Gå til innhold

2 TB også fra Seagate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dette var jo helt klart en papirlansering. Men hva gjør denne til en bedriftsdisk? Skal nok mye til før jeg tørr og satse på en seagate disk nå etter problemene som har vært med 7200.11 1,5TB diskene. Håper samsung snart kommer med noen reele alternativer som er store nok. Brukt disse i veldig mange år og er utrolig fornøyd.

Lenke til kommentar

ES-serien har jo tradisjonelt vært enterprise-versjoner. Det som skiller de er vel gjerne hovedsaklig annen firmaware, time limited error recovery, og kanskje litt bedre motstand mot vibrasjon (såvidt jeg har fått med meg). Jeg håper 3dje kvartal 2009 betyr at de skal ut med en consumer-disk før denne kommer, om ikke er det lenge å vente. Håper Hitachi snart kommer på banen med en 2 TB også, i det minste 1.5

 

AtW

Lenke til kommentar
2TB er egentlig litt for stort i forhold til hastigheten på diskene i dag. Det er allerede ganske grusom rebuild tid med 1TB disker i RAID selv med kraftige kontrollere.

 

Ja, nå har jeg riktinok ingen kraftig kontroller, men det begynner å nærme seg et døgn i rebuid-tid for et 4-diskers array. Om man antar dobbelt ytelse på en heftig modell, så blir det nærmere døgnet for et array med 2TB-disker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Håper samsung snart kommer med noen reele alternativer som er store nok. Brukt disse i veldig mange år og er utrolig fornøyd.

 

Jeg er også veldig fornøyd med Samsung diskene mine. Har ikke fulgt så nøye med i det siste, men er det noen som vet om Samsung har noen nye hdd'er på vei snart?

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se om den serien blir litt mer stabil enn forgjengerene ;)

 

Feb 5 17:06:05 bais kernel: [ 5168.211318] ata12: SATA link up 3.0 Gbps (SStatus 123 SControl 300)

Feb 5 17:06:05 bais kernel: [ 5168.250479] ata12.00: ATA-8: ST31500341AS, SD19, max UDMA/133

Feb 5 17:06:05 bais kernel: [ 5168.250485] ata12.00: 2930277168 sectors, multi 0: LBA48 NCQ (not used)

Feb 5 17:06:05 bais kernel: [ 5168.250491] ata12.00: WARNING: device requires firmware update to be fully functional.

Feb 5 17:06:05 bais kernel: [ 5168.250494] ata12.00: contact the vendor or visit http://ata.wiki.kernel.org.

Feb 5 17:06:06 bais kernel: [ 5168.310481] ata12.00: configured for UDMA/133

Feb 5 17:06:06 bais kernel: [ 5168.310491] ata12: EH complete

 

 

ATWindsor: Driver å resyncer et RAID5 nå med 5x 1.5TB disker:

 

md0 : active raid5 sdf[5] sde[0] sdb[4] sda[3] sdd[2]

5860553728 blocks level 5, 128k chunk, algorithm 2 [5/4] [u_UUU]

[=>...................] recovery = 9.3% (136909644/1465138432) finish=268.7min speed=82368K/sec

 

Samtidig brukes RAIDet og det tas backup av diverse maskiner til den serveren, så hastigheten er tregere enn normalt, men det er enda langt unna et døgns resync-tid. :)

Lenke til kommentar

Gjør meg sikkert forholdsvis upopulær hos dere harddisk-freaker nå, men hva skal man med egentlig 2TB diskplass? Jeg lever godt med 20GB og vel så det. :D Er ikke dette bare et klassisk eksempel på "mye vil ha mer". For det finnes vel ingen grenser for hvor stor en harddisk kan være?

Lenke til kommentar
Gjør meg sikkert forholdsvis upopulær hos dere harddisk-freaker nå, men hva skal man med egentlig 2TB diskplass? Jeg lever godt med 20GB og vel så det. :D Er ikke dette bare et klassisk eksempel på "mye vil ha mer". For det finnes vel ingen grenser for hvor stor en harddisk kan være?

 

Kan jo være mye forskjellig, personlig ripper jeg mye musikk og film. 20 GB tror jeg ikke dekker fotoene mine engang. Det kan være mye forskjellig, men det er jo gjerne ymse media, og programmer som tar mye plass.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjør meg sikkert forholdsvis upopulær hos dere harddisk-freaker nå, men hva skal man med egentlig 2TB diskplass?

Kalkulasjoner i skolesammenheng for min del, 16TB, må wipes ukentlig.

 

I bedriftssammenheng sier det vel nesten seg selv. Hendig å ha større disker fremfor flere rack.

Lenke til kommentar

Har 2.5TB, fordelt på 4x Barracuda ES-disker i RAID5, 3x Maxline III-disker i RAID-5 og 3 frittstående disker. Disse kjører på en Adaptec RAID 3805 SAS/SATA-kontroller. Synes det begynner å bli liten plass, så å bytte ut Maxtor-diskene med 4x 1/2TB disker hadde ikke gjort noe :p

 

Når det gjelder rebuildtiden på Seagate-arrayet(4x 500GB), var ikke det ikke mange timene som skulle til før arrayet kjørte med full ytelse igjen, men her hjelper nok også en dedikert hardware RAID-kontroller en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...