Gå til innhold

– Nå kommer Nokias "App Store"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CybahDuckx3:

Skjønte ikke helt hva du mente (dårlig norsk), men du kan da ikke mene at amobil kommer med for mange nokia-relaterte nyheter? 1 av ~20 nyheter på fremsiden er om Nokia.

Og det er vel heller ikke hver dag et mobilselskap slipper en "App Store".

Dersom du har noe i mot nokia-nyheter så skal du få slippe å lese de.

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at utviklere som til nå har lagt ut sine programmer gratis pga mangel på salgskanal, vil benytte seg av denne butikken. Det er jo bra for dem, men det må vel bli færre gratis-programmer der ute fra nå av...?

Blir nok desverre det ja, men vi får håpe de alle fleste programmene blir billige ;) .

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at utviklere som til nå har lagt ut sine programmer gratis pga mangel på salgskanal, vil benytte seg av denne butikken. Det er jo bra for dem, men det må vel bli færre gratis-programmer der ute fra nå av...?

Det ligger jo i tiden at App Stores også har plass for gratis programvare og det vil overraske meg om det ikke er plass til det i Nokias. Ergo kan man vel vente en markant økning fremover av både gratis programvare og de man må betale for.

 

Ankepunktet mot å legge mye tid i å lage programvare for Symbian har vel vært mangelen på gode distribusjonskanaler. Man har forsåvidt hatt hatt både SoftwareMarket, Downloads og Catalogs, men det har aldri blitt noen kjempesuksess. Sannsynligvis fordi Nokia var forut sin tid. Kunder har tidligere hatt langt mindre kjennskap til mulighetene for å installere tredjeparts programvare og frem til nylig er det en stor andel av Symbian-brukerne som har hatt begrenset internettilgang på telefonen.

 

Egentlig er vel dette storpolitikk og det er enorme pengesummer involvert, så jeg tror nok det er grunn til å tro at Nokia satser stort og får til en knakende god distribusjonskanal for programvare. Det å ha muligheten for å tjene penger på en telefon også etter den er solgt betyr at produsentene kan presse prisene og øke volum. På den andre siden står operatørene, som også er ute etter de samme pengene fra brukerne. Kjøp f.eks. en Serie 60-, Windows Mobile- eller Blackberry-telefon fra AT&T, så må du tegne et abonnement for å få tatt i bruk karttjeneste og GPS.

 

Som sagt, så vil det å utvikle programvare bli langt mer interessant i det øyeblikk gode distribusjonskanaler er på plass. Symbian vil sammen med Android tiltrekke seg ekstra mange utviklere pga at de er open source. Og open source-utviklere deler gjerne hva de lager gratis. Det finnes allerede mange som lager hjemmesnekrede programmer for eget bruk. Programmer som blir tilgjengelige for et større publikum gjennom "app store", noe som gjør at man finner det verdt å legge ned noen timer ekstra sammenlignet med hva man kun lager for eget bruk.

 

Selv bruker jeg ikke all verden av tredjeparts programvare på mine telefoner, men jeg finner hva som foregår i kulissene interessant. Hvor Apple og Nokia forsøker å stå sammen og kjempe for hva jeg er kundens beste, mens alle andre (kanskje med unntak av Android-plattformen) står med trusa på knærne og venter på å bli r*vkjørt av operatørene.

 

(skrev visst noe positivt om Apple, kan ikke være helt i form) ;)

Lenke til kommentar
Flott at nokia kjem med noko tilsvarande appstore, <..>

Helt enig. Apple var vel først ute, men så har de jo vist seg å bruke markedskreftene sine til å skvise ut programmer de ikke liker. F.eks fordi det konkurrerer med egne programmer. Noe sånt håper jeg ikke Nokia finner på. Det virker som Nokia satser på åpen kildekode for tida og da har de nok skjønt "økologien" og evolusjonen i åpen programvare. Dvs. villig til å la andre programmer utkonkurrerer egne for å hele tiden la det beste være tilgjengelig på deres plattform. Åpne programmer kan også plukkes fra hverandre og settes sammen på nye måter eller med annen programvare for å få det beste ut av de. En slags evolusjon. Det hele blir et økosystem av programvare der den beste overlever og lar sine "gener" gå videre.

 

Dette er i sterk kontrast til Apple som ikke lar det beste slippe til dersom det er laget av andre enn dem selv. Evolusjonen hemmes. Pga lukket kildekode kan heller ikke programmer arve noe fra andre produsenters programmer. Evolusjonen og den frie flyten av gode egenskaper mellom programmene hemmes.

Lenke til kommentar

@Simen1: Du bedriver en meningsløs generalisering og overforenkling. Apple har ingen tradisjon for å "skvise ut programmer de ikke liker". Mac-plattformen er vidåpen for program som konkurrerer direkte med Apples egne.

At iPhone er et særtilfelle henger nok minst like mye sammen med at det er en ny mobilplattform - som gradvis har blitt åpnet opp - og en del andre overordnede hensyn som Apple må ta. Det har veldig lite med noe generelt ønske om å "skvise ut" Opera eller andre, det har med at det finnes riktig tid og sted for alt - også når det gjelder hva som skal inn på iPhone, og når og hvordan. Det handler om hele tiden å ha en kontrollert utvikling som skal ivareta grunnleggende ting som stabilitet, brukergrensesnitt og ressursbruk. Heller skynde seg langsomt og unngå de samme feilene som andre har gjort.

 

Du "glemmer" at Apple har satset sterkt på åpen kildekode de siste 10 åra, og at iPhone OS i så måte har en solid arv fra Mac OS X. Du "glemmer" at en av iPhone-applikasjonene du sannsynligvis sikter til - Safari - er basert nettopp på åpen kildekode, og at konkurrenten som Apple angivelig har nektet tilgang til App Store - Opera - er basert på proprietær, lukket kildekode. Du "glemmer" visst også at Nokia er en av de konkurrentene som har dratt nytte av Apples satsing på WebKit, og du glemmer at det slett ikke er Nokia som har stått for de sterkeste innovasjonene eller evolusjonen i mobilmarkedet de siste åra...

Joda, det er selvsagt bekvemt å "glemme" alt som ikke passer med det svart/hvite vrengebildet du forsøker å male, men resultatet ligner ikke mye på virkeligheten...

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...