Gå til innhold

Kan trekjerne bli firekjerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PS. Hadde vært fint med link til den aktuelle siden (f.eks via Google translate).

 

Det er ikke noe teknisk i veien for at dette skal fungere på prosessorer der den siste kjernen er i orden. Men teori og praksis er ikke det samme. I praksis tror jeg AMD har bokstavelig talt "brent alle broer" for reaktivering av den siste kjernen. Dette gjøres ved å programmere i en ørliten intern ROM i prosessoren hvordan den skal oppføre seg. Det er den samme ROMen der multiplikator, steppingkode, produktnavn, og enkelte bugfikser brennes inn en gang for alle. Jeg tror ikke lagringsområdet er åpent for sletting og skriving på nytt (EEPROM). Men jeg skal ikke si aldri for det hender jeg tar feil og slike morsomheter oppdages. (Akkurat som den gangen man kunne låse opp flere pipelines på GPUer)

Lenke til kommentar

http://hothardware.com/News/Phenom-II-X3-T...e-Mod-Possible/

 

Hothardware testet med et asus hk, men kom ingen vei

 

Eller så hører det med til historien at det er et spes hk det gjelder

So far, a couple of stories have surfaced that claim to have unlocked the fourth core in a triple core processor using ASRock M3A790GXH/128M and Biostar TA790GX motherboards. And in their testing, the processors simply worked just like a quad-core.
Lenke til kommentar

Det er stor mulighet for at AMD benytter utfall til salg som X3 og dermed oppnår høyere yield i prosessen. De kan altså benytte seg firekjerneprosessorer, som ellers ville måtte kasseres, dersom de har utnyttelse av 3 av fire kjerner. Man definerer dermed hvilke av de fire kjernene som skal benyttes, den siste er mest sannsynelig defekt.

Lenke til kommentar
Hvorvidt den siste kjernen faktisk kan brukes til å prosessere noe som helst er foreløpig ukjent siden vi ikke har testet dette selv.

 

Dette er feilen med hw.no!

Istedetfor å bare ... mjeeeh... vi har ikke testet det. SÅ TEST DET! Det vil jo bli en spennende notis om ikke annet!!!!!! :)

 

Er det ikke NOE guts i dere lenger? Jeg savner tannbørste-OC eraen.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Priser:

Phenom II X3 720 BE 2,8 GHz 1334 kr (åpen multiplikator)

Phenom II X4 810 2,6 GHz 1573 kr

Phenom II X4 920 2,8 GHz 1763 kr

Phenom II X4 940 BE 3,0 GHz 1990 kr (åpen multiplikator)

 

Phenom II X3 720 BE er allerede et meget bra kjøp i sin prisklasse. Hvis det blir mulig å reaktivere den siste kjernen så blir det et ennå bedre kjøp.

 

Det er stor mulighet for at AMD benytter utfall til salg som X3 og dermed oppnår høyere yield i prosessen. De kan altså benytte seg firekjerneprosessorer, som ellers ville måtte kasseres, dersom de har utnyttelse av 3 av fire kjerner. Man definerer dermed hvilke av de fire kjernene som skal benyttes, den siste er mest sannsynelig defekt.

Nå vet hverken du eller jeg noe om sannsynligheten for at den siste kjernen er defekt. Men mulighetene er i hvert fall:

- Ingenting galt med den siste kjernen. Den er kun deaktivert pga markedsstrategi

- Den klokker dårligere eller bruker mer effekt enn de andre kjernene. I verste fall kan den begrense klokkehastigheten til under original hastighet for de tre andre kjernene

- Den siste kjernen er fullstendig defekt

 

Hvis den siste kjernen faktisk lar seg aktivere så vil det bli et sjansespill om å havne i best mulig kategori her.

Lenke til kommentar
Hvorvidt den siste kjernen faktisk kan brukes til å prosessere noe som helst er foreløpig ukjent siden vi ikke har testet dette selv.

Dette er feilen med hw.no!

Istedetfor å bare ... mjeeeh... vi har ikke testet det. SÅ TEST DET! Det vil jo bli en spennende notis om ikke annet!!!!!!

 

Er det ikke NOE guts i dere lenger? Jeg savner tannbørste-OC eraen.

Forventer du at norges sannsynligvis største nettside innen hardware skal ha ressurser til annet enn å oversette pressemeldinger, vidreformidle rykter og andres nyheter?!

 

Nei, jeg må si at uten dette forumet og dets mange kunnskapsrike brukere så hadde ikke tek-nettverket vært verdt mye for min del. Aggregering gjøres bedre av datamaskiner og da slipper man forringelse i kvalitet grunnet oversettelse, informasjon som blir utelukket av hensyn til lengde og manglende innsikt hos artikkelforfatter.

Lenke til kommentar

Northwave .... jepp. Det er nettopp dette som provoserer. Norges største hardwarenettside BURDE kunne gjøre noe så enkelt som å fikle 5 minutter i en bios.

 

Slikt var ikke TEMA når hw.no var mindre. Da var det alle kluter til... nå drikker de kaffe og oversetter pressemeldinger. De har en bra testrigg for strømforsyninger though.....

Lenke til kommentar

vel ... det er jo en grunn til at AMD har deaktivert en kjerne i CPU, da den er defekt, eller ikke kom igjennom en av testene til AMD. Som simen1 sier så kan jo AMD ha brent av broene slik at den er fysisk ubrukbar. Vist tilfellet er at dem ikke har brent av broene på den antatte defekte kjernen og det kun ligger en eller annen "exclude" kommando som gjør at den "antatte" defekte kjernen ikke får håndtere data. Ja da kan jo det være tilfelle at man "kan" aktivere den siste kjernen. Vist tilfellet er at man kan aktivere den siste kjernen så vil jo det være svært varierende resultat. Man vet jo ikke av hvilken årsak den siste kjernen ble deaktivert. Kan være av en fille årsak, eller at den bare spyr ut crapdata for å si det slik. Siden AMD har deaktivert den ene kjernen så har vel AMD sin egen gode årsak for akkurat det. Jeg tviler sterkt på at man kan aktivere den siste kjernen å få oppleve at den funker like bra som en annen 4 kjerners Phenom II X4 ...

Lenke til kommentar

må si jeg savner de gode gamle dagene på hardware når vi hadde overklokking.no også, det var gode dager og det var utrolig hvor mye jeg lærte av å sitte å lese den gangen, nå har det gått langt nedover og jeg savner virkelig de gode testene og overklokkinga og moddinga. det aller meste har forsvunnet nå.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil den fjerde kjernen på mange eksemplarer være brukbar, men ikke være oppfølge kravene til stabilitet på den frekvensen. Det er hovedgrunnen til at AMD deaktiverer den.

Et eksempel: En CPU har tre gode og en dårlig kjerne, og da har de to valg: enten slå av den ene eller klokke alle kjernene en del lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...