Gå til innhold

Solaris på HP Proliant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Filsystemet ZFS er supersmooth, men med unntak av det er det ingen store fordeler i forhold til GNU/Linux.

Er ikke f.eks Zones og Containers noe som Solaris ligger en del forran GNU/Linux med?

Men jeg er enig, det er ZFS som er the killer app.

Zones er ikke like "unikt" slik ZFS er hva gjelder funksjonalitet. Til Linux har man blandt annet VServer og openVZ som løsnnger systemvirtualisering. Og fullverdig virtualisering kan også erstatte dette, selv om det ikke er ideelt for alt.

Men Zones er definitivt mye bedre integrert i systemet. De to nevnte Linux teknologiene krever for eksempel custom kjerner (og er ikke enkelt tilgjengelig i noen av de store distroene meg bekjent). Jeg er heller ikke overrasket dersom verktøyene ikke er like gode heller.

Solaris har mye bra teknologi, og er definitivt en inspirasjon for GNU/Linux miljøet på enkelte områder. Det var nok ganske stragetisk riktig å ikke gi ut Solaris med en GPL kompatibel lisens :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Solaris på lagring, både hjemme og på jobb. Der jeg jobber som IT-ansvarlig har jeg satt opp to servere som kjører Solaris. Den ene er en filserver, den andre er en backup-server. Backup gjøres daglig på filserveren med snapshots. Hver uke gjør jeg en zfs send av et ukentlig snapshot over SSH til backup-serveren. På denne måten blir selve data og metadata (filrettigheter osv) enkelt kopiert. Bruker crontabs for å gjøre operasjonene. Takket være ZFS er Solaris 10 kanskje det operativsystemet som egner seg best til lagring/backup.

Lenke til kommentar

det viktigste med opensolaris er vel ikke at det er -gratis-, men at det er solaris med åpen kildekode, noe som åpner for bedre og mer utvikling av solaris-plattformen på samme måte som vi ser skjer med Linux. Opensolaris ligger langt etter GNU/Linux i utviklingen siden prosjektet bare er et par år gammelt, men dersom de begynner å få gode samarbeidsavtaler med store serverleverandører kan vi nok se en eksplosiv utvikling av denne plattformen også.

 

Forøvrig er jo linuxkonkurrenten til ZFS, btrfs, allerede lagt til i linuxkjernen, mens Tux3 nærmer seg og Ext4 allerede er på plass. Det skjer mye i filsystemverdenen for tida :)

Lenke til kommentar

Solaris er jo et modent OS (og Sun har vært store i serversegmentet lenge). OpenSolaris er nyere, men har uansett tatt meg seg arven fra Solaris, så det ligger nok ikke så langt etter Linux (kjerne vs kjerne).

 

Det Linux vinner stort på, er brukervennlighet og fleksibilitet (mye av dette ligger i "userland", men også en del i kjernen.. drivere). Det førstnevnte er det ikke alle som legger like stor vekt på på en server (selv om det kan gi et bedre inntrykk), men sistnevnte er viktig. Her har OpenSolaris gjort store fremskritt de siste par årene.

 

Fint med nye filsystemer i Linux. Jeg gikk over til ext4 på laptopen igår, men det når jo ikke ZFS til knærne engang (er vel som å sammenligne epler og appelsiner, måten å tenke filsystem på er vidt forskjellige). Er spent på btrfs, men en stabil versjon er vel fortsatt et stykke unna (selv om den er inkludert i kernel betyr ikke at den er stabil, den er, og vil nok være en god stund enda, en "Experimental" feature).

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...