Gå til innhold

Sikrer spillkultur for fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lykke til.. Med så lite resurser bli ikke dette prosjektet seilet i havn i overskuelig fremtid. Jeg ser for meg fragmentert funksjonalitet litt halvslapt implementert på diverse museer og institusjoner rundt om kring. Et annet problem de ikke har nevnt er jo å ta vare på det viktigste av alt: selve kulturen. Og den må de være pirat for å få tak i, med mindre man skal begynne å løse ut lisenser, og da trenger de mer enn et par millioner. Jeg synes det er flott at de ønsker å standardisere ulike digitale distribusjonsmetoder for det digitale innholdet og jeg synes det er et spennende prosjekt de begitt seg ut på, men spør du meg er de ti år og to nuller for tidlig ute.

 

Forøvrig finnes det en viss torrentside som i mange år har jobbet med å kartlegge, samle inn og systematisere SAMTLIGE pc-spill fra 1970-1990 og SAMTLIGE spill til alle konsoller noen sinne utgitt. Det er selvsagt et arbeid som pågår enda, men de har allerede samlet inn flere terrabytes med spill som er blitt korrekt systematisert og inkorporert i det enorme arkivet. Og per i dag finnes det faktisk gratis emulatorer utviklet av uavhengige utviklere som muliggjør å spille av det meste av dette innholdet allerede i dag. Og jeg er ikke i tvil om at både torrent-prosjektet og uavhengige utviklere vil være både først, størst og mest tilgjengelig på dette området i all overskuelig fremtid. Jeg tror tilogmed at man om noen år (og garantert i fremtiden) vil se programmer som slår sammen flere av de uavhengige emulatorene under ett grensesnitt, noe som i praksis vil imitere spill-delen av KEEP-prosjektet. Jeg ser ingen grunn for privatpersoner å i det hele tatt bry seg med dette prosjektet, da det i utgangspunktet ikke er rettet mot oss, og man kan gjøre alt det som er blitt nevnt allerede i dag på ens egen datamaskin hjemme i stua.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Legg sammen de fleste opensource emulatorene og kompitablitets lagene og merge dem i et projekt. Dette burde KEEP gjøre.

Jeg mener det er for tidlig å gjøre det enda. De fleste uavhengige emulatorene er fortsatt langt i fra perfekte, og man mangler 100% kompatibilitet på samtlige. Gi dem ti år til, så kan man begynne å snakke.

Lenke til kommentar
Vi har allerede en rekke meget bra emulatorer til nesten hva det skal være, så hvor vanskelig kan det egentlig være?

 

Ganske vansklig, å skrive emulatorer er ingen lett jobb, og jeg har enorm respekt for de som er villig til å bruke av sin fritid på å lage såpass kompliserte systemer. I tilegg er det oppveininger som må gøres, enn 100% korrekt emulator som emulerer alle aspekter ved en maskin vil feks ofte ha svært dårlig ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvilken rolle skulle de hatt i dette og hva ville de tjent på å involvere seg i et slikt prosjekt?

 

 

Det er vel en fordel om man slipper for mye reverse engineering, det er klart at produsentene kan hjelpe til der.

 

Vanskeligere å svare på hva de ville tjene på det, men det er jo klart at de burde være interessert i å støtte alt som fremmer spill som kultur og som et seriøst medium, og ikke minst for å sikre sin plass i historien.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha FUNGERENDE emulatorer for ps2, ps3 og nintendo gamecube. Da snakker vi :)
Både ps2 og gamecube har jo fungerende emulatorer, men hvorvidt de er "fungerende" varierer selvsagt alt etter hvilke spill du ønsker å spille siden kompatibiliteten enda er temmelig lav. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...