Gå til innhold

Canon patenterer nytt autofokus-system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Førstnevnte vil ha tregere autofokus enn sistnevnte, som til gjengjeld ikke vil ha et speil som reflekterer noe av lyset bort fra bildebrikken og vil derfor trenge høyere ISO eller lengre eksponering for å skape et likt eksponert bilde. "

 

Noen som kan utdype litt nermere hvilken versjon som får hvilke egenskaper? Ble litt mye først og sistnevnte... :confused:

Lenke til kommentar
Kan de ikke bruke energien på å lage noe nyttigere?

 

Problemet er vel at skal man få SLR ut til et større publikum, så vil LiveView være et megasalgsargument for nybegynnere/førstegangskjøpere. For "oss" som er vant med å se inn i søkeren vil det være ganske så ubrukelig.

 

Jeg har enda ikke tatt et eneste bilde med LiveView (så fremt vi ser bort i fra filming) med D90'en enda. Fasedeteksjon knuser jo kontrastdeteksjon, men kanskje jeg hadde brukt LiveViewen mer om jeg faktisk hadde hatt fasedeteksjon der?

Lenke til kommentar
For "oss" som er vant med å se inn i søkeren vil det være ganske så ubrukelig.

 

Jeg har enda ikke tatt et eneste bilde med LiveView (så fremt vi ser bort i fra filming) med D90'en enda.

Du har med andre ord ikke jobbet så mye med makro? Jeg er vant til å bruke søkeren, men for makro med stor forstørrelse og kritisk fokus er det ytterst nyttig med liveview og muligheten for å zoome inn på bildet under fokusjusteringen.

 

Men her er jo dagens liveview-løsning mer enn bra nok, siden man jobber med manuell fokus.

Lenke til kommentar
Du har med andre ord ikke jobbet så mye med makro? Jeg er vant til å bruke søkeren, men for makro med stor forstørrelse og kritisk fokus er det ytterst nyttig med liveview og muligheten for å zoome inn på bildet under fokusjusteringen.

 

Men her er jo dagens liveview-løsning mer enn bra nok, siden man jobber med manuell fokus.

 

Jeg har jobbet veldig lite med makro, kun bittelitt på mitt forrige D40 uten LV og er helt enig i at manuell fokus er mye mer behagelig med liveview, til tross for det grønne lyset i søkeren som bekrefter om hvorvidt du er i fokus eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet veldig lite med makro, kun bittelitt på mitt forrige D40 uten LV og er helt enig i at manuell fokus er mye mer behagelig med liveview, til tross for det grønne lyset i søkeren som bekrefter om hvorvidt du er i fokus eller ikke.

Begynner å bli litt OT dette men...

Fokusbekreftelsen er grei ved manuell fokus på normale avstander, men i makroverdenen har den ingen verdi.

Lenke til kommentar
Støtter denne. Liveview er veldig kjekt i mange situasjoner, selv er jeg sjeleglad over at jeg valgte A300.

Ja, LiveView kan være kjekt. Men jeg ville aldri ofret en god søker for bedre LiveView-oppførsel slik Sony har gjort. Men meg om det. For å ta bilde av månen kan jeg heller ikke forstå at man trenger noen sofistikert LiveView-implementasjon. Månen beveger seg ikke så fort at fokuseringen sliter akkurat.

 

Det som denne løsningen gir, er bedre LiveView-implementasjon _uten_ at det går ut over søkeren, noe som høres fornuftig ut. Om det innebyggede gråfilteret (som Sutekh kaller det) er noen god idé får tiden vise.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at skal man få SLR ut til et større publikum, så vil LiveView være et megasalgsargument for nybegynnere/førstegangskjøpere. For "oss" som er vant med å se inn i søkeren vil det være ganske så ubrukelig.

Hvis du har med deg gardintrapp på konserter og makrostativ med deg på tur så gir det neppe så stor nytteverdi for deg. Men å si at Live View kun er for amatører og aldri nyttig for profesjonelle eller entusiaster blir alt for bastant for min del. Det må jo gå an å sette seg inn i andre profesjonelle sin situasjon selv om man selv ikke har bruk for Live view.

 

PS. Også er det veldig kjekt når svigermor ber om å få låne kameraet så du får være med på bildet.

 

Ellers så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg live view med noen "vinduer" med 1:1 forstørrelse slik at det blir lettere å manuellfokusere nøyaktig. F.eks få fokusplanet til å ligge nøyaktig i øynene i portretter med liten dybdeskarphet. Sånt er ikke så lett å se nøyaktig i den optiske søkeren (live view uten forstørrelse er mange hakk verre).

Lenke til kommentar
Ellers så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg live view med noen "vinduer" med 1:1 forstørrelse slik at det blir lettere å manuellfokusere nøyaktig. F.eks få fokusplanet til å ligge nøyaktig i øynene i portretter med liten dybdeskarphet.

Bra forslag. Send det til fabrikantene sporenstreks. Kontroll med fokus og utsnitt samtidig høres besnærende ut, men med stativ og god tid er det vel for så vidt ikke noe kjempeproblem slik det er i dag heller.

Lenke til kommentar

LX3 gjør allerede noen lignende i manuellfokusmodus. Og de fleste kameraer med liveview gir deg vel mulighet til å zoome inn på liveviewbildet nettopp for å gjøre det enklere å fokusere.

 

For øvrig, til de som ikke liker å manuellfokusere med søkeren på et autofokushus: vurdert å gå til anskaffelse av en katzeye-mattskive eller noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
For øvrig, til de som ikke liker å manuellfokusere med søkeren på et autofokushus: vurdert å gå til anskaffelse av en katzeye-mattskive eller noe tilsvarende?

Nå manuellfokuserer jeg med mitt autofokushus enten jeg vil eller ikke, siden de fleste objektivene mine er AI/AI-s. Men jeg må innrømme at jeg flittig benytter meg av fokusbekreftelsen. For meg synes dette å være ganske likt å skulle benytte seg av splittprisme, noe jeg også gjør med en F2. Men jeg har ikke forsøkt begge deler samtidig. Er det noen som har sammenliknet om de klarer å "utfokusere" fokusbekreftelsen på en D700 med splittprisme?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...