Gå til innhold

Speilløs speilrefleks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pentax satser kanskje fortsatt mer i retning av mellomformat. Med begrensa resurser, så har de nok ikke mulighet til å vedlikeholde systemer for tre ulike formater. Så jeg tror ikke vi skal lese for mye inn i forhold til videre samarbeid mellom Pentax og Samsung.

 

Jeg håper inderlig at dette systemet blir kompatibelt med K-fatning. I så fall, så kan et NX-system bli en svært interesant nyhet for mange.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det skal vel litt til at det blir noe mer K-kompatibelt enn for eksempel EOS og 4/3 allerede er, ellers måtte det betydd adapter med motor i. Man kunne hatt adapter som fungerte med de nye skrufrie objektivene da.

 

Eller kanskje det er basert på speil inni der likevel, som bare reflekterer lyset ned i en sensor i bunnen, som gjør kameraet lite og bevarer den tiltenkte fokusavstanden. Hmm.

Lenke til kommentar
Jeg håper inderlig at dette systemet blir kompatibelt med K-fatning. I så fall, så kan et NX-system bli en svært interesant nyhet for mange.

 

Siden Samsung med dette systemet har redusert registeravstanden med 60% i forhold til vanlig, så er det vel heller tvilsomt om det blir kompatibelt med K-fatning uten adapter. Med adapter er det i teorien mulig, men heller tvilsomt om de gidder å bruke penger på utvikling, markedsføring og produksjon. Kanskje en tredjepart kan finne på noe slikt, om noen tror det kan finne på å lønne seg, men neppe Pentax og/eller samsung, tror jeg.

Lenke til kommentar

@ Kjetil-H: Nei.

 

Den baksida (hvis vi nå snakker om de samme bildene) stammer mest trolig fra Pentax sin X70, en såkalt bridge-kompakt, ikke en speilløs speilrefleks som akam kaller dette i mangel av et bedre ord.

 

@ aetius: Tanken på at dette skulle være kompatibelt med K-fatningen uten adaptor har ikke ramla meg inn.

 

Det K-entusiater håper på er en paralell til 4/3 -> m4/3 adaptorer. Jeg kan ikke helt se hvorfor det ikke skulle være interesant å bruke ressurser på et slik løsning. Alt som trengs er en 25mm(?)-mellomring, påmontert K-fatning i den ene enden og den nye fatningen i den andre, samt de nødvendige elektriske kontakter. Alternativet til mellomringen er et enkelt linseelement integrert i en mer kompakt adaptor, som korrigerer registeravstanden.

Ingen av delene tilsier rakettforskning, spør du meg :)

 

Eller vet du noe som skulle gjøre dette mer komplisert?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det blir spennende og se hva spesifikasjonene forøvrig blir. Synes grepet så litt snodig ut, med utløserknappen plassert litt rart til. Men det har sikkert ingen betydning for ergonomi.

 

Når det gjelder det ene "pancake-objektivet" ser det ut som det har en lysstyrke på f/2.8 og muligens en brennvidde 28 eller 50mm. Men dette er selvsagt bare gjetninger.

Lenke til kommentar
Eller vet du noe som skulle gjøre dette mer komplisert?

 

Det jeg tenkte på var at uansett hvilken løsning man velger, vil man nødvendigvis miste lys fordi lyskjeglen på et objektiv laget for en stor registeravstand vil bli større enn lyskjeglen fra et objektiv laget for samme brikkestørrelse men for en 60% mindre registeravstand. Når man dobler avstanden vil man som kjent dele lysmengden per areal med fire, og et relativt lyssterkt objektiv vil dermed bli et middels lysterkt objektiv dersom man velger en mellomring-type adapter. Man kan muligens begrense (men neppe eliminere) dette problemet med en adapter av telekonverter-type, men det er mulig man da vil få problemer med lysets innfallsvinkel mot brikken og dermed få en ganske kraftig vignettering.

 

Det jeg personlig ønsker meg er et kamera med kvadratisk bildebrikke. Ved samme pikseltetthet vil det kunne gi en økning på 7% i antall piksler over en 3:2-sensor, uten å øke faren for vignettering, ved ganske enkelt å utnytte bildesirkelens areal bedre.

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på var at uansett hvilken løsning man velger, vil man nødvendigvis miste lys fordi lyskjeglen på et objektiv laget for en stor registeravstand vil bli større enn lyskjeglen fra et objektiv laget for samme brikkestørrelse men for en 60% mindre registeravstand. Når man dobler avstanden vil man som kjent dele lysmengden per areal med fire, og et relativt lyssterkt objektiv vil dermed bli et middels lysterkt objektiv dersom man velger en mellomring-type adapter. Man kan muligens begrense (men neppe eliminere) dette problemet med en adapter av telekonverter-type, men det er mulig man da vil få problemer med lysets innfallsvinkel mot brikken og dermed få en ganske kraftig vignettering.
Unnskyld, men jeg tror du er litt ute på viddene her :-) Dersom man setter et objektiv med K-fatning og registeravstand 45.46mm på et kamera med like stor sensor med kortere registeravstand, men bruker mellomring for å utvide avstanden til 45.46mm, vil du få nøyaktig samme effekt av objektivet som på et vilkårlig Pentax-kamera. Det er jo nøyaktig dette alle "EF til en annen fatning"-konvertere gjør, tilpasser registeravstanden. Det er også det mFT-FT-konverteren til Panasonic/Olympus gjør. Dersom du går andre veien ville du selvfølgelig få et lite problem, det må kompenseres med linseelementer og er ingen selvfølge at er mulig...
Lenke til kommentar

Det interessante er at med motor i hus/adapter så vil man slippe Oly/Panny's problemer med CDAF etter det jeg kan begripe.

