Gå til innhold

Openoffice.org 3.0.1 er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Linux har søren meg blitt stort...

? dt er gratis vurderer å bytte:P

Ja, det begynner å bli stort nå. Men ikke på skrivebordet.

Eh, hvor ellers? Vil du si det _begynner_ å bli stort på servere? Der det har vært ganske så lenge?
sist jeg prøvde open office var den EKSTREMT dårlig.
Hvilken versjon var det snakk om? De aller aller fleste klarer seg helt flott med OO.org, og trenger ikke MSO
Lenke til kommentar
Linux har søren meg blitt stort...

? dt er gratis vurderer å bytte:P

Ja, det begynner å bli stort nå. Men ikke på skrivebordet.

Eh, hvor ellers? Vil du si det _begynner_ å bli stort på servere? Der det har vært ganske så lenge?

Embedded og mobile applikasjoner er det området hvor jeg vil si Linux har vokst seg relativt stort de siste årene, og det ser på ingen måte ut til at den veksten avtar med det første. Linux har også blitt dominerende i HPC segmentet, og har såvidt meg bekjent tatt de markedsandelene hovedsaklig fra propritære *nix platformer. Her er Linux virkelig stort!

Veksten på skrivebordet har vært markant i prosent, men personlig vil jeg ikke kalle <5% markedsandel for "stort". Men det er kanskje bare meg? Det vil også forbause meg om Linux krysser denne grensen uten at det skjer betydelig endringer i markedet.

 

Merk også at jeg skriver om markedsandel og ikke funksjonalitet/"brukervennlighet"/kvalitet.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ville ikkje kalla kontrollen "meget god", men han er god nok viss du er trygg på formreglane til språket du skriv. Er i all fall god nok for meg og venene mine.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er imponert over grammatikk-delen i MS Office, men det tok virkelig mange år (ti?) før de hadde noe som i det hele tatt lignet på en anstendig stavekontroll. I enkelte kretser gis bl. a. MS Word skylden for at den norske "ord deling`s problematikken" har oppstått i det hele tatt. Det sier vel litt om hvor seriøst dårlig den var og hvor lenge den var det, om den faktisk kan ha påvirket skriftspråket til de som brukte det i oppveksten. OpenOffice har hatt en formidabel vekst og utvikling de siste årene, i likhet med store deler av det øvrige friprog-universet. Husk at det er relativt få lønnede mennesker og små ressurser som er i sving bak driften her, sammenlignet med f.eks. MS sitt alternativ, og i tillegg er det gratis så Sun ikke kan finansiere utviklingen på samme måte som proprietære løsninger. Likevel har OpenOffice seilet opp som en klar utfordrer til MS Office for både hjemmebrukere og småbedrifter. OpenOffice og Firefox er kanskje de aller sterkeste promotørene for åpen kildekode på skrivebordet i dag, og i dragsuget nyter Ubuntu, Fedora, SuSE & co godt av den økte bevisstheten på fri programvare. Selv har jeg hoppet av den kommersielle OS/applikasjonsvogna for lenge siden og lever et godt, fritt liv. :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kva er du misnøgd med? Skulle gjerne ønskje at det vart laga ei stifting for handtering av OO.o. Synest at Staroffce-Openoffice.org-relasjonen er litt feil. Så vidt eg har skjønt så trekk SUN frå utviklarar frå OpenOffice.org så meir vert utvikla av andre, men fortset sit SUN med retten til å selje produktet under SUN-banneret.

 

Viss det er sant at SUN trekk frå utviklarar, så tenkjer eg at kanskje SUN berre vil ha fordelane med FOSS (alle kan bidra), og bruke det som argument mot å sjølv gå inn og gjere skitarbeid fordi andre gjer det jo for dei.

 

Eg vil påstå at det er eit av dei viktigaste verktya på eit Linux-skrivebord, saman med Firefox, og så lenge ikkje ein brukbar konkurrent kjem så vert vi nesten tvinga til å bruke det. Viss KOffice2 visar seg å vere betre enn OO.o så skifter eg glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...