Gå til innhold

Nytt surfebrett på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult at utviklerne nå kan få kontroll over alle de funksjonene i telefonen. Vil de også få kontroll over de samme funksjonene i surfebrettet?

 

Blant annet kan programutviklerne nå lage programmer som utnytter GPS-en i telefonen. I tillegg er det på plass et system for å få tak i informasjon om byer.

 

Programvareprodusenter skal også kunne lage programvare som får kontroll over vibrasjonen i telefonen, i tillegg til programvare som merker hvilken vei telefonen ligger i hånda. Det skal også være på plass et nytt system for å håndtere informasjon om tid og tidssoner.

 

Nytt surfebrett blir kult :)

 

Noen som vet ca. når det kommer?

Lenke til kommentar

Hmm... Lite nytt om surfebrett i denne artikkelen, siden Maemo 5 har vært kjent lenge, også skrevet om her på hardware-nettverket tidligere. SDK-en har også vært kjent lenge, så jeg er litt usikker på hva denne nyheten egentlig handler om.

 

Det er likevel et par punkter jeg finner interessant her. Strengt tatt sier ikke denne informasjonen at det kommer nye surfebrett. Derimot antyder den at enten vil Nokia komme med Maemo-telefoner, eller så vil de nye surfebrettene vil være mye mer lik en avansert telefon.

 

For: "Programvareprodusenter skal også kunne lage programvare som får kontroll over vibrasjonen i telefonen, i tillegg til programvare som merker hvilken vei telefonen ligger i hånda" -

hverken vibrering eller retningssensorer finnes i N800/N810.

 

Maemo er fine greier det, men når det nå kommer en rekke telefoner med 800x480-oppløsning, er det fare for stor konkurranse de neste tre årene.

Lenke til kommentar
Gleder meg, er kjempefornøyd med min N810. Noen som vet om det blir mulig å innstalere Maemo 5 på den?

lite sannsynlig, siden ui kommer til å benytte clutter, som mer eller mindre krever opengl...

 

men det er godt mulig at community prosjektet mer (jepp, det heter så) kommer til å være så kompatibelt som det kan gjøres...

Lenke til kommentar
Gleder meg, er kjempefornøyd med min N810. Noen som vet om det blir mulig å innstalere Maemo 5 på den?

lite sannsynlig, siden ui kommer til å benytte clutter, som mer eller mindre krever opengl...

 

men det er godt mulig at community prosjektet mer (jepp, det heter så) kommer til å være så kompatibelt som det kan gjøres...

Vet du om prosjektet ruller, slik at jeg slipper å oppdatere til ny version hver gang i måneden med å flashe manuelt? :p

Og fungerer vanlige maemo programmer på mer? Jeg får vel tilgang til den vanlige pakkebrønnen?

Lenke til kommentar

tror ikke dem har fått på plass rullende oppdateringer enda. saken er ikke ferdig med å implementere alle funksjoner i diablo.

 

men en skal kunne bruke maemo programmer under mer, det er en av hovedpoengene. men om en skulle gå seg på noen problemer så er dem nok veldig glad i en rapport ;)

 

har ikke sett så nøye på mer enda, siden maemo diablo funker greit for mitt bruk enn så lenge.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Tommy, det står ingenting om telefoner i kilden eller den oppdaterte artikkelen :)

 

Men det står om vibrering, som internettablet'ene ikke har vært utstyrt med... I motsetning til mobiltelefoner. Jeg ønsker det naturligvis velkommen! :)

 

Det har tidligere vært "lekket" kommentarer fra det nye API'et som jeg mener å huske antydet tilpasning for å brukes i telefoner. Kanskje jatakk, begge deler?

 

Tidligere har det vel også vært skrevet noe om hardwareplattformen som Maemo 5 skulle kjøre på, så en N900 er relativt sannsynlig uansprett.

Lenke til kommentar
Det jeg forøvrig savner mest i Maemo er innebygget Javastøtte.

kan være at mer vil hjelpe på der. folk har fått java opp å gå via noen triks og debian pakker i maemo, men mer vil nok gjøre det det mulig å legge inn ubuntu pakker direkte (så sant dem er kompilert for armel, selvsagt).

 

bildet er helt klart en datamodell, og prisen er nok mer en ønskedrøm den fakta...

 

og enn så lenge har jeg ikke leste om noen prototype...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noe tid har gått, artikkelen her har jo ligget en stund og litt informasjon har boblet opp om den første Maemo5 enheten... Tenkte jeg kunne inkludere litt av den her.

 

- Det er nå (relativt) klart at første enhet er en telefon.

 

- Det er sagt at den sammenlignet med N97 får N97 til å virke utdatert. Det klarer jo N97 litt på egen hånd.

 

- Det er endel som tyder på at enheten, midlertidig modellnavn RX-51, ikke skal hete N900. Kilden kalte den noe sånn som "tidligere kjent som N900". Nokia har også klargjort et nytt varemerke, X-series. Så usikkert hva "Rover" skal hete.

 

- Det er spesifikt sagt via en ikke-ofisiell kilde at enheten skal annonseres 2. september.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...