 

Så de kan altså risikere å komme på banen med bøttevis av fullt funksjonelle objektiver fra dag 1.

 

Men foreløbig har de vel ikke sagt noe om kompatibilitet i det hele tatt.

 

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar
Samsung har tidligere fortalt at det første kameraet i NX-serien ville får 14 megapikslers oppløsning, og om det skulle stemme kan det godt dreie seg om samme brikke som vi finner i Samsung GX20 og Pentax K20D, som er utviklet av de to produsentene i samarbeid.

Et stort poeng med micro4/3 er teknisk billig og enkel videofunksjon (selv om Panasonic G1 overraskende nok ikke fikk det). Jeg regner med at det kan bli et stort poeng på NX-systemet også. Spekulerer man ytterligere kan det tenkes at Samsungs første NX-kamera får både teknisk enkel og billig (for produsenten) videofunksjon og 14 megapixler. Noe som jeg vil spekulere videre i: Kanskje Samsung GX30 og Pentax K30D får samme oppløsning som før, men at det er lagt til videomulighet. Det er vel ikke helt usannsynlig med tanke på videomuligheten i Nikon D90.

Lenke til kommentar

En unik feature ved K-fatningen er at blenderen styres mekanisk med en spak. Jeg tror det er lite sannsynlig at den nye fatningent til Samsung NX har samme løsning. Det er mer sannsynlig at de velger elektronisk overføring av blenderen, sånn som de fleste andre fatninger har for tiden.

 

Det betyr i så fall at en NX-til-K-adapter må inneholde en blenderspak som er drevet av en motor eller lignende. Det gjør adapteren langt mer komplisert og dyr enn for eksempel adapteren mellom m4/3 og 4/3.

Lenke til kommentar

En liten motor kan da ikke være så veldig fordyrende. Et sånt system vil være omtrent like enkelt og billig å produsere som en fokusmotor i et objektiv. Da tenker jeg ikke på USM/HSM og lignende, men enkle fokusmotorer slik som i Nikons kit-objektiv til D40. Den fokusmotoren utgjør neppe noen stor del av produksjonskostnaden til objektivet som går for ~1100 kr. Det er altså snakk om få noen hundrelapper på utsalgsprisen for en blendermotor. Jeg regner med at en adapter med blendermotor vil koste rundt 500 kr i Norge. Dersom de velger et system med blendermotor i kamerahuset så vil nok et par av de hundrelappene forskyves over fra adapter til kamerahuset.

Lenke til kommentar
En unik feature ved K-fatningen er at blenderen styres mekanisk med en spak. Jeg tror det er lite sannsynlig at den nye fatningent til Samsung NX har samme løsning. Det er mer sannsynlig at de velger elektronisk overføring av blenderen, sånn som de fleste andre fatninger har for tiden.

 

Det betyr i så fall at en NX-til-K-adapter må inneholde en blenderspak som er drevet av en motor eller lignende. Det gjør adapteren langt mer komplisert og dyr enn for eksempel adapteren mellom m4/3 og 4/3.

Men dersom de beholder fokusmotor, dropper spaken, og holder seg til PKA (Hvor alle AF objektiver befinner seg), slik som på k10/k20 etc, så får man altså blenderautomatikk og (kontrastkompatibel)AF på alle PKA objektiver (og nyere dog kanskje uten kontrastfokus).

 

I såfall tror jeg de har et interessant alternativ til mFT. Uten noen slik kompatibilitet tror jeg de sliter hardt med å konkurrere med panasonic/Olympus.

 

M.v.h.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Men dersom de beholder fokusmotor, dropper spaken, og holder seg til PKA (Hvor alle AF objektiver befinner seg), slik som på k10/k20 etc, så får man altså blenderautomatikk og (kontrastkompatibel)AF på alle PKA objektiver (og nyere dog kanskje uten kontrastfokus).

 

I såfall tror jeg de har et interessant alternativ til mFT. Uten noen slik kompatibilitet tror jeg de sliter hardt med å konkurrere med panasonic/Olympus.

 

M.v.h.

 

Goffen

Ja.

 

Dette er et systemkamera. Poenget er at uten adaptor til eksisterende optikk, så vil systemet ha startvansker.

 

De vil da bli tvunget til, enten:

1. lansere et lite komplett system

2. å lansere mye optikk samtidig.

 

Velger de det første alternativet, vil de få problemer med å få aksept for systemet. Alternativ to er ekstremt kostnadskrevende, og dermed risikabelt, spesielt i dagens marked.

 

Så om systemet lanseres i nær framtid, da ser jeg det som mest sannsynlig at det lanseres med en form for fungerende adaptor. Dette resonnementet forutsetter at Samsung har en forståelse for det markedet de begir seg ut i.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...