnærmet ukjent i usa, fordi dem i lang tid nektet operatørene å fikle med firmware.

 

noe som har gjort at bloggere og lignende tech skribenter der borte er nærmest analfabeter når det kommer til symbian.

 

windows mobile, jepp. blackberry, selvsagt. iphone, halleluja. men symbian, at det var for noe?

 

er fort gjort å få ett underlig syn på mobilhverdagen når en henter hovedmengden av infoen fra andre siden av atlanteren...

 

noe jeg forøvrig frykter har skjedd og fortsatt skjer med den norske teknologipressen...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Vi snakker om Norge ja. Jeg har ikke noen dokumentasjon på de 99%, men det kan vel ikke være langt unna. Har du noe dokumentasjon på hva tallet egentlig skal være?

Dokumentasjon på dette forligger vel strengt tatt ikke.

 

Det er veldig vanskelig for oss som har brukt e-post over flere år og blitt litt avhengig av det å tenke seg til at det er flere som faktisk klarer seg uten.

 

Kan raskt nevne ihvertfall 30-40 stk som jeg vet man trolig ikke får svar på e-post (som har mobil) fra selv om avsenderen hadde vært norsk tipping.

 

Hvis 99% har en e-post de bruker så burde jeg kunne nevne melleom 3 og 4 tusen som jeg vet bruker e-post, slik er det bare ikke.

 

På den andre siden er det jo godt mulig at flere ville fått en e-post adresse som de ville brukt aktivt hvis det hadde vært en fordel i forhold til mobil og sms.

 

Hvis jeg skal tippe andel av de som har mobil som jevnlig bruker e-post vil jeg tippe mellom 80% og 85%. Det er bare gjetting så det er ikke noe jeg gidder å diskutere men vil tro jeg treffer ganske bra....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...