Gå til innhold

Test: Seks projektorer til under 6000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten å logisk nok ha sett alle projektorene jeg er enig i testen...

 

Epsons TW-serie er et sikkert valg i alle sine prisklasser...

Solid bilde vs. pris...

 

Men hopper man opp på 10.000 kommer man en klasse opp, da begynner man å snakke ting som kan brukes til hjemmekino...

 

(hilsen eier av Epson TW-700 :p )

Lenke til kommentar
Ikke de mest spennende projektorene og se tester av. Folk som kjøper projektor i denne prisklassen kan umulig være særlig opptatt av bildekvalitet uansett.

 

Jeg stemmer for at dere dobler budsjettet og tar en ny runde. ;)

 

Maken for en arroganse! Er man ikke opptatt av bildekvalitet selv om man ikke har råd å bruke mer enn 6000 på projektor? At det går ann.

Lenke til kommentar
Ikke de mest spennende projektorene og se tester av. Folk som kjøper projektor i denne prisklassen kan umulig være særlig opptatt av bildekvalitet uansett.

 

Jeg stemmer for at dere dobler budsjettet og tar en ny runde. ;)

 

Maken for en arroganse! Er man ikke opptatt av bildekvalitet selv om man ikke har råd å bruke mer enn 6000 på projektor? At det går ann.

 

Enig med Bolla :!:

 

En prosjektor synes jeg de glemte, nemlig Optoma HD65. Knallbra HD (720p) pj til en billig penge, som kan sammenlignes med adskilllig dyrere modeller.

 

knaws

Lenke til kommentar
Ikke de mest spennende projektorene og se tester av. Folk som kjøper projektor i denne prisklassen kan umulig være særlig opptatt av bildekvalitet uansett.

 

Jeg stemmer for at dere dobler budsjettet og tar en ny runde. ;)

 

Maken for en arroganse! Er man ikke opptatt av bildekvalitet selv om man ikke har råd å bruke mer enn 6000 på projektor? At det går ann.

 

Enig med Bolla :!:

 

En prosjektor synes jeg de glemte, nemlig Optoma HD65. Knallbra HD (720p) pj til en billig penge, som kan sammenlignes med adskilllig dyrere modeller.

 

knaws

Uenig med deg og bolla og enig med phax, dette er ikke den aktuelle prisklassen for hva man får et bra produkt i...

Dette er mer en test for å se hvilken som ikke suger mest, av det billigste man får kjøpt...

 

(Så for å motsi megselv)

Topp test av portable- og gutterom-projektorer uten tvil.!

Kjøpte selv den billigste 42" plasma-skjermen jeg kunne oppdrive i helga, billig fungerer bra det også..

Lenke til kommentar

Fint at dere gjør slike tester, men jeg er litt skuffet over at dere har lagt dere i dette segmentet. Bare to av projektorene er HD, resten er kontor/møteromsprojektorer. De er laget for PowerPoint-presentasjoner, ikke video. Jeg har selv sett mye film på en 800x600-projektor, men den ble kjøpt på en tid da man ikke fikk filmprojektorer under 17k. Noen av disse projektorene ville kanskje vært greie "entery-level" eller gutte-roms-projektorer, for gudene skal vite at det er mye artigere å se film i stort format enn på en "liten" tv. Det sagt, jeg ville ikke anbefalt noen å bruke penger på en kontor-projektor hvis primærbruksområdet er filmtitting. Alt videomateriale vil skaleres uten at projektorene er utstyrt med noen god videoprosessor, noe som introduserer til tider stygge skalerings-artifakter. Det finnes mange 720p-projektoerer i dette segmentet og jeg skjønner ikke helt utvalget deres med tanke på at testmeterialet kun var film.

 

Det er også nevnt DLP og regnbue-effekt av tidligere postere. Det er faktisk et vesentlig poeng å få med. Det er helt riktig at folk flest ikke er plaget av dette (over 30% vil ikke en gang legge merke til det), men for de som er plaget av dette så vil et kjøp av en DLP-prokjektor i billigsegmentet være penger rett i dass.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Det sagt, jeg ville ikke anbefalt noen å bruke penger på en kontor-projektor hvis primærbruksområdet er filmtitting.

Jeg er enig. Å kjøpe en 4:3-presentasjonsprojektor når man bare skal se film er i stor grad bortkastet. 25% av bildeflaten oppløsningen vil aldri bli brukt, og 25% av bildet (altså lyset) vil havne utenfor lerretet hvis man har kjøpt lerret for fremtiden, og ikke akkurat for denne projektoren. I tillegg er hjemmekinoprojektorer som regel bedre optimalisert for hjemmekino, logisk nok. Jeg har i likhet med Xell hatt mye moro med en gammel presentasjonsprojektor, men ville aldri ha kjøpt en slik med dagens utvalg og priser. Her får du lav 4:3-oppløsning, som regel alt for høy lysstyrke og gjerne diverse andre uønskede egenskaper med på kjøpet. Husk at jeg snakker noe generelt nå.

 

Artikkelforfatter: Du skriver i omtalen av Acer P1265 følgende: "Til å være en DLP-projektor er vi meget fornøyd med kontrasten". Hva menes med dette? DLP-teknologien er jo kjent for å gi bedre panelkontrast enn typiske LCD-projektorer slik den sammenlignes mot her.

Lenke til kommentar
Maken for en arroganse! Er man ikke opptatt av bildekvalitet selv om man ikke har råd å bruke mer enn 6000 på projektor? At det går ann.

 

Ja makan. Hvordan våger jeg å si noe slikt. Syns Tore oppsummerte dette bra så orker ikke legge mere i det.

 

Det jeg reagerte på var din mening om at man umulig kan være opptatt av bildekvalitet hvis man ikke har mer enn 6000 å slenge inn i potten. Jeg har da alldri ment at dette var riktig prisklasse for en bra projektor, men noen ganger handler det ikke om hva som er best, men om hva som er bra nok, eller som Tore sier det, den som "ikke suger mest". Greit, kanskje må man da nedprioritere bildekvalitet, men det betyr da vel ikke at man ikke er opptatt av det? Mener bare det var en veldig arrogant måte å uttale seg på. Det er jo nesten synd på de stakkars "snobbene" som må lese tester av middelmådige produkter, men det er nå engang den linjen Audiovisuelt har lagt seg på. Vil foresten gjerne se en test av projektorer i høyere prisklasser, selv om den ikke akkurat vil være nyttig for meg på det nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...