Gå til innhold

Artikkel: Fildeling og det nye musikkmangfoldet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel!

Vet egentlig ikke helt hvor jeg skal være imot fildeling eller for det. Jeg synes det er såppas mange argumenter på hver side at det rett og slett er vanskelig å vite hvor man "står trygt".

Men en ting er jeg helt sikker på, hadde det vært lettvinte, billige og godt tilgjengelige metoder for hjemmenedlasting av film, så hadde i hvertfall jeg gitt en større del av pengene mine til film og platebransjen.

Jeg vet i hvertfall ikke om noen gode steder hvor man kan kjøpe filmer digitalt og ha de på HDD.

SFAnytime o.l er uaktuelt.

 

Liten feil: At et album blir lastet ned, er ikke det samme som et tapt salg: Det er bare i ganske få tilfeller at brukerne ville kjøpt albumet i stedet for å kjøpe det.

 

Edit: Kanskje ikke feil, men noe utydlig hva budskapet er.

Endret av Head-Hunter
Lenke til kommentar

Argumentene på begge sider går for det meste ut på å sammenligne. "Å laste ned en låt er det samme som å stjele i en butikk." ,"Skal veien graves opp fordi noen kjører feil" osv. Noe som tyder på at ingen av sidene helt vet hva som skjer. Uansett hva som skjer så vil forandring skje. Men skulle de gamle vinne, og internett bli ekstrem-komersialisert, så ser jeg for meg mange morsome "skjulte" nettverk. Der det meste får flyte fritt, på godt og vondt. Kobbern er jo der. ;)

Lenke til kommentar

Er enig med Head-Hunter i at det er vanskelig å vite om man skal være for eller imot fildeling.

Jeg mener at har man lagd ett produkt så skal man få betalt, men på den andre siden så er jeg sterkt imot det jeg oppfatter som monopol på musikk og filmer, og mafia tendenser blandt rettighetshaverne i form av utpressing og overkjøring.

At de har tapt penger tror jeg er ganske sikkert, men at de har tapt så mye som de sier tror de nok ikke på selv engang.

Jeg må innrømme at jeg har lastet ned noe selv, og noen ganger har jeg kjøpt filmen fordi den var bra, andre ganger har jeg ikke gjort det for jeg ikke har sett at jeg har hatt råd.

 

Jeg synes personlig begge parter har gått for langt. Det er for enkelt å laste ned gratis uten å føle at man har gjort noe galt.

Men på den andre siden så blir man hefte med diverse kopisperrer og høye priser. Kjøper jeg ett produkt så skal jeg ha muligheten til å ta en kopi.

Lenke til kommentar
Jeg mener at har man lagd ett produkt så skal man få betalt

jeg undres på om ikke bruken av ordet produkt i denne sammenhengen skyver tankene over på objekt (cd, dvd, bok) heller den innhold.

 

tror ikke det er uten grunn at lovtekstene rundt dette snakker om verk heller den produkt...

 

altså verk som i skaperverk...

 

eller for å si det på en annen måte. hvordan kan vi gå direkte til skaper, heller den å gå gjennom potensielt fordyrende mellomledd?

Lenke til kommentar
At et album blir lastet ned, er ikke det samme som et tapt salg: Det er bare i ganske få tilfeller at brukerne ville kjøpt albumet i stedet for å kjøpe det.

Dette argumentet er det mange som bruker og til dels kan jeg være enig i det. MEN, jeg vil påstå at kjøpeviljen hadde vært større om alternativet, som faktisk er gratis, ikke var tilgjengelig. Med en gang man faktisk har muligheten til å laste ned en plate eller film uten kostnad så er betalingvilligheten for det samme produktet generelt godt nede i kjelleren. Når i tillegg den allmenne oppfatning er at fildeling er uproblematisk og kun rammer noen pamper i platebransjen som uansett har for mye penger, er veien kort til å bli pirat.

 

Det direkte tapet er uansett umulig å estimere, det ble vel også påpekt i første del av denne artikkelserien. Mange faktorer påvirker platesalget men piratvirksomhet har fått 'all skylda'. Litt mer selvkritikk og nytenkning fremfor overdreven fokus på å felle enkeltpersoner er nok en bedre vei å gå. Når det er sagt så heier jeg faktisk litt på platebransjen i saken mot Pirate Bay, men det er mest fordi pirate bay-gutta virker som en gjeng idioter.

 

Piratvirksomhet, hvilket jeg som mer eller mindre alle andre har drevet med, bør ikke applauderes og skrytes av, forsvares med vikarierende argumenter osv. Det er til syvende og sist en form for tyveri, være seg om alternativet hadde vært et kjøp eller ei. Jeg kan ikke laste ned selv og samtidig være svoren motstander av fildeling, men jeg heller ikke sitte å si at fildeling bør og skal være gratis for alle. Det blir tross alt ikke riktig, i ytterste konsekvens forsvinner det økonomiske grunnlaget for å lage film og musikk hvis ingen gidder å betale. Får håpe bransjen kommer opp med noen alternativer som er mulig å svelge for forbrukerene, det er på høy tid.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt å laste ned og mangfoldet er så stort. Jeg føler vi egentlig har tatt det for gitt at multimedia skal være gratis. Jeg laster ned mye selv, og det er ikke slik at jeg føler et stikk i hjertet eller feller en tåre hver gang jeg laster ned. Jeg føler heller ikke at det jeg gjør er galt og har ingen samvittighetskvaler med dette.

