Gå til innhold

Nye Conficker-varianter dukker opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer nye virus hver dag omtrent og her sitter media og stirrer på conficker-viruset som ikke er i nærheten så farlig virus som andre.

 

Ta å les litt her om du vil ha noe å skrive om i avisen.

 

Conficker plaget meg aldri på laptopen som var koblet til skolenettet i flere timer hver ukedag.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar

WOW!!! Har den virkelig 297 subrutiner?!?!?!?!

Og ytterligere har den nye ormen altså hele 39 til?!?!

 

AMAZING!!!!

 

Hvorfor er det et poeng at den er full av subrutiner egentlig?

Har ikek tellt antall metoder, rutiner og subrutiner det måtte finnes i det programmet jeg skriver akkurat nå, men at det antaglivis er mer enn 5000 er jeg helt sikker på

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
WOW!!! Har den virkelig 297 subrutiner?!?!?!?!

Og ytterligere har den nye ormen altså hele 39 til?!?!

 

AMAZING!!!!

 

Hvorfor er det et poeng at den er full av subrutiner egentlig?

Har ikek tellt antall metoder, rutiner og subrutiner det måtte finnes i det programmet jeg skriver akkurat nå, men at det antaglivis er mer enn 5000 er jeg helt sikker på

 

:thumbs:

 

WOW. AMAZING.

Ja, hva er poenget?

Du fikk vel frem at du er en "jævel til å kode".. spaghetti-ræl..

Ett "program" (les:søppel) som inneholder mer enn 5000 "subrutiner" høres ut som noe jeg vedlikeholdt i "60-åra"...

les: Monolithic code / Waterfall method. :p

Lenke til kommentar
Conficker angriper heldigvis bare Microsoft-baserte OS'er. Så det er ingen grunn til bekymring!

 

Er du virkelig så latterlig dum?

Så klart det er ingen grunn til bekymring, siden du er i minoritet, du papskallen!

Conficker angriper uheldigvis flertallet, som alle andre skadelige ormer og… insekter, som….!

Slik som din kommentar, angriper oss, Windows brukere.

Jeg forstår ikke at du får lov å skrive så mange latterlige innlegg gang på gang.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folket her fatter problemet med dette, det er veldig mange bedrifter som blir rammet. Bedrifter som benytter Windows så dette bytt til Linux pjattet kan dere bare slutte med, personlig bruker jeg Ubuntu på alle mine maskiner ;)

 

Men de fleste bedrifter har Windows på klientsiden, f.eks sykehus og statlige organ. Skjønner dere det kaoset som vil oppstå dersom

 

1. De store sykehusene i verden får dette viruset og plutselig er systemene deres nede slik at ingen pasienter kan få hjelp

2. Statlige organ som f.eks NAV sine systemer blir nede, spesielt nå når vi har så mange arbeidsledige som er avhengige av å få utbetalt trygd for å ha penger til å overleve.

3. Bankene blir rammet av dette.

 

Og sykehuset, NAV eller banken sine systemer har sannsynligvis god sikkerhet. Men om 3 millioner andre ikke har det og de klientene blir brukt i f.eks et angrep mot den gitte bedrift.

 

Jeg og mine kollegaer har slitt med Conficker viruset på jobben vår i over 1 måned nå. Det er faktisk et veldig "bra" virus. De som har utviklet det har nok litt skillz og lomma full av penger nå :p

Lenke til kommentar

Men er ikke dette hullet fikset i oktober?

Ville ikke angrepet ha en annen effekt på systemet med denne patchen inne?

 

Man kan ikke si at man ikke kan oppdatere pga nedetid.

Er systemet så viktig må man vel ha andre maskiner til å ta over ved patching.

 

Blir litt feil å komme med "bruk linux" hver gang windows går på en smell.

Det krever ny kompetanse av alle adminene og alle brukerene av systemene men man burde iallefall være positiv til tankegangen, støtte utviklingen og evt se på en slik løsning for fremtidig drift osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Vi brukte to uker på å renske et miljø med ca 40 windows servere. Det eneste som har klart å hamle opp med viruset er f-secure. All ære til den. Den er ikke best til å vaske, men de eneste som klarer å hindre reinfisering av maskiner som er medlemmer i samme domene som urene maskiner.

Det som irriter meg er at alle medier (og MS) syter over at problemet ville vært unngått dersom folk hadde oppdatert windows i oktober. Den eneste måten jeg kan se noen riktighet i den påstanden er om maskinene hadde vært oppdatert akkurat den ene dagen, og aldri siden. Det er det eneste tilfellet vi ikke har fått testet.

 

F-secure har hindret (re)infisering også på maskiner som har manglet oppdateringer, og det er brannmurfunksjonen som ser ut til å ha gjort mest nytte på dette området.

 

For management av serverene har vi brukt maskiner som ikke er med i domenet og Avast installert. Litt varierende brannmurer som har vært brukt. Men det mest overaskende er vel at en maskin med XP SP2, ingen winupdates, Avast og windows brannmur ikke ble infisert!

 

Det største problemet akkurat nå er faktisk en falsk positiv - f-secure tolker konsekvent symantecs metode for å lage remote scheduled task (f.eks for backup exec) som forsøk på planting av conficker.

 

 

Mitt råd til de som vil er avhengig av windowsservere: Kjør alle windows servere virtuellt på en ikke-ms host. Ha nok diskplass til å ha daglige og ukentlige snapshot. Ha også et testmiljø hvor alle de virutelle maskinene kan kjøres opp med snapshotene fra en bestemt dato for å teste snapshotenes "helsetilstand" (man trenger ikke ytelse i test)

 

Det skal bare én hendelse til for at investeringen skal betale seg.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...