Gå til innhold

Nettmøte: Møt gutta bak Urospredere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man har lastet ned en film og angrer kan man gjøre det godt igjen ved å laste den opp igjen( seede).

 

Da skulle alt være ok.

nei, for da har man både stjålet en film, og kopiert den ut til andre. Så da blir du dobbelt så kriminel! :D

 

Du tror ikke han kan ha vert ironisk da? En med over 6 tusen innlegg vet nok at det er ulovlig å laste opp ;)

Lenke til kommentar
Hvis man har lastet ned en film og angrer kan man gjøre det godt igjen ved å laste den opp igjen( seede).

 

Da skulle alt være ok.

nei, for da har man både stjålet en film, og kopiert den ut til andre. Så da blir du dobbelt så kriminel! :D

 

Du tror ikke han kan ha vert ironisk da? En med over 6 tusen innlegg vet nok at det er ulovlig å laste opp ;)

det var en tull fra min side også :)

Lenke til kommentar

Vi bare tuller ja, gleder meg til å se denne filmen, evt laste den ned da det skal være lovlig for en gang skyld.

For å se hva de forskjellige partene har som argument.

 

For min egen del ser jeg ikke reelle tap i ekte kroner om jeg laster ned en Prison Break episode pga jeg ikke vil vente 4 mnd, den hadde jo uansett gått gratis på TV om 4 mnd.

 

Hvor er "tapet" i kroner? Antall seere er ca uansett og basert på aldersgrupper/statestikk

og kan bomme en del.

 

Hadde vært noe annet om jeg lastet ned en film og ikke hadde betalt for den i butikken.

Men her er det slik at liker man filmen kjøper man den på dvd for å ha den /blueray osv.

Vil tru at en god del av delte filmer er filmer man ikke hadde kjøpt om man måtte kjøpe den og dermed kan man ikke ta X nedlastinger x verdi = tap.

 

Og en film som er nedlastet kan man spre til andre muntlig som inhold osv/reklame som kan få andre til å kjøpe filmen igjen.

 

sletter man piratkopi/nedlasting fra jordens overflate nekter jeg å tru at selskapene hadde tjent milliarder av dollar mer.

 

Mange laster ned filmen 10 ganger samtidig for å finne den kjappeste sprederen, da kan ikke selskapene komme med statistikk på X anntall nedlastinger.

Kanskje del tallet på 3 så får man rett, og det tallet kan man dele igjen på noe annet med tanke på dårlige kopier/kvalitet/ virus/ spøker som man kan ha lastet ned og dermed ikke ser filmen.

 

 

Dette er ikke ment for diskusjon, det er det jeg vil se svaret på i filmen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
For min egen del ser jeg ikke reelle tap i ekte kroner om jeg laster ned en Prison Break episode pga jeg ikke vil vente 4 mnd, den hadde jo uansett gått gratis på TV om 4 mnd.

TV stasjonen taper seere og dermed reklameinntekter. Dessuten kan færre seere føre til at serien ikke regnes som populær og således begrense salget av denne fra produsent til TV stasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Man kan ikke registrere hvem som ser på hva, man må ha software/hardware og vi som ikke er med i undersøkelsen har ingen innvirkling på seerertallet.

Så moralen blir da at:

Det er greit for alle at du laster ned, men de som derimot er med i "tv-telling" ikke bør gjøre det ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Til dere kverrulanter der ute, så kan vel ordet stjeling defineres på mange måter.

 

Det finnes flere måter å tape rettmessige inntekter på enn bare å bli fratatt en fysisk vare

 

litt On-Topic, så hadde jeg ikke hørt filmen før denne artikelen, men den så interessant ut. Det er altid greit å se flere perspektiver i en sak, så kan bli spennende å se hva de har fått til her.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Du stjeler ikke en film når du laster ned en kopi.

Blir som å si at å gå inn i en bokhandel, kopiere alle sidene i en bok, legge boka fint tilbake for så å ta med seg kopiene hjem, er stjeling.

