Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnparalyse, er jeg alene?


Gyr0

Anbefalte innlegg

Er det flere her som har opplevd søvnparalyse?

Har snakket med mange andre om det, men nesten ingen som har hatt det før.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

 

Jeg får det hvertfall hele tiden, enten så hører jeg rare lyder eller ser skygger som beveger seg rundt på rommet. Eller så er det noen som står å stirrer rett på meg. begynner nesten å bli vandt til det. Før fikk jeg slike panikkanfall som beskrevet på wikipedia, men nå vet jeg at jeg bare hallusinerer, fortsatt litt ubehagelig da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det flere her som har opplevd søvnparalyse?

Har snakket med mange andre om det, men nesten ingen som har hatt det før.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

 

Jeg får det hvertfall hele tiden, enten så hører jeg rare lyder eller ser skygger som beveger seg rundt på rommet. Eller så er det noen som står å stirrer rett på meg. begynner nesten å bli vandt til det. Før fikk jeg slike panikkanfall som beskrevet på wikipedia, men nå vet jeg at jeg bare hallusinerer, fortsatt litt ubehagelig da.

 

Høres ganske skummelt ut!

 

Har ikke noe erfaring med det selv, men håper noen kan svare deg og meg ;)

Lenke til kommentar
jeg ble livredd på førsten.

men etter et par vettskremte kvelder osv ble jeg vandt til det.

 

eneste problemet mitt er at jeg sliter med å puste i paralysen. det er plagsomt. har litt lyst å være i paralysen lenger:)

 

Jeg har aldri hatt problemer med å puste. Er kanskje litt spennende også, når jeg ser så mye rart rundt senga mi :p

Hvis jeg prøver å bevege på meg så kan det sammenlignes med å prøve å løfte en kjempetung ting, eller dytte noe tungt.

Lenke til kommentar

Jeg får det her særdeles ofte. Har alltid trodd det var det samme som Lucid Dreaming, men etter jeg leste litt om dette, kjenner jeg meg veldig igjen.

Jeg får aldri noe bilde i hodet, men det hender ofte at jeg hører noen bevege seg nærmere og nærmere sengen, helt til jeg skvetter ut av paralysen. For å være ærlig liker jeg faktisk følelsen av noe av det her; Kroppen sover mens hodet er våkent, ganske kult egentlig ^^

Lenke til kommentar

Klarer alltid å vri meg ut av det.

Når jeg var liten så ble jeg så redd, og til slutt lærte jeg å komme meg ut av det.

 

Nå er jeg ikke redd lenger, men det har blitt en refleks å bryte seg ut av det.

Er skikkelig tungt å bevege seg, ofte må jeg prøve flere ganger og på en måte samle krefter.

Som når man skal løfte noe skikkelig tunge saker, og ikke får det til første gangen.

 

Dette har ledet til en rekke "false awakenings".

Tror det er fordi at når jeg har vekket meg selv, så sovner jeg igjen omtrent med en gang. Men vet ikke dette, og dermed tror jeg at jeg er våken.

Går alltid på badet, og ser noe utrolig freaky i speilet.

Så "våkner" jeg. 2-3 ganger.

 

Er alltid så skummelt å gå på badet på morgenen når jeg faktisk er våken, hehe.

 

Haha, var ei natt her jeg fikk det. Lå i senga med hodet vendt mot vinduet og så på taket til naboen.

Var skikkelig grått trist vær ute. Så så jeg at parabolen begynte å bevege seg og bli til en freaky robot, som gikk rundt på taket.

 

 

Søvnparalysene mine er ganske korte, og synet mitt blir veldig uklart akuratt når jeg åpner øynene, derfor ser jeg ikke ting på rommet mitt som mange andre. I stedet er det mer i hele synsfeltet, der alt fylles.

 

 

Men en ting jeg må si. Når jeg var liten og hadde feber, da hadde jeg virkelig ekle slike.

Jeg grodde fast i gulvet, demoner var i taket og taket zooma inn. Uff. :p

 

En gang så var det et juletre i stua, og jeg satt der og åpna pakkene. Ut av pakkene kom det to demoner, som faktisk ligner veldig på det bilde i http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis.

Uansett, så prøvde jeg å rope på hjelp, men det ble bare viskestemme, mamma satt i sofaen der hun prata med noen, og ikke brydde seg. Jeg fikk ikke til å røre meg i det hele tatt. Den drømmen må ha vart i en time minst. Det er vel mer mareritt og feberfantasier, men likevel.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Slike false awakenings som du prater om jeg har hatt før, står opp 2 - 3 ganger før jeg virkelig våkner, men aldri sett noen demoner i speilet :p

 

Husker jeg hadde feber som liten også, da lå jeg på senga i gjesterommet, og døra var igjen. Husker jeg lå å stirra på dørhåndtaket. Plutselig ble det veldig stille, muttern var egentlig i stua med tv på osv, men det ble helt stille.

Og etter en stund la jeg merke til at dørhåndaket beveget på seg,og jeg hørte i tillegg en slik humre lyd, lyden av høy spenning. Lyden ble høyere og høyere. plutselig så smalt dørhåndtaket ned med et kjempebråk og samtidig så kom det et stor lyn inne på rommet som.. høres merkelig ut, men den truet meg på livet.

Og jeg kunne ikke bevege på meg, prøvde å skrike også, men hjalp ikke...

 

Dette gjentok seg flere ganger

 

HERREGUD! panikk! xD

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opplevde det igjen i natt. klarte å myse med øynene, så at jeg var i sengen på soverommet. Klarte bare så vidt å røre på armene, SÅ VIDT! Dette er første gang jeg klarer å røre meg i søvnparalysen. tidligere har jeg vært helt låst

 

Opplevd det hele livet . Begynner faktisk å like det, tror jeg kan få noe mer ut av hendelsene 

Lenke til kommentar

For mange år siden, sikkert rundt da jeg var 8-10 år så "hallusinerte" jeg ofte rett før jeg la meg. Det var heller at når jeg så på ting rundt meg med ansikt, leker, bilder osv.. Synes jeg de bevegde seg. Så ut som om ansikter snudde bittelitt på seg, de pustet osv.. Husker også en hendelse på soverommet på dagtid, men det er sikkert noe helt annet. Men jeg syntes en lyspære sa poff, er et diffust minne så klarer ikke huske om det var fantasi eller at det skjedde. Husker også at det begynte å dryppe rett ned fra lyspæren.

 

Creepy når jeg tenker over det.

Lenke til kommentar

Husker min første. Lå sidelengs med ansiktet inn mot veggen, mens jeg hørte stønning som ble mer og mer intens rett bak øret mitt. Det var skummelt^^ men etter Advokado fra Prison Break, diverse Nazuls osv så blir det mer spennende enn skummelt :) Lite tips, det hjelper om du prøver å fokusere på å bevege en liten del av kroppen feks en finger eller en tå, så kommer resten av seg selv.

 

Og husk, jo mer dere leser om det jo større sjanse er det for at dere kommer til å få det, det gjelder også dere som aldri har hatt det før ;)

Lenke til kommentar

merker at jeg i det siste, spesielt når jeg spiller cs(^^), ser syner. ser noen som springer rundt en kant. jeg kan gå en liten stund før jeg innder at det faktisk ikke var noen der.

 

nå skal det sies at jeg ikke heelt skjønte hva dette gikk i, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke har hatt det.

 

Og husk, jo mer dere leser om det jo større sjanse er det for at dere kommer til å få det, det gjelder også dere som aldri har hatt det før ;)

takk for DEN! :p

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...