 

Likevel, benytter jeg meg mer av lovlige tjenester nå enn tidligere som f.eks spotify.

 

Via spotify og youtube får jeg musikk enkelt og gratis, og jeg får det med en gang.

 

Jeg tror det er her fremtiden ligger. Reklamefinansierte tjenester.

 

Enkle tjenester som gir meg det jeg vil ha on the spot med minst mulig trøbbel. Jeg foretrekker spotify over torrents fordi jeg slipper å vente på at musikken lastes ned. Det er enkelt, gratis og jeg får det med en gang.

 

Ulovlig fildeling tror jeg ikke man lengre kan forhindre. Løsningen da blir å tilby en tjeneste som er enda mer attraktiv enn torrents

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

quote

* At et album blir lastet ned, er ikke det samme som et tapt salg: Det er bare i ganske få tilfeller at brukerne ville kjøpt albumet i stedet for å [laste det ned (min rettelse)].

* Popularitet på fildelingsnettverk kan også gi nettverks- og synergieffekter, som gir økte inntekter gjennom profilering av merkenavn og merkeprodukter.

 

Likevel kan Oberholzer-Gee og Strumpfs kritiseres for to alvorlige mangler. For det første hadde ikke forfatterne noen måte å spore om en nedlastning førte til et reelt salg. Det var med andre ord ingen sikker måte for forskerne å vite om salget faktisk ville vært enda større hvis nedlasting ikke var mulig.

/quote

 

Siden jeg ikke har tilgang til den opprinnelige teksten, vil jeg kommentere på bakgrunn av det jeg forstår fra denne artikkelen.

Hvis utgangspunktet til forskerne var at "bransjen sier at nedlasting er det samme som tapt salg", trenger ikke forskerne påvise at det motsatte skjer, altså ØKT salg. De trenger bare påvise at det ikke er hold i påstanden om at nedlasting fører til tap. Ellers så er det med synergieffekter som regel en upresist definert variabel og dermed er kravet om "sikker måte [] å vite" litt urimelig.

 

Veldig god og lettlest artikkel forøvrig. Ser frem til neste del :)

Lenke til kommentar

Vil bare tipse eventuelle artister som leser denne artikkelen: for å få solgt flere plater så fins det et triks jeg så en gang for mange år siden. Et cd-album var delt ulovlig i en så inni hampen dårlig kvalitet at det var tortur å høre på. Denne tidlige versjonen hadde spredt seg som brann og det var totalt umulig å finne noen med skikkelig kvalitet. Selv om mange skrev "high quality" på sine torrents og i programmet Kazaa (den gangen :) ) så var alt bare samme møkka. Om dette var med vilje eller bare typisk "førstemann" kvalitet er usikkert. En såkalt "preview-torrent" kan vi kalle det :)

 

Det samme har jeg vært borti med spill som av en eller annen grunn har blitt delt med manglende innhold, både cut-scenes og musikk har vært fjernet, og har nok løftet salget ytteligere.

Lenke til kommentar
Det samme har jeg vært borti med spill som av en eller annen grunn har blitt delt med manglende innhold, både cut-scenes og musikk har vært fjernet, og har nok løftet salget ytteligere.

iirc så ble det gjort når folk primært brukte modem.

 

å droppe nevnte innhold gjorde totalen mindre, og kunne lastes ned raskere...

Lenke til kommentar
Det samme har jeg vært borti med spill som av en eller annen grunn har blitt delt med manglende innhold, både cut-scenes og musikk har vært fjernet, og har nok løftet salget ytteligere.

iirc så ble det gjort når folk primært brukte modem.

 

å droppe nevnte innhold gjorde totalen mindre, og kunne lastes ned raskere...

 

ja dette er nok ikke ofte brukt lenger. Men da er det jo større grunn til at artistene og utviklerne burde prøve det, fordi mange ødelagte torrents er jo ikke så kult for kidsa.

Lenke til kommentar

Jeg hadde foretrukket litt mer referanser til de undersøkelsene/forskningen som er gjort på området, og litt mindre av to sider "spekulering" i om man kan applisere 80 år gamle gavesøkonomiteorier på fildelingssituasjonen i dag.

 

Det ble nevnt EN undersøkelse, som rett etterpå ble kritisert i senk. Derfor er det kanskje litt interessant å vite om det er noen andre som har gjort andre funn, og om de samsvarer eller motsier undersøkelsen som ble nevnt.

Lenke til kommentar

En kompis av meg jobber sammen med vokalisten i Superfamily, og jeg lurte på hva hans syn på nedlasting var. Han hadde ikke noen for eller mot stilling til nedlasting, ettersom veldig mange artister tjener utrolig lite på hver enkelt CD som blir solgt at de anser det som ubetydelig. Han var mye mer opptatt av at folk som likte musikken kom på konserter i stedet - det gav de mer penger og de kunne føle at folk verdsatte musikken deres. Noe jeg forsåvidt er ganske enig i, det er tross alt en mye større opplevelse å være på en live konsert enn det er å høre på en CD for publikumet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...