Gå til innhold

Test: Syvio 200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eh... Sov dere i en lang hasjrus da Western Digital sin WDTV kom ut, eller bare velger dere å ignorer den totalt ?

 

"I tillegg bare fungerer det, noe man ikke kan si om de aller fleste andre tilsvarende løsninger."

Det der må være det absolutt dummeste jeg har hørt, noen sinne.

 

Seriøst, få opp øya og se til å kom dere ut og trekke litt friskluft innimellom!

 

Dette var lavmål uten sidestykke.

Lenke til kommentar

Men WDTV HD har vel ikke nettverksløsning har den vel? Blir jo litt dumt for oss med flere TB med media på PC-en og måtte kjøpe flere eksterne disker for å få brukt den..

 

Tenkte å kjøpe en slik for å ha i stua, da 10 meter med HDMI kabel og gåing fram og tilbake blir litt tungvint :!:

Lenke til kommentar
The WDTV doesn't include network support or an internal hard drive

Det er jo et stort minus for å si det mildt. I tillegg så tror jeg, uten å vite, at det er mer utvikling og liv i NMT-leiren enn det er med WDTV.

 

Jeg har en NMT-boks som heter iStar HD, og er godt fornøyd med den. Jeg har ikke prøvd noen av de andre NMT-boksene, men såvidt jeg kan se så er funksjonaliteten omtrent identisk. Hvorfor betale 2000 kr for denne når du kan få andre NMT-bokser for halvparten?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

husk å skille mellom HTPC og MCPC...

 

Denne fattige maskinen alla popcorn kan ikke erstatte en HTPC, men en MCPC.

 

en HTPC behandler både lyd og bilde slik at du får topp kvalitet. mens en MCPC eller en popcorn hour har kun det som trengst for å vise media..

 

så nei.. dette er ikke noe HTPC dreper by a long shot.. men kansje du mente MCPC dreperen?

Lenke til kommentar

Min første test på hw, så be gentle. :-)

 

Når det gjelder WDTV, så sliter jeg hardt med å se hva den har å komme med i forhold. Det er såvidt jeg har fått med meg akkurat samme prosessoren i begge boksene, det vil si at det eneste som kan skille mellom de to er brukergrensesnittet. Og kjøper du en mediedings til TVen din idag som ikke har nett så har du bomma stygt. Det å flytte data på USB-disk går du lei av rimelig fort, spesielt dersom du har noen MB med data... Greit har den et penere interface ut av boksen, men det er banalt å gjenskape dette på en NMT-basert boks. Spesielt det jeg har sett av WDTV screenshots. Så jeg etterlyser at XanderZ klarer å liste opp det WDTV'en har som ikke NMTen har, og inntil videre tolker jeg det som troll. :-) Jeg aner ikke hva WDTVen koster i Norge, men den skal være veldig mye billigere for at jeg evt skulle vurdere å gi opp nettverksstøtten...

 

Spragleknas. Det å pensjonere HDTVen var en sensasjonsingress, og det så ut til å fungere. ;-) Bruker du HTPCen din for å dra inn TV så har Syvio'en såklart ikke noe å stille med, det er ikke det markedet den er i uansett. Ei heller dersom du bruker den til surfemedium. Men bruker du HTPCen primært for å se det du allerede har på disk, som du feks må gjøre om du har Get, så er arbeidsmengden betraktelig lavere med en Syvio. Been there, done that.

 

Sigma Design chip'en klarer både digital og analog fremvisning veldig bra, men jeg hadde ikke andre dingser inne på test samtidig for en side ved side sammenligning. Det blir veldig bortkastet å sammenligne med produkter basert på samme chip, og jeg vet egentlig ikke om noen tilsvarende produkter som ikke er det. I et normalt oppsett idag så er det sluttkomponenten som får ankeretappen med å konvertere til analogt uansett, så så lenge den har nok prosessorkraft til å levere det den skal så blir det rimelig likt. Tips til bokser å teste mottas med takk, så skal vi se hva vi får til.

 

thehunger. Tvix'en har, overraskende nok, akkurat samme chip'en internt. Det vil si at den støtter aaaaaakkurat de samme formatene som Syvio'en, med aaaaaakkurat like godt resultat. Det som skiller er primært firmware og hvor god support du får. Firmware'n kan skille på funksjonalitet, hvor fancy grensesnittet er samt container-formater. Ellers er CPU-delen av denne prosessoren så dårlig at det er fint lite den ene boksen klarer i forhold til den andre.

 

Multiflex, 1080P Matroska-filer går generelt veldig greit. Matroska er som kjent et container-format, og ikke en codec. Vanligvis ligger det en H-264 fil i mkv-containeren, og det klarer prosessoren fint. Det bøtter flere 1080P filer her enn på en godt konfigurert PC, men jeg har bra testprosent.

 

Phax, hva har du å utsette på PCH'en din? Gitt begrensningene som plattformen har siden den er basert på SMP8635 selvsagt, det går det ikke an å gjøre noe med.

