Gå til innhold

32 nm Intel-prosessorer kommer i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wiki says; "Q2 2010 for high-end desktop chips (Bloomfield successor)." med en kilde datert til 10.02.09

GulfTown i andre kvartal 2010 da...


Det står også "The successor to Westmere will be Sandy Bridge, scheduled for release in 2010, according to Intel roadmaps." men med en rar kildehenvisning(?).

Det virker lite trolig at intel setter åpnet for dagens Corei7-45nm prosessorer til å regjere i 1,5år, og 0-0,5år for Corei7-32nm krympen.


Imponert over hvor raskt wiki oppdateres.


"Overgangen representerer et generasjonsskifte i selve prosessorarkitekturen der den nye blir kjent under kodenavnet Westmere, som altså er en variant av Nehalem."

Representerer både Tick og Tock et generasjonsskifte? Trodde kun det var ved helt ny arkitektur.

Greit at det kunne brukes med X58, men betyr det at vi ikke kan forvente "forbedrede" chippsett/hovedkort? (krymping osv av chippsett)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det står også "The successor to Westmere will be Sandy Bridge, scheduled for release in 2010, according to Intel roadmaps." men med en rar kildehenvisning(?).

 

Representerer både Tick og Tock et generasjonsskifte? Trodde kun det var ved helt ny arkitektur.

Sandy Bridge er en ny prosessorarkitektur som kommer på 32 nm til neste år, står om den i linken nedenfor.

 

Tick er krymping av produksjonsteknologi, som fra 4 til 32 nm. Tock vil si en ny prosessorarkitektur.

 

Som [GDI]Raptor vil jeg anbefale AnandTechs artikkel om saken. veldig bra dybdeartikkel.

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar

Med en ny krymping fra 45nm til 32nm er en god nyhet i seg selv. Men Core i7 har jo "nettopp" kommet ut. Hva kommer intel til å gjøre med det? Er det bare meg, eller går ting virkelig litt raskt? AMD har såvidt kommet med 45nm på AM3 plattformen. Kommer AMD til å slite enda mer nå siden forspranget til Intel blir enda større?

Endret av nadezico
Lenke til kommentar
Med en ny krymping fra 45nm til 32nm er en god nyhet i seg selv. Men Core i7 har jo "nettopp" kommet ut. Hva kommer intel til å gjøre med det? Er det bare meg, eller går ting virkelig litt raskt? AMD har såvidt kommet med 45nm på AM3 plattformen. Kommer AMD til å slite enda mer nå siden forspranget til Intel blir enda større?

 

Nettopp og nettopp, i praksis er det vel gjerne omtrent ett år til denne nye plattformen er på "samme sted" som i7 er nå. For meg gjør det ihvertfall ingenting at det skjer framskritt kjapt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

intelli-musa Posted Yesterday, 11:48
Sandy Bridge er en ny prosessorarkitektur som kommer på 32 nm til neste år, står om den i linken nedenfor.

Tick er krymping av produksjonsteknologi, som fra 4 til 32 nm. Tock vil si en ny prosessorarkitektur.



Måtte bekreftet at jeg hadde forstått det noenlunde rett, dette står nemlig i arktikkelen;

 

Overgangen representerer et generasjonsskifte i selve prosessorarkitekturen der den nye blir kjent under kodenavnet Westmere, som altså er en variant av Nehalem.

Tenker vel spesiellt på de mobile PC-ene, som "enda ikke har fått nehalem" =)


Hva angår slippdato på high end Westemere - GulfTown, så blir det gjerne ikke så utypisk likevell å slippe denne iløpet av andre kvartal, tross man skal introdusere Sandy Bridge samme år.
I "beste" fall vil det vel bli 9 mnd forskjell på disse slippene, om intel skal holde datoene?
Det var vel omtrentlig så lenge krympen av Core 2 fikk leve? Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...