 

Jo for også bøker er kopibeskyttet og du stjeler innholdet. Husker før at lærere på skolen har kommet i trøbbel for å ha kopiert ut ark fra bibliotetsbøker og delt ut til hele klassen. I tillegg så må man kunne være "voksen" nok til å skjønne at å stjele ikke kun innebærer å ta noe rent fysisk. Du stjeler da også andres ideer og arbeid samt pengene de kunne tent på produktet. Hørt om å stjele en ide? Det man da gjør er å høre om noen andres ideer og så utføre dem selv, ikke å ta fra vedkommende tanken om en ide og plassere den i eget hue.

Lenke til kommentar
DET ER STJELING! Det er kun tillat å kopiere 10 % av sidetallet i en bok!

 

Det er nok ikke det, uansett hvor mye du vil det skal være det, så er å blir det kopiering. Ulovlig kopiering ja, men allikevel kopiering. Når du stjeler må du fjærne produktet fra eieren (slik at han ikke sitter igjen med noe). Kineser piratene selger f.eks ikke tyvegods når de selger en ulovlig vista KOPI på gata.

Lenke til kommentar
DET ER STJELING! Det er kun tillat å kopiere 10 % av sidetallet i en bok!

 

Det er nok ikke det, uansett hvor mye du vil det skal være det, så er å blir det kopiering. Ulovlig kopiering ja, men allikevel kopiering. Når du stjeler må du fjærne produktet fra eieren (slik at han ikke sitter igjen med noe).

 

Nei, det må du da slett ikke. Du kan fint stjele noe uten at du fjerner "produktet". Som alt nevnt kan men "stjele en idé". Det er da selvfølgelig ikke slik at opphavsmannen til idéen plutselig har glemt den fordi du har stjålet den, hehe. Du kan også f.eks. "stjele et kyss" :)

 

Fra Bokmålsordboka (offisiell rettskrivning):

 

stjele

stjele stjal, stjålet (norr stela)

1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i

butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en

2 ta, legge beslag på tillitsvervene s-r mye tid / de store vindusflatene

s-r mye varme

3 lure (seg til) s- et kyss / s- seg til å gjøre noe / s- seg ut bakveien

Lenke til kommentar

å "stjele" en ide er vel ikke helt rett, ettersom mange kan ha tenkt på dette før. Men å ta en ide som ikke er din og er "kopibeskyttet" og gir den ut for din, da vedgår du plagiat.

 

Jeg synst også det er hen helt feil måte RIAA og kompani regner ut tapene sine på. Det at en laster ned en musikkfil/film... osv, betyr ikke at de hadde kjøpt denne ellers. de kan dermed nesten dele det på 10 eller mer. Dette er vel noen som har sagt før meg men jeg vil likevell spesifisere det.

Lenke til kommentar

At RIAAs tapstall er i overkant store er ingen overraskelse. Ei heller er det noen som betviler det. Men at musikkbransjen og filmbransjen taper store summer på vi som deler filer må du være temmelig naiv for å ikke se.

 

Forøvrig kan du moralisere så mye du vil om at kopiering ikke er stjeling. Det er uansett de som håndhever loven som bestemmer det, og jeg tipper du ville vær "royaly (royalties?) fucked" om du ble tatt og man faktisk gikk inn for å straffeforfølge fildelere i dette landet.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er forskjell på Tyveri (Hvor noe tas fra noen, dvs de har mindre enn før tyveriet)

 

...og brudd på opphavsrett, (Som i tilfellet piratkopier er duplisering av noe, uten tillatelse fra rettighetsinnehaver.)

 

Det er litt viktig at vi bruker disse begrepene og ikke bare kjøper RIAA og MPAA sin "Piracy is theft" kampanje.

 

Jeg mener det er viktig om man ønsker å ha en saklig diskusjon om dette at man kaller en spade for en spade, og ikke for en gravemaskin... :p

 

Anbefaler forresten alle også å se filmen Good Copy / Bad Copy:

 

http://www.goodcopybadcopy.net/

 

Denne filmen gir en fin oversikt over dette problemområdet.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...