Gå til innhold

Intel Larrabee i PS4?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Comparison with the Cell Broadband Engine

 

Larrabee's philosophy of using many small, simple cores is similar to the ideas behind the Cell processor. There are some further commonalities, such as the use of a high-bandwidth ring bus to communicate between cores.[7] However, there are many significant differences in implementation which should make programming Larrabee simpler.

 

* The Cell processor includes one main processor which controls many smaller processors. Additionally, the main processor can run an operating system. In contrast, all of Larrabee's cores are the same, and the Larrabee is not expected to run an OS.

 

* Each computer core in the Cell (SPE) has a local store, for which explicit (DMA) operations are used for all accesses to DRAM. Ordinary reads/writes to DRAM are not allowed. In Larrabee, all on-chip and off-chip memories are under automatically-managed coherent cache hierarchy, so that its cores virtually share a uniform memory space through standard load/store instructions.[7].

 

* Because of the cache coherency noted above, each program running in Larrabee has virtually a large linear memory just as in traditional general-purpose CPU; whereas an application for Cell should be programmed taking into consideration limited memory footprint of the local store associated with each SPE (for details see this article) but with theoretically higher bandwidth.

 

* Cell uses DMA for data transfer to/from on-chip local memories, which has a merit in flexibility and throughput; whereas Larrabee uses special instructions for cache manipulation (notably cache eviction hints and pre-fetch instructions), which has a merit in that it can maintain cache coherence (hence the standard memory hierarchy) while boosting performance for e.g. rendering pipelines and other stream-like computation.[7].

 

* Each compute core in the Cell runs only one thread at a time, in-order. A core in Larrabee runs up to four threads. Larrabee's hyperthreading helps hide latencies and compensates for lack of out-of-order execution.

http://en.wikipedia.org/wiki/Larrabee_(GPU)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig oppspinn i den grad at Sony neppe har tatt en endelig avgjørelse enda. Men at de vurdere båre Cell teknologien og Larrabee er ikke så overraskende. Larrabee er imidlertid ikke en fullgod løsning for PS4 slik den er planlagt i første generasjon med lansering i 2009/2010. Den mangler nemlig en fat core til å "orkestrere" konsollen, det kan imidlertid løses enkelt ved å hive inn en Nehalem kjerne eller to. Med levering i 2012/2013 vil det være snakk om 2. eller 3. generasjon Larrabee, sannsynligvis implementert på 22nm.

Lenke til kommentar
Tror ikke Sony gidder å satse på enda en CPU/GPU igjen, de dreit seg kraftig ut med Cell og har nok lært at det faktisk burde være en egen prossessor og en egen grafikkprossessor

 

De har da vel ikke en CPU/GPU. Planen var å ha _en til_ Cell prosessor som GPU, men de byttet denne ut med en mindre modifiser versjon av Nvidia sitt 7800 GTX kort om jeg ikke tar feil. Ellers kjører PS3 med et seperat CPU som er Cell og en GPU som er fra Nvidia.

Lenke til kommentar
Larrabee er med andre ord veldig likt cell?

Det ligner mye ved første øyekast, men det er viktige forskjeller i hvordan de håndterer minne, som gjør Cell potensielt sett en del kraftigere, men Larrabee mye enklere å programmere. Cell er videre en hybrid løsning med to typer "CPU kjerner" mens Larrabee bare har en type kjerne så den vil behøve en utvidelse for å bli en fullgod konkurrent. Det er imidlertid ikke så vanskelig for Intel å komme opp med en "fat core" til Larrabee. Det er tross alt Intel som er best på fat cores.

 

Forøvrig ingen selvfølge hvilken av de to løsningene som vil egne seg best, men en kan vel forvente at Sony vil holde de opp mot hverandre for å presse prisen.

Lenke til kommentar
Tror ikke Sony gidder å satse på enda en CPU/GPU igjen, de dreit seg kraftig ut med Cell og har nok lært at det faktisk burde være en egen prossessor og en egen grafikkprossessor

 

De har da vel ikke en CPU/GPU. Planen var å ha _en til_ Cell prosessor som GPU, men de byttet denne ut med en mindre modifiser versjon av Nvidia sitt 7800 GTX kort om jeg ikke tar feil. Ellers kjører PS3 med et seperat CPU som er Cell og en GPU som er fra Nvidia.

Vet at de ikke har det nå, men som du sier så var det planen, men så fant de ut at det ikke kom til å fungere og plasserte en dårlig kompromis. Derfor tror jeg at de neste generasjon velger å lage en CPU som bare er en CPU og setter inn en kraftig GPU

Lenke til kommentar
Vet at de ikke har det nå, men som du sier så var det planen, men så fant de ut at det ikke kom til å fungere og plasserte en dårlig kompromis. Derfor tror jeg at de neste generasjon velger å lage en CPU som bare er en CPU og setter inn en kraftig GPU

 

De har jo en egen GPU som er en modifisert versjon av Nvidia sitt 7800 GTX kort.