 

Sammendrag for folk som kommenterer på at NMT-boksene røsker hyssing i forhold til produkt Y:

 

1. Er produkt Y basert på Sigma Design sin 8630-serie av prosessorer, så er codec-støtten fullstendig identisk med Syvio'en. Det er få konkurrenter på det markedet der, og det er ikke noe produkter basert på SMP8640 ennå. Ikke at det var veldig mye nytt i den revisjonen. Den generelle delen av SMP8635 er en 300MHz MIPS CPU som såvidt klarer å dra rundt nettverksstøtten samtidig som den viser menyer på skjermen, men det er det. Så her er det ikke slingringsmonn i det hele tatt.

2. Se 1.

 

OK ;-)

Lenke til kommentar

Theo343. Den støtter FLAC. Det ble faktisk lagt til som en firmware oppdatering for omtrent akkurat ett år siden.

 

Keramikklampe. Det er klart du kan gjøre mer med en HTPC enn du kan med en dings som det her. Men jeg tror faktisk ikke du klarer å se forskjell på output på en vanlig TV i en skikkelig blindtest. Har du en projektor som må ha et litt spesielt oppsett for å oppnå pixel perfect output så vinner du med HTPC og Powerstrip, men Ola Nordmann er ikke helt der. Konverteringen fra tapsformater til det digitale formatet som TVen takler er klart gjenstand for tweaks for bedre resultat, men SMP8635'en ser ut til å klare det veldig bra.

 

OK

Lenke til kommentar

Multiflex, glemte det andre spørsmålet ditt. Nei, bruker du veldig lang tid på å tune HTPCen din dit du ønsker og du vet hva du driver med så får du nok noen prosent ekstra der. Muligens placebo som følge av mye innsats, men den er nok der. Ideen her er at du får 98% av opplevelsen for 2% av innsatsen. Ellers støtter den HDMI 1.3a, så fargespekteret og mørke detaljer skal være omtrent på nivå med det spesifikasjonene der definerer. Ikke gjort noen sammenligning, men det hadde jo vært litt kult på neste avforum-meetup eller noe slikt. Men kan du beskrive hva du legger i tuning av lydkvaliteten på en HTPC? Spesielt kanskje med tanke på digital overlevering av tapsfrie formater som WAV og de nye HD formatene fra Dolby og DTS.

 

OK

Lenke til kommentar
Men kan du beskrive hva du legger i tuning av lydkvaliteten på en HTPC? Spesielt kanskje med tanke på digital overlevering av tapsfrie formater som WAV og de nye HD formatene fra Dolby og DTS.

 

OK

Takk for svar. Selv har jeg ikke brukt mye tid på konfigurasjon på min HTPC, har hentet noe inspirasjon fra Mastiff sine guider og generelt brukt ferdige oppsett/forslag publisert ulike steder på nettet. Lyden kjøres uprossessert videre til forsterkeren her hvertfall via optisk kabel, men du er inne på dette med de nye HD-formatene, som min forsterker ikke takler, det kan jo være interessant å se etterhvert om dette kan omformes i HTPC-en.

 

Årsaken til at jeg spurte er nok at jeg har lest litt for mange tester i Lyd & Bilde, hvor de tester f.eks BD-spiller opp mot hverandre, på samme TVer, med samme (HDMI-)kabler, hvor det blir store forskjeller på bildekvaliteten.

 

Uansett, en slik mediaboks vurderte jeg en stund, men jeg gikk for et oppsett med en Intel Quad-prosessor som sparket godt fra seg da jeg på et vist tidspunkt "måtte ha" et oppsett på dagen, istedenfor å vente etpar dager på en Popcorn Hour eller lignende. Jeg har likevel opplevd i et par filmer at det "hakker" i enkelte scener, så det kunne være interessant å prøve de samme filmene på en slik boks for å se om maskinen ikke er på g.

Lenke til kommentar

Må vel undres over hva folk faktisk bruker htpc'ene til... Om man blåser 10 lapper for å spille av lyd og mediafiler i windows er vel artikkeloverskriften grei. For oss som har et fullverdig tv- og mediasystem med server og diskløse klienter samt 100+ kanaler, streaming og det som hører til blir en slik boks bare latterlig.

Lenke til kommentar

Er det kun Wifi på denne boksen eller også vanlig nettverksplugg fos oss som liker kabel?

Støtter den i så fall en USB-to-ethernet dongle?

 

Antar det kommer noe nedlastbare skins alla det du artikkelforfatter mekka på de to siste bildene. Jeg syntes brukergrensesnittet burde vært penere på en boks fra 2008/2009, men så lenge det er en levende firmware er det vel håp i sikte.

 

Jeg bruker PS3 til all mediastreaming idag og det funker ganske greit, selvom noe er tungvint. En arvtager bør dermed ha et bedre grensesnitt og støtte nettverksdisker direkte så man slipper en mediaserver som transcoder i bakgrunnen. Det forenkler serveroppsettet betraktelig hvis man kan bruke noe gammel ræl som ren filserver. Det er tydeligvis ting på gang, så om denne boksen ikke når helt opp så er det vel bare uker og måneder før det dukker opp en innertier. Bra HW.no tester slikt bokser også!

 

edit: Fra speccen hos Komplett finner man:

Network

Ethernet 10/100M <- da er i alle fall det spørsmålet besvart! :)

WIFI 802.11N

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...