Gå til innhold

Test: Canons ultrazoomer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Testen forundrer meg en god del. Har hatt dette kameraaet i 4 måneder nå og skulle gjerne hatt igjen pengene.

Solblenderen faller av for et godt ord. Justeringshjulet på baksiden er meget unøyaktig når tid/blender skal stilles. Noen ganger reagerer kameraet med en gang, andre ganger må man dreie hjulet en omdreining eller to før noe skjer.

 

Skarpinnstilingen er ofte en vits i dagslys med mye sne. Det har ikke lykkes å få skarpe skispor eller dyrespor selv i godt lys med 1/1000 sekund selv om man får grønn firkant.

 

Rådyr på 30 meters hold med mye snø rundt seg greide kameraet ikke å skarpinnstille på i løpet av de 12 sekundene som dyret sto.

 

Batterilevetiden oppleves som god og når man får signal om å skifte, er det bare å ta ut batteriene, bytte rundt på disse og sette dem inn igjen, så får man flere bilder.

 

Skjermen er en klar forbedring. Men ellers er forrige modell, S5 IS vesentlig bedre enn dette. De problemene SX1 har, opplevde jeg aldri på S5 de to årene jeg hadde dette.

 

Skulle gjerne hatt igjen pengene for dette holder ikke mål.

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte justeringsjulet på baksiden i avsnittet "Betjening/Brukervennlighet" og kalte det "kronglete". Enig at det reagerer tregt/ikke reagerer i starten noen ganger, men har ikke opplevd å måtte dreie det veldig mye før det reagerer.

 

Jeg kommenterte fokuseringen i avsnittet om autofokus og påpekte at i bilder med lite kontrast sliter autofokusen mer enn på mange andre ultrazoomer. Jeg opplevde imidertid ikke problemer i godt dagslys så lenge det var deler av motivet som hadde en del kontrast, da ga kameraet både rask og presis fokus. Det er selvsagt vanskelig å kommentere dine motiv hvor fokuseringen har feilet, men viste et eksempel i testen på en solnedgang SX1 IS ikke klarte å fokusere på.

 

Solblenderen (som festes med bajonettfatning) var litt slarkete, men har aldri opplevd at den faller av. Har brukt to SX1 IS og ett SX10 IS over en periode på ganske mange uker uten noen problemer på det området.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...