Lenke til kommentar
Sony burde satse på en kraftig GPU (ATi 7780x32 innen den tid?) og en kraftig CPU (cell^6?) og litt mer RAM. 512 er lite idag. burde satse på minst 24gb innen den tid.

Nøkkelen til økonomisk suksess ligger tydeligvis ikke i råest mulig spesifikasjoner. Se bare på Wii. Å fleske til med råe spesifikasjoner kommer sikkert til å koste mye og gi en høy startpris og klumpete fasong på konsollen. Det kan gjøre sitt for at salget blir lavt.

 

Dessuten så skal det stadig mindre til for å klare å kjøre spill på 1920x1080 full-HD. Den oppløsningen kommer nok ikke til å øke med det første. Fordelene med ny maskinvare vil derfor være å senke effektforbruket, produsjonskostnaden og den fysiske størrelsen på konsollen. Flatt er jo populært så de vil nok lage en slankere konsoll neste gang.

 

Jeg ser for meg PS4 som noe lignende Wii i størrelse, effektbruk og produksjonskostnad, men med full HD oppløsning, bluray spiller og sikkert mye mer koblet mot netttjenester som leie og kjøp av film/musikk/spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ved å skifte fra Cell til Larrabee burde de vel slite kraftig med å være bakoverkompatible softwaremessig ?

(ser for meg en gjeng med sure PS3 eiere som sitter der med diverse favorittspill)

Lenke til kommentar

Enig med Simen1.

 

Største utfordringen til PS3 har uansett vært kostnader. Grunnen til at de nå ligger etter både Wii og Xbox 360 har i hovedsak vært at lanseringsprisen var for høy. 6000 kroner var rett og slett for mye når konkurrentene lå på 2000-3000 kroner. Blu-ray og imponerende prosessor hjalp ikke der.

 

Tiltman: Bakoverkompatibilitet er et godt poeng. Og når man nå endelig har fått utviklere til å lære seg Cell-arkitekturen virker det merkelig å droppe den.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ved å skifte fra Cell til Larrabee burde de vel slite kraftig med å være bakoverkompatible softwaremessig ?

(ser for meg en gjeng med sure PS3 eiere som sitter der med diverse favorittspill)

Jeg tror faktisk ikke det blir noe problem. Uansett hva PS4 blir basert på så blir den nok mer enn dobbelt så kraftig som PS3, hvilket åpner for muligheten til å emulere PS3. Emulering av Cell på Larrabee bør være ganske rett frem fordi Larrabee har et mye mer generelt minnehierarki. Emulering av gammel Cell på nyere Cell arkitektur bør også være trivielt selv om de ikke skulle bli kompatible.

Lenke til kommentar

Delvis enig i det Simen sier, tingen er at en eventuell "PS3 Slim" kommer helt sikkert til å se ut som Wiien. Neste generasjons PS3 og Xbox 360 tror jeg derimot kommer til å se like store ut som de gjør idag omtrent. Med mindre vi ser større forminsknings revolusjon på CPU og GPU fronten. Spesielt GPU kommer til å trenge plassen vil jeg tro, selv om Full-HD oppløsning er på plass så skal det pumpes ut bedre fysikk, polygoner, teksturer osv. osv. blir utenfor mitt felt her.

 

Når det gjelder råe spesifikasjoner så er det jo det som selger de best utstyrte konsollene, Wii sikter seg inn på et helt annet marked enn både PS3 og X360.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått, men Larabee er da ment til å være en ok gpu, men med mange "generelle kjerner" som man kan kjøre kode på for å støtte opp under grafikkopperasjoner.

ELLER

kunne konkurrere i segmentet der man benytter gpu for kalkuleringer, altså støtte cpu som en slags "matteprosessor".

 

Det virker helt logisk at dreamworks kaster seg på larabee, da de vil benytte "matteprosessoren" til å støtte opp under sin renderfarm.

 

Altså generere 3D, bilde for bilde med cpu, med teknikker som man kan drømme om i en GPU.

 

Men hvorfor skulle man gjøre det i en playstation?? De skal tross alt ha en sinnsvak realtime rendrer, best of the best.

 

Noe skurrer

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Enhets kostnadene på Bluray ligger også høyt. Man ser jo idag at en vanlig bluray spiller koster rundt 2000kr. Selv om bluray vant format krigen har ikke bluray riktig "tatt av". Bluray må ned i pris før det blir noen virkelig suksess slik som DVD. Og det tror jeg rimelig nok gjelder PS3 og eventuelt neste generasjon PS, PS4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...