Gå til innhold

Apple er best likt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stusser litt på utsagnet om at «kun» 10% (6+4) skulle kjøpe ny PC i løpet av neste 90 dager. Sikkert flott for journalister å kunne rope finanskrise, men om dette tallet holder seg konstant byttes PCene ut hver 900. dag, altså holder de litt under 3 år. Er ikke det ganske normalt?

 

... og etter den statistikken å dømme er det ikke ille at min snart 5 år gamle PowerBook fortsatt gjør nytten som kompakt reiselaptop – pris per time blir rimelig bra. Skulle likt å se noe plast-rakkel fra Acer holde ut alt denne har klart.

Lenke til kommentar
Apple er jo oppskryt. Blir bare oppgitt når jeg ser folk med en apple air på cafe.

 

Men det er sant det Mynotir sier, at de fleste kjøper apple produkter fordi det er apple og moderne. *svinndyrt altså*

Tja, en MacBook Air er kanskje litt "flashy", men både MacBook og MacBook Pro er solide maskiner som bl.a. også kjører Windows så det griner.

 

I motsetning til PC-konkurrentene har Apple alltid et mer begrenset modellutvalg, på godt og vondt. Det er enklere å holde høy kvalitet når man har få produkter å holde styr på, og det kan også gjøre valget enklere for den som skal kjøpe. Prismessig kommer de ikke så ille ut hvis man sammenligner dem med tilsvarende spec'ede PC'er.

Lenke til kommentar
Nå må du gi deg. Apple PC'er koster LANGT mer en PC'er med like specs, noe jeg tror de fleste vet.

Søtt. Hva har du tatt med i din definisjon specs? Solid konstruksjon, multitouch styreflate, god skjerm, godt operativsystem, ikke behov for antivirus – eller bare prosessor og skjermkort?

Endret av Super8
Fjernet slettet uttalelse i sitat
Lenke til kommentar
Nå må du gi deg. Apple PC'er koster LANGT mer en PC'er med like specs, noe jeg tror de fleste vet.

Søtt. Hva har du tatt med i din definisjon specs? Solid konstruksjon, multitouch styreflate, god skjerm, godt operativsystem, ikke behov for antivirus – eller bare prosessor og skjermkort?

Det er nettopp dette som gjør Apple så utrolig dårlig, det er faktisk mulig å få virus på en Mac, ganske lett faktisk. Godt operativsystem er ut av listen siden det går etter smak og behag. Solid konstruksjon er et veldig dårlig argument når prisen er såpass høy at det må være noe annet som begrunner den helt ekstreme prisen. Multitouch, hvem bryr seg? Du vet at det er sant, du bare nekter for det.

Endret av Super8
Fjernet slettet utalelse i sitat
Lenke til kommentar

@Mynotir: De som kjøper Apple gjør det på børsen - som i aksjer i det børsnoterte selskapet Apple Inc. De fleste som gjør det gjør det nok av helt usentimentale grunner: for å investere/tjene penger. ;)

 

Vi som er kommet over fjortisalderens usikkerhet og bevisstløse merkefokusering kjøper _Apple-produkt_ av flere gode, rasjonelle grunner:

1. For å tjene penger, gjennom å bruke produktene for å levere kvalitet/effektivitet i profesjonell virksomhet.

2. Fordi vi vet at Apples produkt generelt er solide, gode, funksjonelle, svært gjennomtenkte og behagelige å bruke.

3. Fordi vi har erfart mange av alternativene på god og vondt, og har mer positive erfaringer med Apple-produkt enn produkt fra konkurrentene.

4. Fordi vi liker tanken på vertikal integrasjon der maskinvare, OS og programvare er maksimalt integrert til en velfungerende helhet, og dessuten verdsetter alle aspekt av god design - alt fra materialbruk til innovative løsninger og funksjoner.

5. Fordi vi ønsker et system som inneholder den mest avanserte funksjonaliteten men uten at det er gjort unødvendig komplekst å utnytte til fulle. Med Apples datamaskiner og standardversjonen av OS X har jeg alt, fra innebygget støtte for grid-computing, optimalisering for flere 64-bits flerkjerneprosessorer, fullstendig transparent overgang mellom 32- og 64-bits CPU-arkitektur, innebygget serverfunksjonalitet, osv, osv.

6. Fordi vi er tilhengere av OS basert på uavhengige standarder for filformat, kommunikasjon og protokoller, og vil motvirke skadelig monokultur og Microsofts nesten-monopol innen viktige områder.

7. For å irritere Windows-fanboys og ignoranter.

8, 9... mange andre gode grunner som ligger utenfor mitt erfaringsområde... ;)

 

Merket har egentlig ingen ting og si i seg selv, det er kvaliteten som forbindes med merket gjennom brukernes erfaringer som teller. Få eller ingen leverandører kan vise til like høy score, enten det gjelder gjennomsnittlig reparasjonsrate og kvalitet, eller andel fornøyde brukere.

Hvorfor jeg har en Mac Pro med 8 CPU-kjerner på jobben? Bl.a fordi ingen andre leverandører kan tilby samme ytelse og effektivitet til like god pris, og fordi den sparer meg for utrolig mange av de små hverdagsfrustrasjonene som jeg opplevde før og stadig ser og _hører_ hos mindre heldige, Windows-brukende kollegaer ;)

Lenke til kommentar
@Mynotir: De som kjøper Apple gjør det på børsen - som i aksjer i det børsnoterte selskapet Apple Inc. De fleste som gjør det gjør det nok av helt usentimentale grunner: for å investere/tjene penger. ;)

 

7. For å irritere Windows-fanboys og ignoranter.

8, 9... mange andre gode grunner som ligger utenfor mitt erfaringsområde... ;)

Fin tale, men hva gir deg rett til å pirke på Windows fans når du kan sies å være en ekstrem Apple tilhenger selv?

Lenke til kommentar
@Mynotir: De som kjøper Apple gjør det på børsen - som i aksjer i det børsnoterte selskapet Apple Inc. De fleste som gjør det gjør det nok av helt usentimentale grunner: for å investere/tjene penger. ;)

 

7. For å irritere Windows-fanboys og ignoranter.

8, 9... mange andre gode grunner som ligger utenfor mitt erfaringsområde... ;)

Fin tale, men hva gir deg rett til å pirke på Windows fans når du kan sies å være en ekstrem Apple tilhenger selv?

Hehe :D Ekstrem? Nei, men jeg har en soleklar preferanse for Mac og OS X i forhold til alternativet (=Windows - Linux er umulig for min bruk), og det må da være lov å uttrykke en preferanse som ikke du deler eller forstår, uten å bli kalt for "ekstrem".

Har du noe imot at jeg som Windows-bruker "pirker" litt på andre Windows-brukere da? SÅ følsomme tær har du vel ikke? Og den preferansen min kommer nemlig også av årelang erfaring med Windows i jobbsammenheng, og fortsatt daglig kontakt og ufrivillig "hjelpetjeneste" for Windows-brukere på jobben. Lei av å løse "problem" som ikke burde vært der, skjønner du ;)

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...